اعتیاد چه تاثیری بر مغز می گذارد

اعتیاد امروزه به عنوان یک بیماری که تاثیرات زیادی روی جسم و روح فرد می گذارد شناخته می شود و از طرفی زمانی که صحبت از درمان اعتیاد یا ترک اعتیاد می شود منظور ترمیم آسیب های جسمی و روحی که فرد در زمان اعتیاد به مواد مخدر به بدن خود وارد کرده است. در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین قصد داریم در مورد این که اعتیاد چه تاثیری بر مغز می گذارد با شما صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

اثرات مواد مخدر بر مغز

مصرف مواد مخدر باعث آسیب دیدن قسمت های مهمی از مغز می شود که باعث می شود فرد معتاد توانایی کنترل کارهای روزمره خود را نداشته باشد، این آسیب ها باعث می شوند که فرد به صورت ناخودآگاه به سمت مواد مخدر کشیده شود و اعتیادش به مواد مخدر روز به روز بدتر شود. قسمت هایی از مغز که بیشترین آسیب را در زمان اعتیاد به مواد مخدر می بینند عبارتند از:

  • قشرمغز یا کورتکس:
    این قسمت مرکز فکر کردن در مغز می باشد و ما با استفاده از این قسمت فکر می کنیم، برای مشکلات راه حل پیدا می کنیم و تصمیم می گیریم. به زبان ساده تر اطلاعات دریافت شده از حواس ما در این قسمت پردازش می شوند و به این صورت می توانیم دیده هایمان را تشخیص دهیم، صدا ها را بشنویم و درک کنیم، طعم های مختلف را بچشیم و به طور کلی احساس داشته باشیم.
  • ریشه نخاع
    این قسمت کنترل کننده فعالیت های اصلی و حیاتی بدن است. وظایف این قسمت عبارتند از: کنترل خواب و تنفس و تنظیم ضربان قلب
  • سیستم لیمبیک
    این سیستم وظیفه کنترل قسمت لذت جویی در مغز است و بوسیله این قسمت است که می توانیم لذت بخش بودن چیزی را احساس کنیم. احساس لذت باعث می شود که مغز بتواند توانایی های خود برای انجام رفتار های روزمره بهتر تنظیم کند و بتوانیم رفتارهایی مانند غذا خوردن که برای زنده ماندن ما بسیار حیاتی است را به درستی و به موقع انجام دهیم. علاوه بر این سیستم ایمبیک در مغز مسئول بررسی و ارزیابی احساست مثبت و منفی می باشد و زمانی که کسی از مواد مخدر روانگردان استفاده می کند این قسمت باعث ایجاد توهمات و حالات روانی مانند کُند شدن زمان را از خود نشان می دهد.

اعتیاد چه تاثیری بر مغز می گذارد

چگونگی تاثیر مواد مخدر بر مغز

انواع مواد مخدر، موادهای شیمیایی هستند که بعد از مصرف (به هر صورتی) وارد سیستم ارتباطی مغر می شوند و باعث مختل شدن روند دریافت و ارسال اطلاعات توسط سلول های عصبی می شوند. ساختار شیمیایی برخی مواد شیمیایی باعث می شود که بعضی از مواد مخدر مانند هروئین، کوکائین و ماریجوانا که ساختاری با نورون های طبیعی مغز دارند و همین باعث می شود که مغز در برخود با آن ها فریب خورده و به آن ها اجازه ورود به سلول های عصبی را بدهد و مواد مخدر نیز سلول های عصبی را تحریک کند. با اینکه ساختار این مواد شبیه به ساختار مواد شیمیایی مغز است، سلول های عصبی مغز را به صورت طبیعی تحت تاثیر نمی گذارد و آن ها را فعال نمی کند؛ بلکه باعث می شود تا پیام های غیرعادی در شبکه عصبی مغر به جریان در بیایند. همچنین مواد مخدر محرک اعصاب مانند آمفتامین (شیشه) و کوکائین باعث می شوند که سلول های عصبی به مقدار زیادی نورون های طبیعی فرستنده ایجاد کنند و یا روند گردش عادی این مواد در مغز را مختل کنند. این اختلال باعث می شود که یک پیام قوی در مغز مصرف کننده ایجاد شود. برای درک بهتر روند آسیب زدن مواد مخدر به مغز باید ابتدا بفهمیم که مواد مخدر چطور باعث ایجاد حالت سرخوشی یا اصطلاحا نشئگی در افراد می شوند.

 

نحوه ایجاد نشئگی و سرخوشی توسط مواد مخدر

زمانی که مواد مخدر به بدن فرد میرسد به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باعث ترشح دوپامین در مغز می شود، دوپامین یک فرستنده عصبی است که در قسمتهایی از مغز که حرکات بدن انسان، درک و شناخت، انگیزه و احساس لذت، سرخوشی و درک و شناخت را کنترل فعال شده و روی این قسمت ها تاثیر می گذارد. تجریک شدن بیش از حد سیستم ترشح دوپامین باعث می شود که فرد از کارهای عادی خود احساس بسیار خوبی داشته باشد. وجود این احساس خوب همان حسی است که به نام سرخوشی بعد از مصرف مواد یا نشئگی می شناسیم و نیاز به داشتن دوباره این احساس ظاهرا خوب که بعد از مدتی برای فرد عذاب آور می شود همان چیزی است که به نام اعتیاد آن را می شناسیم.

تاثیرات منفی اعتیاد بر مغز

تاثیر گذاری مواد مخدر روی مغز با توجه به روش مصرف

روش های مختلفی برای مصرف مواد مخدر وجود دارد که هر کدام از آنها تاثیرات متفاوتی روی مغز می گذارند و به همین دلیل است که مصرف کنندگان مواد مخدر بر این عقیده اند که بعضی روش ها باعث بالا رفتن گیرایی مواد می شوند. در ادامه روش های مصرف و مدت زمانی که طول می کشد تا مواد تاثیر خود را بگذارد را با هم بررسی می کنیم:

  • ریختن در چشم : بین 3 تا 5 دقیقه
  • تدخینی : بین 5 تا 8 ثانیه
  • تزریق کردن در ماهیچه : بین 3 تا 5 دقیقه
  • تزریق کردن در رگ : بین 15 تا 30 دقیقه
  • خوردن : بین 20 تا 30 دقیقه

چگونگی تاثیر مواد مخدر بر مغز

انواع مواد مخدر از نظر تاثیرگذاری روی مغز

تاثیرات مواد مخدر مختلف روی مغز با توجه به نوع مواد مخدر متفاوت است. در ادامه این موضوع را برای شما روشن تر خواهیم کرد:

  • استشناقی؛ مانند ماری جوانا، حشیش و چسب
    این مواد باعث می شوند که عملکر مغز آهسته شود و زمان برای فرد به کندی بگذرد، عوارض شدید آن بیشتر شدن ضربان قلب و سردرد می باشد.
  • توهم زا؛ مانند ال اس دی و دی ام تی و...
    همانطور که از اسم این دسته مواد پیداست فرد را دچار هذیان می کنند و در موارد خیلی حاد باعث از دست رفتن حافظه، لرزش، حالت تهوع و اختلال در اخلاق و رفتار فرد می شود.
  • محرک؛ مانند کوکائین
    این مواد باعث تحریک و سرعت گرفتن سیستم عصبی فرد می شود و در نتیجه ضربان قلب، سرعت تنفس و فشار خون بیشتر می شود و همچنین فرد نمی تواند بخوابد.
  • مواد مخدر؛ مانند تریاک، هروئین و مرفین
    این مواد باعث آهسته شدن عملکر مغز می شوند و اثرات آن عبارت است از: کاهش ضربان قلب و سرعت تنفس، کاهش فشار خون و احساس خواب آلودگی

 

اختلالات مغزی در اثر مصرف مداوم مواد مخدر

وقتی شخصی برای دفعه اول مواد مخدر مصرف می کند، حالات و اثرات غیر واقعی و تازه ای را تجربه می کند و ترشحات دوپامین در مغز او به حداکثر می رسد. البته در مواردی هم ممکن است به خاطر اثرات اولیه فرد دچار استرس، حالت تهوع و سرفه و... شود که این حالات گذرا هستند و بعد از مصرف دوباره فرد احساس می کند که این خطرات رفع شده و این در حالی است که بدن او به این سموم عادت کرده است و به این صورت فرد به مصرف خود ادامه می دهد و این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که به تدریج ترشحات دوپامین باعث آسیب دیدن نورون ها و سیستم اعصاب می شوند. از طرفی مصرف مرتب مواد مخدر در ذهن فرد تبدیل به یک عادت روحی می شود و هلاوه بر این که فرد به دنبال ارضای جسمی در اثر استفاده از مواد مخدر است، بر حسب عادت نیز مصرف مواد را ادامه می دهد؛ به همین دلیل متخصصان ما در مرکز بستری ترک اعتیاد نگین بر این عقیده اند که مصرف اعتیاد یک بیماری روحی روانی و چند جانبه است.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.