عوارض مصرف کوکائین

کوکائین یکی از مواد مخدری است که مانند سایر مواد مخدر که تازه وارد بازار می شوند با شعار بی خطر بودن و اعتیاد آور نبودن عرضه شد، ولی کم کم با گذشت زمان چهره واقعی خود را نشان داد. طوری که امروزه عوارض مخرب این ماده مخدر در طولانی مدت و کوتاه مدت برای همه واضح است.

عوارض مصرف کوکائین | نشانه های مصرف کوکائین

در این مطلب از کلینیک ترک اعتیاد نگین قصد داریم که در خصوص عوارض ماده مخدر کوکائین صحبت کنیم تا با خطرات و عوارض این ماده بیشتر آشنا شوید.

عوارض کوکائین

مصرف کوکائین چه عوارض کوتاه مدتی دارد؟

زمانی که کسی کوکائین مصرف می کند، بلافاصله بعد از استفاده دچار تاثیرات کوتاه مدت آن می شود که در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • بوجود آمدن حالت های روانی گذرا و موقت (مانند، شادی، غم، استرس، کاهش تمرکز و هذیان) در فرد مصرف کننده
  • بروز اختلالات عضلانی
  • گیج بودن و به هم ریختگی ذهنی
  • هماهنگ نبودن حرکات بدن
  • توهم های شنیداری، دیداری و به خصوص توهم های مربوط به حس لامسه به این صورت که فرد احساس می کند که حشره زیر پوست او حرکت می کند
  • لرزش شدید دست ها و بقیه بدن
  • تحریک شدن جسمی و عصبی، بی قراری و هیجان زیاد
  • عرق کردن بیش از حد
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • بالا رفتن درجه حرارت بدن و بالا رفتن فشار خون
  • بالا رفتن ریتم تنفس و بالا رفتن احتمال سکته
  • زیاد شدن ضربان قلب، تند شدن نبض و در مواردی که عوارض شدید تر باشد ممکن است مشکلات قلبی برای فرد مصرف کننده بوجود بیاید.

استفاده بیش از حد ار کوکائین باعث می شود که فرد دچار توهم توطئه شود و در برخی موارد فرد به صورت غیر قابل کنترل صحبت می کند و از خود فعالیت بیش از حدی نشان می دهد که ممکن است کم کم رنگ و بوی خشونت به خود بگیرد و باعث بروز اتفاق بدی شود. از آنجایی که کوکائین باعث می شود که رگ های فرد مصرف کننده تنگ شود و علائم قلبی او دچار بهم ریختگی شود که به صورت سکته ناقص خود را نشان دهد. مواردی مانند سردرد زیاد، عرق سرد، تنفس سریع و بی نظم و سطحی و همچنین حالت تهوع می توانند نشانه این باشد که فرد در مصرف کوکائین زیاده روی کرده است.

اگر کسی دارای بیماری فشار خون است و یا رگ ها او آسیب دیده است ممکن است که با مصرف کوکائین سکته کند و از طرفی ناخالصی های موجود در کوکائین باعث می شود که فرد دچار حساسیت شود و این موضوع خود را با بی خوابی و آب ریزش بینی نشان خواهد داد. کسی که دچار مسمومیت خفیف در اثر مصرف کوکائین شده است دچار بی‌قراری و تشویش، هیجان، شوریدگی فکر و اختلال تنفسی می شود.

همچنین در مواردی ممکن است فردی که برای دفعه اول کوکائین مصرف می کند یا کسی که در مصرف زیاده روی می کند و دوز زیادی را وارد بدن خود می کند، احتمال مرگ ناگهانی برای او وجود دارد که دلیل این مرگ هم فلج شدن قسمت ها تنفسی و ایست قلبی است.

عوارض کوکائین

عوارض بلند مدت کوکائین چیست؟

افرادی که مدت طولانی ست از کوکائین استفاده می کنند در ابتدا دچار بهم ریختگی اشتها و در نتیجه دچار مواردی مانند از دست دادن وزن اختلاف، بی خوابی، مشکلات گوارشی، مشکلات ارادر و ... می شوند، در طرف دیگر فرد مصرف کننده ممکن است که دچار مشکلات شکمی مانند اسهال و حالت تهوع، سردرد، لرزش شدید، تشنج، گرفتگی شدید عضلات شود.
در صورتی که فرد مصرف کننده کوکائین را به صورت تزریقی مصرف کند احتمال ابتلای او به هپاتیت و ایدز خواهد بود و در طولانی مدت دچار آب ریزی شدید بینی، ایجاد زخم در محل تزریق، جوش و آکنه های غیر عادی در اطراف دماغ و گوش فرد مصرف کننده، خونریزی بینی، زخم شدن درون بینی به دلیل اسنیف کردن یا همان کشیدن مواد با بینی. از طرفی مصرف کوکائین مانند سایر مواد مخدر روی شرایط روانی فرد مصرف کننده به شدت تاثیر می گذارد و این تاثیرات خود را به صورت افکار هذیانی، افکار هذیانی، تیک، ، سردردهای شبیه میگرن، توهمات و اختلال در حواس در بینایی – شنوایی و لامسه، تمایل به خودکشی، رفتار تهاجمی، به هم ریختن درک فرد از زمان و مکان، زود رنجی و تحریک پذیری شدید در فرد مصرف کننده نشان می دهد و به مرور زمان مصرف کننده کوکائین تماس خود را با واقعیت از دست می دهد و توهمات شنوایی و دیداری پیدا می کند. همچنین شایع ترین بیماری در بین مصرف کنندگان روان پریشی یا سایکوز کوکائین است.

عوارض کوکائین

کوکائین چه تاثیراتی روی مغز می گذارد؟

نوروترانسمیتر به یک دسته از مواد شیمیایی گفته می شود که سلول های عصبی با استفاده از آن ها پیام های خود را به قسمت های مختلف می رسانند، یکی از این نوروترانسمیتر ها دوپامین نام دارد که این دوپامین رابطه مستقیمی با لذت دارد. وقتی کوکائین به سلول های مغزی می رسد گیرنده های دوپامین در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع جذب دوپامینی می شود که دوباره آزاد شده است و این دوپامین در فضای بین سلول های مغز زیاد شده و باعث ایجاد سرخوشی و حس خوب شدیدی می شود که در افراد مصرف کننده این یعنی نشئگی و بالا بودن و سرخوشی بعد از مصرف مواد مخدر کوکائین. همین موضوع بعد از مدتی باعث می شود که فرد کم کم به مصرف کوکائین اعتیاد پیدا کند و به این ترتیب در حالتی که کوکائین مصرف نکرده به دنبال ان لذت مصرف کوکائین بگردد.

تاثیر کوکائین بر روی مغز بر سه ناحیه آن است: غشاء و اطراف مخ که بر روی حافظه و استدلال کنترل دارد، هیپوتالاموس که وظیفه تنظیم اشتها و خواب و ترس و خشم و حرارت بدن را بر عهده دارد ودر پایان قسمت مخچه که وظیفه کنترل روی اعمال حرکتی را بر عهده دارد را تحت تاثیر قرار می دهد و به این صورت وقتی این سه قسمت آسیب ببینند فرد معتاد به کوکائین قدرت حافظه و استدلال ندارد، در یادگیری مشکل دارد، خواب و اشتهای او در وضعیت مناسبی نیست و حرکات قسمت های مختلف بدن او دچار نا همانگی می شود و احساس می شود که روی بدنش کنترل ندارد.

امیدواریم که در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین توانسته باشیم که اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهیم.
در پایان این موضوع را باید گفت که ترک اعتیاد کوکائین از آنجایی که این ماده در کشور ما رواج ندارد (خوشبختانه)، تقریبا نا شناخته مانده است. ولی مرکز بستری ترک اعتیاد نگین با متخصص های حرفه و اطلاعات به روز خود می تواند در این خصوص به شما کمک کند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.