تاثیر سیگار کشیدن روی تنگی عروق پا

به گفته محققان، سیگار کشیدن روی تنگی عروق پا (PAD) که حمله پا نیز گفته می شود، تاثیر می گذارد و این بیماری در افراد سیگاری رایج است. بنابر بر گزارش خبرگزاری ها، علت اصلی بیماری های قابل پیشگیری را می توان استفاده از تنباکو دانست و این عامل یکی از مهم ترین علت های مرگ های زودهنگامی است که می تواند پیشگیری شود.

 

چه رابطه ای میان سیگار و تنگی عروق پا وجود دارد؟

با توجه به ارقامی که سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد در حدود ۱.۳ میلیارد نفر در دنیا سیگاری هستند. هرساله اپیدمی جهانی سیگار و تنباکو حدود ۶ میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند که در این میان بیش از ۶۰۰ هزار نفر افرادی هستند که به دلیل قرارگرفتن در معرض دود دست دوم سیگار می میرند.

سیگار کشیدن یکی از عوامل پرخطر اصلی بیماری تنگی عروق است. هنگام سیگار کشیدن، پلاک هایی در عروق و شریان های که خون را به اندام، سر و دست ها می رسانند، تشکیل می شوند. شیوع بیماری تنگی عروق پا در اندام تحتانی بدن در افراد دارای ۵۵ سال سن و بیشتر بین ۱۰ و ۲۵ درصد می باشد و با افزایش سن آن ها این رقم نیز افزایش پیدا می کند. افراد مبتلا به PAD در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته هم هستند.

سیگار و تنگی عروق پا

از مواردی که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند، علاوه بر ترک اعتیاد سیگار می توان به کنترل قند خون، کنترل رژیم غذایی، انجام ورزش های ساده مانند پیاده روی، و دوچرخه سواری اشاره کرد. اعتیاد به سیگار، دیابت، فشار خون بالا و افزایش انعقاد پذیری خون از علل ابتلا به این بیماری هستند.

متداول ترین علائم بیماری تنگی عروق پا (PAD)

  • لنگیدن متناوب که با استراحت بهبود می‌یابد
  • کرختی یا سنگینی در ناحیه پا
  • پوست براق و سرد اندام
  • بروز زخمهای جلدی غیرقابل بهبود در اندام ها
  • احساس سستی
  • سوزش یا خارش پوست پا
  • ریزش موهای پا
 
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.