بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

با دود کردن هر نخ سیگار ۲۰۰ نوع ماده سمی وارد بدن فرد سیگاری می‌شود که این مواد سمی برای اندام‌های درونی بدن انسان بسیار خطرناک هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین از ایرنا، مدت کوتاهی پس از ترک سیگار بدن انسان رفته‌ رفته سلامت خود را باز‌ می‌یابد.

از بیست دقیقه تا 15 سال بدون سیگار با مرکز بستری ترک اعتیاد نگین همراه باشید تا ببینید با ترک سیگار چه خدمتی به خود می کنید

20 دقیقه بدون سیگار

20 دقیقه پس از آخرین سیگار فشار خون و ضربان قلب به حال عادی باز‌می‌گردند. نیکوتین موجود در سیگار اعصاب سمپاتیک را تحریک می‌کند. این اعصاب ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برند و بدن را در حالت تحریک شده و آماده فرار قرار می‌دهند.

12 ساعت بدون سیگار

با توقف 12 ساعته کشیدن سیگار، مونوکسید کربن خون کاهش پیدا می‌کند و به اندازه طبیعی می‌رسد. در مقابل اکسیژن خون بالا می‌رود. مونواکسید کربن بخشی از دود سیگار است که وارد گردش خون می‌شود و از جذب اکسیژن توسط سلو‌ل‌های خونی جلوگیری می‌کند.

دو روز بدون سیگار

دو روز پس از آخرین سیگار کارآیی حس چشایی و بویایی بهتر می‌شود. دود سیگار این دو حس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سه روز بدون سیگار

سه روز پس از آخرین سیگار ریه‌ها آرامش پیدا می‌کنند و نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. حال دیگر نیکوتین در بدن نیست در نتیجه نشانه‌های ترک سیگار شدید می‌شوند. از جمله این نشانه‌ها سردرد، تهوع یا گرفتگی عضلات است. بالا رفتن یکباره اشتها، افسردگی و ترس هم گاه از دیگر نشانه‌های ترک سیگار هستند.

چند ماه بدون سیگار

چند ماه پس از آخرین سیگار گردش خون بهبود پیدا می‌کند. ظرفیت شش‌ها برای جذب اکسیژن تا 30 درصد بالاتر می‌رود. سرفه‌های خشک کمتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند پرز‌های درون شش‌ها که مولکول‌های خارجی را جذب و دفع می‌کنند، دوباره رشد کرد‌‌ه‌اند.

یک سال، ده سال و 15 سال بدون سیگار

یک سال پس از ترک سیگار ضریب خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. ده سال بعد احتمال مرگ در اثر سرطان ریه 50 درصد کمتر از افراد سیگاری است. پس از 15 سال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب عروق به اندازه فردی است که هرگز سیگار نکشیده است.

در ضمن میتوانید مطالب زیر در مورد ترک سیگار را نیز مطالعه فرمایید

ترک سیگار برای روانتان هم مفید است

ترک آسان سیگار

 

دیدگاه‌ها  
با سلام و خسته نباشید ، چه خوب میشد آدم میتونست سیگار رو کنار بذاره و تا آخر عمرش راحت و آسوده زندگی کنه ، شاید قبول نداشته باشید ولی من در عین اینکه سیگار مصرف میکنم انقدر از سیگار متنفرم که راضی ام برای ترکش از همه چی بگذرم و از هر چی مایه بذارم ولی خیلی سخته کنار گذاشتنش و انگار آدم برا سیگار کشیدن به دنیا اومده
ممنون بابت مطلالب مفیدتون
خسته نباشید.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.