ترک تریاک با متادون چقدر طول میکشد

متادون یکی از مخدرهایی است که برای درمان دردهای مزمن و شدید و همچنین درد ترک اعتیاد استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد این دارو اعتیاد آور بوده و مصرف آن هرگز بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. این مخدر برای درمان ترک اعتیاد برخی از مخدرها مانند تریاک، کراک و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. متادون معمولا به صورت قرص یا شربت تجویز می‌شود که نحوه مصرف آن بستگی به تجویز پزشک دارد. این مخدر علاوه بر درمان اعتیاد، قادر به تسکین دردهای مزمن و شدید نظیر سرفه‌های تکراری و خشک است که همین امر آن را تبدیل به یک داروی شفابخش کرده است. به یاد داشته باشید که این دارو در اکثر عطاری‌ها به فروش می‌رسد که ممکن است از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و همین امر موجب تشنج و همچینن مشکلات شدیدتر شود. البته هیچگاه نباید فواید ترک تریاک را فراموش کرد این موضوع فقط به این معناست که باید هنگام ترک با کمک متخصصان عمل کنید. مرکز ترک تریاک نگین از صفر تا صد ترک تریاک و دادن اطلاعات تکمیلی در رابطه با اینکه ترک تریاک چند روز طول میکشد در خدمت شما است. 

ترک تریاک با متادون چند روز طول میکشد ؟

نحوه مصرف متادون برای ترک تریاک

متادون یک نوع دارو است که در اولین بار در جنگ جهانی دوم بود که توسط آلمان تولید شد. این دارو در ابتدا به عنوان ضد درد و مسکن بسیار قوی معرفی و مورد استفاده قرار می گرفت. که بعد تر به جز تسکین درد برای ترک مواد مخدر نیز از آن استفاده می شد. متادون ها کمک می کنند تا درد ناشی از ترک برای بیمار آسان تر شود. که به صورت قرص، پودر، شربت و فراورده های تزریقی در بازار عرضه می شوند. البته بدانید که مصرف این دارو بدون تجویز پزشک و مصرف زیاد تر از حد تجویز شده به خودی خود می تواند به شدت اعتیاد آور باشد. پس در مصرف این دارو باید بسیار محتاط باشید و حتما تحت نظر پزشک باشید. متادون برای ترک کردن هر نوع ماده مخدر و یا برای هر کس مناسب نیست. تنها در صورتی که بیماری که برای ترک اقدام می کند در صورتی که دز مصرف بسیار بالایی داشته و سال ها است که مواد مخدر مصرف می کند تنها تحت نظر پزشک باید از این دارو برای کمک به ترک و تسکین درد استفاده کند. به عنوان مثال برای افرادی که سال ها است از تریاک به میزان زیاد استفاده می کنند و یا هروئین را در دز بالا به صورت تزریقی استفاده می کند؛ بدیهی است که پزشک متادون را برای مدتی در دوره ی ترک جایگزین کند. 

متادون نحوه پاسخ دهی مغز به درد را تغییر می دهد و باعث می شود تا مغز و بدن در کمترین حالت ممکن دچار  خماری شود. هر دفعه مصرف این دارو درد را از 4 ساعت تا 8 ساعت کنترل می کند. ترک اعتیاد بیمار با متادون بسته به میزان و مدت زمان مصرف، نوع ماده مخدر و سن بیمار دارد؛ ترک تریاک با متادون در ابتدا روزها و هفته ها ادامه دارد و مصرف متادون تنها کمک به تسکین درد ترک می کند. همانطور که گفتیم بسته به میزان مصرف ترکم ممکن است 8 ماه تا یک سال زمان ببرد. اما در افرادی که دز مصرف کمتری دارند تا 5 ماه می توانند به کمک متادون اعتیاد خود را از بین ببرند. ترک اعتیاد با متادون در ابتدا بدن را سم زدایی کرده و سپس به نگه داشتن ترک کمک می کند. 

سم زدایی: در 3 الی 4 هفته ابتدایی مصرف متادون سم زدایی انجام می شود. برای شروع سم زدایی تریاک توسط متادون ابتدا متادون را جایگزین مصرف تریاک می کنند؛ سپس مصرف متادون را نیز آهسته آهسته کم کرده تا متادون نیز قطع شود. البته باید مطمئن شوید که بیمار تحت نظر پزشک متادون را شروع می کند و مورد بعدی اینکه متادون تنها وابستگی جسمانی به مواد را کاهش داده و درمان می کند ولی وابستگی روانی که بخش بسیار مهم از ترک اعتیاد است را نمی توان با مصرف متادون درمان کرد و لازم است تا بیمار همزمان با متادون تراپی تحت نظر روانپزشک و دارو درمانی و مشاوره باشد. 

درمان نگه دارنده: هدف از درمان نگه دارنده کاهش مصرف مواد و کاهش آسیب های ناشی از استفاده مواد مخدر با روش های خطرناک همچون تزریق است که ابتلا به هپاتیت و ایدز را در بر دارد. در این حالت با متادون و افزایش تدریجی این ماده به مرور مصرف مواد را قطع می کنند به شکلی که بیمار و بدن تحت آسیب و درد زیاد ناشی از ترک قرار نگیر و سپس رفته رفته با دستور پزشک میزان مصرف متادون را نیز کاهش می دهند. این پروسه چندین ماه و یا حتی تا یک سال ادامه خواهد داشت. 

نحوه مصرف متادون برای ترک تریاک 

ترک تریاک یا هر اعتیادی با متادون چگونه است؟

از آنجایی که متادون جزو ماده‌های افیونی است بسیار اعتیادآور است. لذا قبل از مصرف حتما با یک پزشک متخصص درباره آن مشورت کنید. اما، اغلب پزشکان از این ماده شفابخش در ترک اعتیاد استقبال کرده و آن را به معتادان در حال ترک پیشنهاد می‌کنند. در واقع مصرف متادون باعث می‌شود تا نحوه پاسخ دهی مغز و سیستم عصبی بدن به درد تغییر یابد؛ به گونه‌ای که علائم خماری به طور قابل توجهی کاهش یافته و تاثیرات شادی آور مخدرهایی نظیر هروئین، مرفین و تریاک را قطع می‌کند. به همین دلیل این متدون یکی از داروهایی است که برای ترک اعتیاد هروئین توسط پزشک تجویز می شود. 
مقدار مجاز برای مصرف متادون روزانه 1 بار تعیین شده و تنها در صورت صلاح دید پزشک دوز آن بالا می‌رود. معمولا، پس از مصرف متادون درد ناشی از مخدرها تا حدود 4 الی 8 ساعت تسکین می‌یابد. این امر در درازمدت بسیار جواب خواهد داد و افراد پس از مصرف مداوم به تاثیرات متادون پی خواهند برد. به یاد داشته باشید که متادون تنها یک بخش از درمان اعتیاد است و اصلی‌ترین بخش آن مربوط به اراده بیمار و همچنین نحوه مشاوره درمانی‌های او دارد.

ترک تریاک یا هر اعتیادی با متادون چگونه است؟ 

مدت زمان ترک تریاک با متادون

اگر تمام مراحل درمان از جمله سم زدایی به درستی انجام شود، تقریبا 2 الی 3 هفته طول می‌کشد تا مراحل درمان با متادون به حالت نهایی خود برسد. لازم به ذکر است که ترک اعتیاد از جمله تریاک در خانه با متادون هرگز توصیه نشده و بهتر است برای گذراندن مراحل ترک به یکی از کلینیک‌های ترک اعتیاد معتبر مراجعه کرد. در این کلینیک‌ها تمامی مراحل درمانی به صورت اصولی طی شده و در صورت پیش آمدن مشکل جانی برای بیماران، پزشکان بلافاصله اقدام به رفع مشکل خواهند کرد. متاسفانه، بسیاری از افرادی که اقدام به ترک اعتیاد در خانه کرده‌اند به دلیل مصرف نابجا و غلط متادون دچار اوردوز شده و جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که در کلینیک‌های ترک اعتیاد، تمام مراحل توسط کارشناسان و روانشناسان حرفه‌ای صورت پذیرفته و این امکان را به بیماراان می‌دهد تا از تمام تجارب آن‌ها جهت ترک اعتیاد بهره گیرند.

مدت زمان ترک تریاک با متادون 

عوارض ترک تریاک غیر اصولی با متادون

همانطور که گفتیم ترک اعتیاد به ویژه تریاک باید در کلینیک‌های معتبر انجام شود و در غیر این صورت سلامت بیماران به خطر افتاده و این امر می‌تواند جان آن‌ها را بگیرد. از مهمترین عوارض درمان غیر اصولی اعتیاد با متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه و تهوع
  • ضعف و بی اشتهایی
  • اختلال در خواب
  • کاهش شدید فشار خون حتی در افراد جوان
  • خارش و التهاب پوست
  • اضطراب و بی قرار شدن در طول مصرف متادون
  • کم سو شدن دید
  • افسردگی و احساس نارضایتی از خود

این‌ها تنها بخشی از عوارض مصرف غلط متادون بودند. بسیاری از عوارض مصرف غلط متادون در درازمدت خود را نشان می‌دهند که این امر می‌تواند شامل سکته قلبی نیز باشد.

عوارض ترک تریاک غیر اصولی با متادون 

نکاتی مهم در هنگام ترک هر ماده مخدری

به یاد داشته باشید که برای ترک هر ماده مخدری، باید مراحل را زیر نظر پزشک انجام دهید. شواهد نشان داده است که مصرف غیر اصولی متادون و اتخاذ روش‌های خانگی نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه مشکلات مختلفی را هم برای بیماران به همراه داشته است. در ادامه نکاتی مهم درباره ترک اعتیاد ارائه خواهیم داد:

  • مصرف تدریجی متادون و اتخاذ روش‌های سبک برای ترک مواد مخدر
  • مشورت با پزشک درباره مصرف متادون(شاید پزشک با مصرف این مخدر کاملا مخالف باشد)
  • حفظ روحیه خود در طول ترک اعتیاد

نکاتی مهم در هنگام ترک هر ماده مخدری 

برنامه ترک اعتیاد با متادون

برای ترک اعتیاد به کمک متادون دو روش وجود دارد که به آن ها برنامه بلند مدت و برنامه کوتاه مدت می گویند. این روش ها را برای شما توضیح می دهیم، اما هرگز بدون نظر متخصص و سر خود، بدون داشتن هیچ اطلاعاتی از آن ها استفاده نکنید و حتما به یک مرکز معتبر همچون کلینیک ترک اعتیاد نگین مراجعه کنید. در این مرکز با توجه به ابعاد جسمی و توانایی هر فرد و با توجه به روان درمانی ها و سنجش میزان تحمل هر فردی، روش کارآمدتر برای فرد تجویز می شود. ترک اعتیاد با متادون به روش زیر است:

 

  • روش درمان نگه دارنده (برنامه بلند مدت):
    در این روش که یکی از رایج ترین روش های ترک اعتیاد است، از متادون استفاده می شود و این روش ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد و زمان ببرد. دلیل پیش گرفتن این روش برای ترک اعتیاد، کم کردن صدماتی است که از مصرف مواد افیونی فرد را گریبان گیر می کند. نکته مهم به کارگیری این روش، بالا بردن کلی کیفیت زندگی فرد مصرف کننده است.
  • روش درمان ترک اعتیاد (برنامه کوتاه مدت):
    برای کم کردن عوارض و آسیب هایی که به دلیل مصرف مواد مخدر فرد را گریبان گیر می کند، از این روش استفاده می شود. این روش ممکن است تنها روزها و یا هفته ها به طول بینجامد، اما اکثر افراد استفاده از روش بلند مدت را بیشتر قبول دارند. بنابراین شما می توانید به کمک یک متخصص، روش مفیدتر بدن خود را متوجه شوید و آن را در پیش بگیرید. برنامه ترک اعتیاد با متادون کاملا شخصی است و نمی توان یک نسخه را برای همه افراد تجویز کرد.
دیدگاه‌ها  
-1
قرصش با شربتش فرقس داره توی ترک؟
تشکر من واقعن چیز های آموختم و امروز سی روز شد که از تریاک پاکم به کمک شما متادون به اندازه ده ملی گرام در روز مصرف میکنم البته از چهل ملی شروع کردم اکنون به ده ملی رسیده و ای را هم یک روز بعد ساختم
داداش کلم واظب باش که مزه متادون زیر زبونت نمونه.فازش خیلی بهتر از تریاک هست .خدایی نکرده گرفتار متادون نشی که اخر خطه.خیلی از سایتهایی که برای ترک هستن متاسفانه خودشون درد کشیده نیستن . نمیدونن که متادون ته خطه
+3
واقعا مرسی از سایتتون هر سوالی ادم داشته باشه جوابشو پیدا میکنه خدا بهتون خیر بده که بی مزد راهنمایی می کنین ادمو
با سلام، ممنون دوست عزیز خوشحالیم که راضی هستید.
به نقل از حامد:
واقعا مرسی از سایتتون هر سوالی ادم داشته باشه جوابشو پیدا میکنه خدا بهتون خیر بده که بی مزد راهنمایی می کنین ادمو

سلام دوست عزیز ممنونیم که همراه ما هستید.
+2
ببخشید در روز 21 ام قرار دارم ولی هنوز تعریف دست و پا زیربغل دارم چند روز دیگه این مشکلات رو دارم؟؟ من خودسر ترک کردم
+1
با عرض سلام، دوست عزیز در صورتی که حال شما نامساعد است لطفا با متخصصان ما در کلینیک تماس بگیرید.
سلام من مدت 45روز بود متادون ترک کردم اما ب دلایلی دوباره شروع ب کشیدن تریاک وشیره کردم الان ده روزه شروع کردم الان دوروزه متادون مصرف میکنم برای ترک میخواستم ببینم میشه از فردا ب2مصرف کنم برای ترک
به نقل از Mojtaba:
سلام من مدت 45روز بود متادون ترک کردم اما ب دلایلی دوباره شروع ب کشیدن تریاک وشیره کردم الان ده روزه شروع کردم الان دوروزه متادون مصرف میکنم برای ترک میخواستم ببینم میشه از فردا ب2مصرف کنم برای ترک
داداش هرکار میکنی مواظب باش دچار تداخل مواد نشی.مثلا متادون با ب2 احتمال مرگ داره پس حداقل مصرف این دوتا 3روز فاصله داشته باش.در ضمن 90 درصد افرادی که زبر نظر پزشک نبودن و خودر ترک کردن دچار پشیمانی شدن سعی کن خودسر کاری نکنی
به نقل از محمد نوری:
به نقل از Mojtaba:
سلام من مدت 45روز بود متادون ترک کردم اما ب دلایلی دوباره شروع ب کشیدن تریاک وشیره کردم الان ده روزه شروع کردم الان دوروزه متادون مصرف میکنم برای ترک میخواستم ببینم میشه از فردا ب2مصرف کنم برای ترک

داداش هرکار میکنی مواظب باش دچار تداخل مواد نشی.مثلا متادون با ب2 احتمال مرگ داره پس حداقل مصرف این دوتا 3روز فاصله داشته باش.در ضمن 90 درصد افرادی که زبر نظر پزشک نبودن و خودر ترک کردن دچار پشیمانی شدن سعی کن خودسر کاری نکنی
باسلام من 9سال اعتیاد داشتم و9سال بود که ترک کردم اوایل کرونا که مریض شدم یعنی کرونا گرفتم نزدیکانم بهم کشیدن شیره برای زدتر خوب شدن پیشنهاد کردن که دوباره گیر این اعتیاد خونه خرابکن افتادم ولی خیلی سبک صبح میرم سرکار فقط بعد از ظهر درحد 3ساعت شیره میکشم بازمیره تا فردا بعد از ظهر میخام ترکش کنم برگردم به همون روزای پاکیم کم کم داره قیافم تابلو میشه تمام همکارام اطرافیانم دیدشون نصبت بهم عوض شده تقاضادارم خواهش میکنم این داداش کوچکتونو یه راهنمای برای ترک با متادون بگید تامنم از این اوضاع خلاص شم روزی صدبار خودمو لعنت میکنم که چرا دوباره شد خدا خیرتون بده بهم یه راه نشون بدین ممنون میشم
سلام عزیز به نظرم با قرص ب 2 یا شربت متادون با کمترین دوز بذار کنار و هر 3 روز از دوزش کم کن ،با حوصله و صبر حتما ورزش کن،و تا میتونی خودتو سرگرم کن بیکار نباش.
باسلام خدمت دوستان...بنده یه دو ماه هست که شربت متادون استفاده میکنم به مقدار سه یا چهار سی سی..الانم به مدته شیش روزه که هیچ استفادی نکردم ولی درد دارم خواستم بدونم چند روزه این درد میره از بدن. باتشکر.
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول ترک تریاک با متادون

مدت زمان ترک تریاک با متادون چقدر است؟
به نسبت مدت زمان مصرف مراجعه کننده متفاوت است ولی به طور کلی از 2 هفته تا یک ماه سم زدایی بدن از تریاک زمان می برد. از آن به بعد باید از نظر ذهنی و جسمی تحت نظارت و مشاوره باشید.
آیا ترک تریاک با متادون در خانه امکان پذیر است؟
ترک تریاک با متادون در خانه اصلا توصیه نمی شود و ممکن است عوارض شدیدی به همراه داشته باشد و یا حتی منجر به مرگ شخص معتاد شود. بنابراین باید ترک با متادون در کلینیک های ترک اعتیاد و تحت نظر پزشک متخصص انجام پذیرد.
در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.