عوارض قرص وازونیدین کلونیدین

قرص وازونیدین کلونیدین برای کاهش فشار خون استفاده می شود. این دارو با ترکیباتی که دارد، سطح برخی از مواد شیمیایی خون را کاهش می دهد. در واقع از این قرص برای درمان فشار خون با نام catapres استفاده می شود. علاوه بر مورد بالا این قرص را برای درمان بیش فعالی، کمبود توجه و ... تجویز می کنند. این قرص باید با توجه به نظر دکتر با دوز مناسب تجویز شود در غیر این صورت ممکن است برای مصرف کننده عوارض بسیاری به همراه داشته باشد. عوارض خفیفی که قرص وازونیدین کلونیدین دارد، معمولا پس از گذشت چند روز از بین می رود، در صورتی که علائم از بین نرود یا شدیدتر شود، باید با پزشک یا داروساز صحبت کرد.

شایع ترین عوارض قرص وازونیدین کلونیدین

شایع ترین عوارضی که این قرص دارد شامل موارد زیر است. البته این عوارض احتمالی هستند و همگی با هم اتفاق نمی افتند همچنین بروز آن ها برای همه افراد یکسان و به یک شکل نیست.

  • خشکی چشم
  • سرگیجه
  • درد معده
  • یبوستاختلال در خواب
  • کابوس
  • خستگی
  • خشک شدن دهان
  • آرامش بخشی
  • سردرد
  • عفونت دستگاه تنفسی

شایع ترین عوارض قرص وازونیدین کلونیدین 

سایر عوارض قرص وازونیدین کلونیدین

علاوه بر عوارض نام برده شده در بالا این دارو می تواند عوارض جدی تری را نیز به همراه داشته باشد که در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کرد، این عوارض جانبی شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش یا افزایش فشار خون
  • اختلال در ضربان قلب
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • تنفس کند
  • توهم
  • درد در قفسه سینه

هر دارویی علاوه بر عوارض شایع و جدی دارای عوارض نادری نیز است، این عوارض همانطور که از نامشان مشخص است به ندرت و در افراد کمتری بروز پیدا می کنند اما آگاهی نسبت به آن ها حائز اهمیت است و فرد مصرف کننده باید اطلاعات کافی در مورد عارضه های آن داشته باشد. عوارض نادر قرص وازونیدین کلونیدین شامل تاری دید، کاهش قوای جنسی، ریزش مو، گرفتگی عضلات پا، ضعف، درد یا تورم در پستان زنان و مردان، درد عضله ها و ناتوانی نعوظ هستند.
دقت کنید که در هنگام مصرف این دارو باید مواردی را نیز رعایت کنید. به عنوان مثال فرد مصرف کننده نباید هیچگونه آلرژی ای داشته باشد زیرا با مصرف این قرص پوست بدن دچار جوش و خارش می شود و در موارد شدیدتر علائمی مانند مشکلات تنفسی و یا تورم گلو و زبان مشاهده می شود.

سایر عوارض قرص وازونیدین کلونیدین 

عوارض قرص وازونیدین کلونیدین برای بزرگسالان

همانطور که در بالا گفته شد، مصرف این قرص می تواند عوارض بسیاری داشته باشد، اما بروز آن ها برای تمامی افراد یکسان نیست. بزرگسالانی که از قرص وازونیدین کلونیدین استفاده می کنند، ممکن است دچار عوارضی که نام برده شد بشوند. دقت کنید بیشتر این عوارض برای بزرگسالان موقتی هستند و اغلب در صورت استفاده از دوز نامناسب بروز می کنند.

عوارض قرص وازونیدین کلونیدین برای کودکان

همانطور که گفته شد، پزشکان این دارو را برای بیش فعالی کودکان تجویز می کنند و اگر دوز مصرفی مناسب کودک نباشد، می تواند خطر جدی برای آن ها به همراه داشته باشد. طبق برخی گزارشات استفاده نامناسب از این دارو برای کودکان می تواند سبب به کما رفتن آن ها شود. این دارو منجر به خواب آلودگی شدید در کودکان می شود و استفاده زیاد از آن می تواند وضعیت کودک را وخیم کند. علاوه بر این، قرص وازونیدین کلونیدین علائمی چون بی اشتهایی، کم شدن سرعت رشد و ... دارد.
این دارو حتما باید توسط پزشک برای کودکان تجویز شود و دقیقا با توجه به دوز مناسبی که دکتر در نظر گرفته مصرف شود، در غیر این صورت با استفاده از دوز نامناسب و یا توقف سرخود آن ممکن است عوارض خطرناکی در کودکان بروز کند.

عوارض قرص وازونیدین کلونیدین برای کودکان 

خودکشی با قرص وازونیدین کلونیدین

خودکشی یکی از ده علت اصلی مرگ و میر است. خودکشی به روش های مختلفی انجام می شود و یکی از آن ها مصرف بی رویه از داروها است. قرص وازونیدین کلونیدین نادرترین دارویی است که برای خودکشی از آن استفاده می شود. همانطور که می دانید درصد خودکشی افراد افسرده بیشتر است. علاوه بر این سوابق مثبت فامیلی نیز بی تاثیر نیست. برخی از افراد افسرده که تحت نظر پزشک اعصاب و روان هستند، از این قرص استفاده می کنند. از این رو قرص وازونیدین کلونیدین بیشتر در دسترس این افراد است و در نتیجه امکان خودکشی با آن در افراد افسرده بسیار بیشتر است. اما گزارشات بسیار نادری از خودکشی با قرص وازونیدین کلونیدین اعلام شده است.

در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با این دارو و مقابله با عوارض آن، با پزشکان ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.