وجود سرب در مواد مخدر

تریاک‌های سربی و موجی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف این ماده مخدر آلوده به سرب خبری بود که از سوی مسئولان وزرات بهداشت اعلام شد. هرچند پیش از این کلینیک‌های ترک اعتیاد و درمانگرانی که با معتادان سروکار داشتند نسبت به وجود سرب در تریاک‌های موجود در بازار هشدار داده بودند، ولی این بار با افزایش میزان سرب در تریاک که گفته می‌شود از سوی دلالان و قاچاق‌چیان موادمخدر برای دستکاری قیمت تریاک صورت گرفته، موج وسیعی از مسمومیت‌ها را در مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. موجی که ردپای آن از استان‌های شرقی شروع شد و حالا به تهران رسیده است تا مصرف‌کنندگان تریاک به‌خصوص از نوع خوراکی آن را دچار مشکل مضاعف کند.

دلیل وجود سرب در مواد مخدر مانند تریاک چیست؟

سرب موجود در تریاک‌ به قدری بالاست که معتادان بعد از چند نوبت مصرف خوراکی با دردهای شدید شکمی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این مراکز هم با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت این افراد را بلافاصله به بیمارستان لقمان تهران ارجاع می‌دهند. اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود، حجم بالای مسمومیت‌های ناشی از مصرف تریاک‌های سربی انبارهای دارویی را هم خالی کرده تا مسئولان سازمان غذا و دارو برای تأمین داروهای موردنیاز این بیماران دچار مشکل شوند. شما می توانید مطالب زیر را برای ترک اعتیاد تریاک مطالعه کنید تا بتوانی از دست این عوارض خطرناک راحت شوید.

ترک اعتیاد تریاک در خانه با بوپرنورفین یا ب2
برای ترک اعتیاد تریاک چه بخوریم؟

مسمومیت های تریاک های سربی از کی آغاز شد؟

از اسفند ‌سال ٩٤ بیمارانی با علایم مسمومیت با سرب به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند که پس از چندی منبع اصلی این مسمومیت، سوءمصرف تریاک‌های آلوده به سرب تشخیص داده شد. البته یک دوره‌ای هم در ‌سال ٨٥ مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی تریاک آلوده به سرب داشتیم، اما این موج جدید مسمومیت از اوایل اسفندماه در مراکز درمانی تهران مشاهده شد.

سرب در تریاک چه عوارضی دارد؟

تا الان چند نفر به خاطر تریاک سربی مسموم شده اند؟

هر روز تعدادی بیمار به دلیل علایم مسمومیت با سرب ناشی از مصرف خوراکی تریاک‌های آلوده به سرب به درمانگاه مسمومیت بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند که از میان این مراجعات تعدادی هم برای ادامه روند درمانی بستری می‌شوند. در بعضی از موارد که علایم عصبی یا گوارشی شدیدی وجود دارد، بیمار باید بستری شود، ولی تعداد زیادی هم در سایر مراکز درمانی به صورت سرپایی معالجه می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارایه داد. به‌جز مراجع ذیصلاح که به گزارش‌های همه مراکز درمانی دسترسی دارند.

آیا فقط مصرف تریاک به صورت خوراکی می‌تواند باعث مسمومیت شود؟

این‌که مصرف خوارکی منبع آلودگی است، به این معنی نیست که در مصرف تدخینی این تریاک‌ها منجر به مسمومیت نمی‌شود، مواردی از مسمومیت ناشی از مصرف تدخینی تریاک هم گزارش شده است، اما مصرف خوارکی تریاک به دلیل این‌که جذب گوارشی بالایی دارد، عوارض و علایم مسمومیت هم خیلی سریع نمایان می‌شود، اما در سایر شیوه‌های مصرف در زمان طولانی‌تری علایم مسمومیت بروز می‌کند.

آیا این مسمومیت‌ها در کشورهای دیگر هم سابقه داشته است؟

این موضوع فقط مربوط به ایران نیست و موضوع مسمومیت با سرب ناشی از سوء‌مصرف مواد غیرقانونی درکشورهای آفریقایی و غربی هم وجود داشته است. درحال حاضر هم در بسیاری از کشورها موادمخدر و محرک آلوده به سموم مختلف گزارش می‌شود.

مسمومیت با تریاک آلوده به سرب چه علایمی دارد؟

تهوع، استفراغ، یبوست، دردهای شدید شکمی و علایم گوارشی از علایم حاد و بارز است. البته قبل از نمایان‌شدن این علایم هم بیماران عموما کاهش تمرکز، اختلال در حافظه، کاهش میل جنسی و ضعف را تجربه می‌کنند ولی به دلیل تشابه علایم اولیه با عوارض مصرف تریاک معمولا بیماران متوجه مسمومیت نمی‌شوند، به همین دلیل هم عموما این افراد با دردهای شکمی و حالت تهوع به مراکز درمانی مراجعه می کنند. در صورت تشخیص ندادن مسمومیت و ادامه تماس با تریاک آغشته به سرب، فرد دچار علایم عصبی چون لرزش دست، افتادگی دست و مچ پا، تشنج و درنهایت هم بیمار به سمت کاهش هوشیاری و کما می‌رود. در موارد پیشرفته هم مسمومیت با سرب منجر به مرگ می‌شود.

مسمومیت با سرب عوارض ماندگاری هم دارد؟

بله، اگر بیمار وارد فاز نهایی مسمومیت شود که با علایمی مانند تشنج و حمله‌های عصبی همراه است، عوارض ماندگاری برای بیمار در پی خواهد داشت ولی در بیشتر موارد در صورت مراجعه به موقع بیمار بهبودی کامل و بدون عوارضی دارد.

داستان مسموم شدن تریاک به سرب در کشور ما حکایت از این مثل قدیمی است که: "گل بود، به سبزه نیز آراسته شد"
استفاده از مواد مخدر به خودی خود مضر و ویران کننده هست، اضافه شدن سرب به این مواد فقط روند مرگ تدریجی را با استفاده از مسمومیت را سریع تر می کند. به همین دلیل از شما می خواهیم که همین الان یک برای همیشه یک قدم محکم بردارید و لذت های آنی مصرف مواد مخدر که بعد از چند دقیقه به خماری تبدیل می شوند را کنار بگذارید و اقدام به ترک اعتیاد کنید.
مرکز بستری ترک اعتیاد نگین با یک تیم مشاوره قدرتمند در خدمت شماست. 09034827420

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.