عوارض قرص ب2 چیست

قرص ب2 یا همان بوپرنورفین دارویی است که برای درمان درد و اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود. هنگامی که برای درمان درد استفاده می شود، بوپرنورفین ممکن است به صورت یک وصله که بر روی پوست اعمال می شود، تجویز شود که به مدت هفت روز باعث تسکین درد می شود. هنگامی که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود، بوپرنورفین با ماده ای به نام نالوکسون ترکیب می شود و معمولاً به عنوان قرص زیر زبانی استفاده می شود. از آن جا که نالوکسون در صورت تزریق می تواند باعث ترک اعتیاد شود، افزودن آن به بوپرنورفین از سوء استفاده مردم از مصرف مواد مخدر جلوگیری می کند.
قرص ب2 دارویی است که برای ترک اعتیاد، توصیه و تجویز می شود اما این قرص حاوی دوز پایین از مواد افیونی که شخص به آن اعتیاد دارد می باشد. از جمله ترک هروئین، اکسیکودون، فنتانیل یا هیدرومورفون. خاصیت دارو است که کم کم خواسته ی بدن شخص درگیر اعتیاد را به مواد مخدر کم کند. عمل طولانی مدت این دارو به معنای این است که دارو برای مدت زمان طولانی تر آهسته در بدن عمل می کند. اثرات بوپرنورفین 24 تا 36 ساعت به طول می انجامد. یعنی تا این مدت فرد نیاز به استفاده از مخدر ندارد.

وارض قرص b2بوپرنورفین اگر با دوز صحیح مصرف شود باعث جلوگیری از عوارض ترک اعتیاد می شود و باعث می شود میل به استعمال مخدر بدون این که فرد حس سرخوشی زمانی که مصرف می کرد را داشته باشد، کاهش یابد و کم کم از بین برود. مصرف متادون و بوپرنورفین به یک اندازه در ترک اعتیاد به مواد افیونی موثرند و مثل هر داروی دیگری عوارض مخصوص به خود را نیز به همراه دارند.

آیا خطر اوردوز با مصرف قرص ب2 وجود دارد؟

همه ی داروهای ترک اعتیاد خطر مصرف بیش از حد دارند، اگرچه خطر مصرف زیاد متادون بیشتر از قرص ب2 است. خطر به ویژه در هنگام شروع درمان بسیار زیاد است و مخصوصا هنگامی که مصرف مواد مخدر (قرص ب2 یا سایر مواد افیونی) را برای مدتی متوقف کنید و دوباره شروع کنید. مخلوط کردن مواد مخدر با سایر داروها هم ممکن است خطر مصرف بیش از حد را افزایش می دهد. اگر شما یا شخصی که می شناسید از مواد افیونی استفاده می کنید، ایده خوبی است که یک کیت نالوکسون رایگان تهیه کنید. نالوکسون دارویی است که می تواند تأثیر مصرف بیش از حد مواد افیونی را به طور موقت معکوس کند و زمان لازم برای رسیدن به کمک پزشکی را فراهم کند.

عوارض قرص  b2 بر روی کبد

عوارض جانبی مصرف قرص ب2

عوارض جانبی بوپرنورفین که معمولاً گزارش می شوند عبارتند از: سرگیجه، سردرد و حالت تهوع. عوارض جانبی دیگر شامل: ترک دارو، خستگی، یبوست، استفراغ، بی حسی دهان، قرمزی دهان، درد دهان، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، مشکلات خواب (بی خوابی)، دل درد، احساس مست بودن، خواب آلودگی و عدم تمرکز.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی قرص ب2، فورا با اورژنس تماس بگیرید: غش، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه شدید، تغییرات ذهنی - خلقی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم)، تنفس آهسته یا کوتاه، خواب آلودگی غیرمعمول، سردرگمی، ضعف شدید، تاری دید، گفتار مبهم، مشکلات کبدی، درد معده، کاهش اشتهای بسیار شدید، ادرار تیره، زرد شدن پوست و چشم، پایین آمدن سطح کورتیزول. در بعضی از موارد حاد، این دارو می تواند تنفس را بسیار کند کند، تا جایی که منجر به مرگ شود. اگر نشانه هایی از آبی شدن لب ها در خود مشاهده کردید فورا خود را به نزدیک ترین درمانگاه برسانید.

عوارض قرص ب دو

علائم ترک مواد افیونی شامل لرز، عرق کردن زیاد، احساس گرما ، آبریزش بینی، سرازیر شدن اشک از چشم ها، اسهال و درد عضلات است. در صورت مشاهده ی یک یا چند مورد از نشانه های ذکر شده سریعا با پزشک خود مشورت کنید. واکنش هایی که نشان می دهد به این دارو حساسیت و آلرژی دارید عبارتند از: تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.
قرص ب2 ممكن است با سایر داروها از جمله نزودیازپین ها، اریترومایسین، ریفامپین و مهارکننده های پروتئاز HIV، اختلال دارویی داشته باشد و ممکن است اثرات داروهای دیگر را که باعث خواب آلودگی می شوند به شدت افزایش دهد. به مادرانی که نوزادانشان از شیر خود آن ها تغدیه می کند، قرص ب2 اصلا تجویز نمی شود. چون تحقیقات نشان داده است که اثرات این دارو وارد شیر مادر می شود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با عوارض همه جانبه قرص بوپرنورفین می توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید.

عوارض رایج بوپرنورفین

عوارض قرص ب۲

عوارض قرص ب۲ بر روی کبد

بسیاری از داروهای تجویز شده توسط دکترها در دز مناسب نیز ممکن است عوارضی را در پی داشته باشند. حتی ممکن است اگر دچار سو مصرف شوید این عوارض بیشتر هم شوند. عوارض مصرف قرص ب2 بسیار زیاد است که بر تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد. عوارض روتین سو مصرف این قرص عبارت است از: مشکل در تنفس، سرگیجه، اسهال، ادرار سخت، درد کمر یا پهلو، کم شدن اشتها، ضربان قلب شدید یا بسیار آهسته، رنگ پریدگی پوست و ... می توان اشاره کرد. بعضی از عوارضی که در حین مصرف این دارو برای شما ایجاد می شود و خفیف هستند در طی زمان از بین می روند و به محض سازگاری بدن با دارو به مررو بهبود پیدا می کنند و نیازی به پیگیری ندارند. و اما یکی از بخش های بسیار تاثیرپذیر از این دارو کبد است که در صورت مصرف ناصحیح می تواند کبد را به سرعت نابود کند. این دارو برای افرادی که مشکل کبدی دارند می تواند خطرات جدی تری در پی داشته باشد چراکه کبد در این افراد توان تجزیه تحلیل پایین تری دارد و ماندگاری این دارو در بدن این افراد بیشتر است. از شایع ترین عوارض قرص ب2 بر روی کبد می توان به افزایش AST، افزایش ALT، افزایش گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT) و به عوارض نادر آن می توان به قولنج صفراوی اشاره کرد. 

 

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول عوارض قرص ب۲چیست؟

قرص ب2 چه کاربردی دارد؟

قرص b2 زیر زبانی ماده مخدری نیمه صنعتی است که از مشتقات تریاک است. این داروی شبه مخدر برای درمان اعتیاد استفاده می شود.

عوارض قرص ب2 چیست؟

از عوارض قرص ب2 می توان به سرگیجه، سردرد و حالت تهوع، استفراغ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، مشکلات خواب و .. اشاره کرد.

ب2 را چگونه می توان ترک کرد؟

لازم است تا برای جلوگیری از عوارض ترک ب2 و ترک صحیح و کامل این ماده مخدر به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه کرده و تحت نظر پزشک و با داروای تجویزی متخصصان این ماده را ترک کنید تا با کمترین حد مشکل رو به رو شوید. 

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.