عوارض متادون
مضرات متادون بر کبد

متادون دارویی است که برای ترک مواد مخدر تجویز می شود. این دارو نیز خود از گیاه خشخاش گرفته می شود و خاصیت معتاد کنندگی دارد، پس باید این دارو تحت نظر پزشک تجویز شود. عوارض متادون فقط مختص به یک قسمت از بدن نمی شود؛ این ماده مخدر مغز، قلب، معده، چشم و دیگر اعضای بدن شما را درگیر می کند. در کلینیک ترک اعتیاد نگین متخصصان مختلفی برای درمان هر کدام از عوارض حاضرند. 
متادون نیز مانند دیگر مخدرها عوارضی را بر قسمت های مختلف بدن هر فرد برجای می گذارد. بروز عوارض به موارد مختلفی مرتبط است، مواردی مانند: جثه، وزن و وضعیت سلامت عمومی فرد بیمار که تمام این اطلاعات توسط کلینیک ترک اعتیاد معتبر بررسی شود تا بر اساس آن برنامه ترک اعتیاد نوشته شود. کلینیک ترک اعتیاد نگین برای تمام افراد مراجعه کننده در بدو ورود، پرونده تشکیل داده و تمام اطلاعات پزشکی مورد نیاز فرد را در آن ثبت کرده و چکاپ های لازمه را انجام می دهد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترک اعتیاد به متادون در خانه می توانید با متخصصان کلینیک نگین در ارتباط باشید. 

از دیگر مواردی که بر بروز عوارض تاثیر گذارند عبارتند از: عادت کردن بیمار به مصرف دارو، مصرف همزمان متادون و تریاک یا داروهای دیگر و میزان مصرف داروی متادون.

عوارض متادون بر مغز

عوارض متادون بر مغز

 مغز مهم ترین عضو بدن انسان است، بدون آن هیچ یک از اندام های بدن هیچ کاری ازشان بر نمی آید. تاثیر متادون بر روی مغز بسیار مخرب است و باعث اختلال در خواب و میل جنسی، ایجاد اضطراب و تشدید افسردگی می شود. استفاده از این دارو مانند استفاده از مسکن هنگام دندان در است؛ درد بطور موقت ساکت می شود ولی تاثیری بر روی پیشروی عفونت ندارد. متادون به هر صورت که مصرف شود وارد جریان خون شده و سپس به مغز می رسد. وجود متادون در مغز باعث افزایش جریان مقدار قابل توجهی دوپامین در مغز می شود؛ در نتیجه باعث سرخوشی و احساس سرخوشی درمصرف کننده می‌شود. این ماده بخش اصلی حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مصرف متادون به مرور زمان باعث از دست رفتن حافظه، قدرت تصمیم گیری و اختلال حواس می شود.

عوارض متادون بر اعصاب

عوارض متادون بر معده

اولین جایی که درگیر عوارض متادون می شود معده است. افرادی که متادون مصرف می کنند بیشتر اوقات درگیر حالت تهوع هستند. متادون باعث کاهش اشتها می شود و فرد را درگیر بیماری هایی مانند زخم معده می کند.

عوارض متادون بر کبد

عوارض متادون بر چشم

چشم یکی از حساس ترین عضوهای بدن است و تصور زندگی بدون آن هم حتی سخت است؛ ولی مصرف متادون باعث ایجاد این کابوس در زندگی ما می شود. متادون باعث کاهش دید، بروز میدریازیس (مردمک گشادی) در حالات قطع مصرف دارو، کهیر بر روی پلک‌ها و کاهش حرکات چشمی غیر ارادی و در صورت مسمومیت مردمک ها بسیار کوچک و سوزنی شکل می شود.

در مواقعی که حالات مسمومیت شدید با این دارو اتفاق می افتد، ممکن است منجر به کوچک شدن خیلی زیاد مردمک های چشم شود که به این حالت مردمک سوزنی می گویند. همچنین استفاده از متادون موجب اختلال اکسیژن رسانی خون به چشم می شود و این مساله موجب بروز آب مروارید پیش از سن طبیعی در فرد مصرف کننده می شود.

علاوه بر اینها متاسفانه مواد افزودنی در این دارو افزایش یافته است، به گونه ای که در برخی موارد موجب مرگ افراد می شود.

عوارض متادون بر چشم

عوارض متادون برای بچه دار شدن

مصرف متادون تاثیر مستقیمی بر اسپرم دارد. این دارو علاوه بر کاهش میل جنسی، باعث اختلال در آن نیز می شود. اگر فرد مصرف کننده زن باردار باشد متادون علاوه بر شخص باردار، عوارضی بر روی جنین نیز دارد؛ این عوارض عبارتند از:

عوارض متادون بر روی فرد باردار:

مصرف متادون در زمان باعث بروز عوارض مختلفی شده که هم جان مادر و هم فرزند را به خطر می اندازد؛ عوارضی مانند: کم خونی دوران بارداری، مختل شدن تست تحمل گلوکز، مکونیومی شدن مایع آمنیون، افزایش شیوع یبماری های STD، پاره شدن زودرس پرده‌ها، سقط جنین، پره اکلامپسی، دکولمان و هموراژی قبل از زایمان، افزایش بروز سرویکال دیس پلازی و کارسینوم سرویکس در بارداری.

عوارض متادون بر روی جنین:

جنینی که مادرش در طول دوران بارداری متادون مصرف می کند نیز از بدو تولد احتمال بروز عوارض و بیماری های مختلفی از قبیل زردی، آنمی، بی قراری، تشنج، کاهش وزن، کاهش تنفس، عفونت ادراری، تومورهای شکمی، اسیدوز متابولیک، عفونت چشمی و اختلالات رفتاری و شناختی در او پس از تولد وجود دارد.

عوارض متادون بر کبد

نتیجه بررسی تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام از تاثیر شربت متادون بر بافت کبد و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی موش خبر می‌دهد. این آزمایش تاثیر مخرب متادون بر کبد را اثبات می کند.

عوارض متادون بر معده

عوارض متادون بر اعصاب

شخصی که متادون مصرف می‌کند به یک دارو وابسته می‌شود و هر روز صبح باید این دارو را مصرف کند که بتواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد، اما این فرد از لحاظ رفتاری مانند یک فرد عادی است و از لحاظ روانی نیز متادون تاثیرات بسیار خوبی داشته است. استفاده این دارو اگر زیر نظر پزشک نباشد، باعث ایجاد آثار روانشناختی منفی بر مغز شده و موجب فراموشی می شود.

دیدگاه‌ها  
+8
سلام من علی هستم و6سال متادون مصرف میکردم وروزی 50 میل قرص خاکی مصرفم بود ودر حال حاضر 11 ما هست ترک کردم وهیچ گونه ماده مخدری استفاده نمیکنم آرزوی مرگ میکنم مغزم داره مسوزه خیلی خیلی دکتور رفتم جواب نگرفتم بجوز خدکشی راحی ندارم خواهش میکنم اگر نتوان به من کمک کنید 09176111930
+4
داداش باید کم کم ترک کنی ، البته من نمیدونم به چه صورت ترک کردی ! من 15 سال تریاک و‌5 سال متادون که 3 سالش 40 می‌خوردم روز 3 یا 4 تا ، اما دیدم دارم خودمو نابود میکنم ، از دوسال پیش تا یک ماه پیش مصرفم شده بود 1 عدد 5 ، اونم هروقت حالم خوب نبود لیس میزدم ، از یک ماه پیش هم اومدم رو آب تریاک که خیلی رقیق هست الان یک ماه هست متادون نمی‌خورم کمی اذیت شدم هفته های اول و بیخوابی دارم هنوز ، لامصب همون متادون 5 خیلی قوی تره از تریاک ،
سلام من می‌تونم کمکتون کنم اگه مایل باشین بنده مشاور و درمانگر ترک اعتیاد هستم به پیج بنده سر بزنید @etiyaad.2022
حتما برید پیش روانشناس چون شما ذهنتون و افکارتون باید درمان بشه از خدا براتون آرامش و امنیت آرزو دارم
شما باید کم کم کنار بذارید
و اینکه حتما با شخصی صحبت کنید صرفا آشنا نباشه که شمارو سرزنش نکنه چون شما علاوه بر جسمتون روحتون هم به درمان احتیاج داره
و آمپول تقویتی و ویتامین های گروه B و تزریق سرم برا پاکسازی خون که میتونین پیش پزشک حاذق و دلسوز برید کمکتون کنه
جناب کشاورز حتما تحت نظر پزشک باشید و بدانید که به جز پاک کردن بدن از این مواد باید ذهن را نیز از این مواد پاک کرد. پس جلسات مشاوره و روان درمانگری را حتما در برنامه خود قرار دهید.
من دوساله ازدواج کردم ومتوجه.شدم شوهرم متادون 40 مصرف میکنه هر روز از خواب بیدار میشه باید بخوره به همراه چند داروی دیگه .لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم بعد میگه مسکن هست میخورم که گرگرفتگی رو حس نکنم آیا درمانی برای گر گرفتگی می‌شناسید. خنک کننده ای چیزی؟
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.