داروی زولپیدم چیست

یکی از نگرانی و مشکلاتی که به تازگی گریبانگیر جامعه ما شده است، سوء استفاده از قرص های مختلف است که جتما باید با تجویز پزشک مصرف شود، یکی از این قرص ها "زولپیدم" (Zolpidem) می باشد که در این مطلب در مورد آن صحبت می کنیم.

قرص زولپیدم چیست و مصرف بیش از حد آن چه خطراتی دارد؟

این قرص در حالت عادی و در شرایطی که مورد سوء استفاده قرار نگرفته باشد در دوره های کوتاه درمانی و برای برطرف ساختن مشکل بی خوابی تجویز می شود. این قرص در دسته بندی قرص های آرامبخش و خواب آوری قرار می گیرد که به طور مستقیم روی مغز تاثیر می گذارد و همین موضوع باعث می شود که استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای شما بوجود بیاورد و وابستگی بسیار شدیدی در شما ایجاد کند.

قرص زولپیدم

همانطور که گفتیم زولپیدم یک داروی خواب آور است که سیستم عصبی شما را سرکوب می کند، به همین دلیل اگر از این دارو با سایر دارو های سرکوب کننده اعصاب استفاده کننید ممکن است که عوارض مخربی برای شما پیش بیاید. سایر دارو ها یا مواد سرکوب کننده سیستم عصبی عبارتند از: "دارو های اعصاب و ضد افسردگی، الکل و شل کننده ماهیچه و عضلات". اگر فردی به مدتی طولانی از دارو های سرکوب کننده سیستم عصبی استفاده کند، بعد از قطع مصرف ممکن است تا مدتی دچار علائم ترک اعتیاد شود.

حتی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیر نظر دکتر از این دارو استفاده می کنید باید در نظر داشته باشید در زمان رانندگی یا قبل از کار از این دارو استفاده نکنید، چرا که باعث کاهش میزان هوشیاری شما می شود و همین موضوع باعث وقوع اتفاقات ناگوار برای شما می شود.
از طرفی زیاده روی در مصرف این دارو ها ممکن است شما را به خواب عمیق فرو نبرد، بلکه شما را وارد حالتی می کند که مدت زمانی که تحت تاثیر این دارو بوده را به یاد نمی آورید و این به معنی است که ممکن است کار هایی مانند غذا خوردن، حرف زدن، رانندگی و یا حتی برقراری رابطه جنسی را انجام دهید و اصلا این کار ها را به یاد نیاورید.

 

چگونه بفهمیم کسی به زولپیدم اعتیاد دارد؟

برای اینکه بفهمید کسی به زولپدیم اعتیاد دارد یا خیر بهتر است که ابتدا نشانه های اعتیاد به این قرص را متوجه شوید تا بتوانید ان افراد را تشخیص دهید و یا اینکه رفتار خود را با این نشانه مقایسه کنید.

  • زمانی که دارو مصرف نمی کنید، تمایل به مصرف دارید و به عبارتی خماری می کشید.
  • بعد از مصرف دارو نمی خوابند، بلکه بیدار می مانند تا از اثرات دارو لذت ببرند.
  • بعد از مدتی دچار افزایش افسردگی و تحریک پذیری می شوند و ممکن است توهم های دیداری تجربه کنند.
  • بیشتر از مقداری که دکتر تجویز کرده مصرف می کنند.
  • مصرف کننده این دارو مکالماتی که قبلا داشته است را به یاد نمی آورد.
  • فرد به جای این که شب ها به عنوان داروی خواب از این دارو استفاده کند زمان مصرف را تغییر داده تا بتواند قبل از خواب تحت تاثیر این قرص ها باشند.
  • فرد به پزشک ها مختلف مراجعه می کند تا بتواند داروی بیشتری گیر بیاورد.

در ضمن نکته ای که در این میان باید به یاد داشته باشید این است که افرادی که قبلا هر گونه اعتیادی را به هر موادی تجربه کرده اند بیشتر در معرض خطر اعتیاد به این قرص ها هستند.

 

قرص زولپیدم چه عوارضی دارد؟

  • اختلال پیدا کردن اشتها
  • مشکل در حفظ تعادل
  • سرماخوردگی
  • قرمز شدن چشم ها
  • لرزش بدن
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع

در ضمن یکی از عوارض مهم این دارو این است که شما در زمان خواب فعالیت هایی انجام می دهید که بعد اصلا به یاد نمی آورید و همین باعث بروز مشکلات پیچیده و حوادث ناگوار و گاهی عجیب و غریب می شود.

اعتیاد زولپیدم

ترک اعتیاد زولپیدم

ترک اعتیاد زولپیدم شامل دو بخش است که هر کدام از آنها را در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

مرحله اول: سم زدایی

از آنجایی که این دارو ارتباط مستقیمی با سیستم عصبی دارد، علائم خماری آن بسیار شدید است و برای آسان ساختن این مرحله از روش ها مدرن سم زدایی استفاده می شود. اینکه در روند سم زدایی شما را بستری کنند و یا به صورت سرپایی آنرا انجام دهند به میزان مصرف شما بستگی دارد. متخصصان سم زدایی با استفاده از دارو های مخصوص کم کم زولپیدم را از بدن شما خارج می کنند و با استفاده از دارو های مخصوص کمک می کنند تا درد کمتری را تحمل کنید.

مرحله دوم: بستری بیمار و یا درمان سرپایی

در این روش نه تنها یک محیط برای حمایت افرادی که با مشکل اعتیاد دسته پنجه نرم می کنند آماده می شود. این روش برای افرادی که در زمان ترک دچار بی خوابی شدید شده اند بسیار مناسب است.
همچنین زمانی که از روش درمان سرپایی استفاده می کنید داروها و دوزهای مصرف به شما اعلام می شود.
یکی از مزیت های این مرحله این است که با استفاده جلسات مشاوره و روانکاوی اعتیاد روحی و روانی شما را تا حد زیادی از بین می برند.

شما می توانید برای آشنایی با دارو های اعتیاد آور دیگر مطالب زیر را مطالعه کنید تا آگاهی خود را در این زمین بالا ببرید.

آیا با ترامادول می توان اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرد؟
چگونه قرص بوپرنورفین را ترک کنیم
عوارض مصرف قرص ترامادول
چگونه فرد مصرف کننده ترامادول را تشخیص دهیم

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.