مقایسه خطرات گل و شیشه
مقایسه خطرات گل و شیشه

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اولین بار در بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با آسیب های اجتماعی و ۳۶۰ میلیارد تومان هم برای ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبار گذاشته شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا عزیزی در برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع ماده مخدر گل؛ پنج برابر مخرب تر از شیشه ؛ گفت : متاسفانه جوانان فکر می کنند با مصرف گل، مشکلی ایجاد نمی شود. منشا این فکر از اینجاست که در ۱۵ ایالت آمریکا، مصرف شاهدانه را آزاد کردند و گل هم از مشتقات ماری جوانا محسوب می شود و جوانان فکر می کنند چون این ماده آزاد است و مشکلی ایجاد نمی کند به سمت این ماده مخدر بیشتر روی آوردند.

وی افزود: گل با حدود ۱۱,۹ درصد بعد از تریاک دومین ماده مخدری است که بصورت مستمر در ایران مصرف می شود. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با ذکر اینکه این کار فقط از عهده یک کمیسیون بر نمی آید به همین خاطر در سطح بسیار بالا و با حضور مقام معظم رهبری و روسای قوای سه گانه و نمایندگان سایر دستگاه ها هر شش ماه جلسه ای تشکیل می شود، گفت: نتیجه این نشست ها از آبان ۹۴ تاکنون، تشکیل یک سازمان اجتماعی است و ردیف اجتماعی به وجود آمد و برای اولین بار است که در بودجه سال اینده اعتباری برای این موضوع گذاشته شده است.

وی افزود: غیر از این، ۳۶۰ میلیارد تومان هم برای ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبار گذاشته شده که هرچند در مقایسه با پول هایی که مافیای مواد مخدر دارند و گردش مالی شان ۱۶۰۰ میلیارد دلار در سال است کم است اما نسبت به گذشته اعتبارات خوبی به نظر می رسد.

رویکرد وزارت کشور در رابطه با خطرات گل و شیشه

عزیزی با بیان اینکه رویکرد وزارت کشور در رابطه با همه مواد مخدر رویکرد اجتماعی و مشارکت دادن مردم در پیشگیری از مواد مخدر است، تصریح کرد: اگر مردم مشارکتی نداشته باشند، هیچ کسی نتیجه نمی گیرد.

سعید صفاتیان ریاست کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در ادامه با اشاره به سابقه مصرف ماده مخدر گل در کشور گفت: ماده گل، حدود شش سال است که در کشور مصرف می شود و این ماده در اصل نوعی حشیش است که به صورت مصنوعی تولید می شود و قدرت تخریب ماده ای که در آن وجود دارد نسبت به حشیش شاید ده ها برابر باشد.
وی درباره عملکرد گل هشدار داد: این ماده برعکس حشیش که حالت های توهم و اضطرابش خیلی کم است خیلی سریع می تواند افراد را در فاز توهم، افسردگی و اضطراب ببرد و متاسفانه مریض هایی که به این حالت می رسند و در بیمارستان ها بستری می شوند، دوره های درمان طولانی دارند.

دسترسی راحت به گل و شیشه در فضای مجازی

دسترسی راحت به گل و شیشه در فضای مجازی

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با گسترش فضای مجازی در جامعه دسترسی به مواد مخدر سهل تر شده است، گفت: امروزه فضای مجازی یکی از راه هایی است که دسترسی ها راحت می شود. سایت هایی داریم که جوان ها با ارتباط گرفتن با آنها می توانند به راحتی و بدون اینکه رفت و آمد کنند، گل را تهیه کنند.

وی باورهای غلط در میان جوانان را از دیگر عوامل به دام افتادن جوانان دانست و اظهار کرد: امروزه این خرده فرهنگ میان جوان های ۱۷، ۱۸ ساله نیست که بشینند با وافور تریاک مصرف کنند اینها به دنبال مصرف ماده ای به نام گل هستند که آنها را چند ساعت بتواند به فضای خاصی ببرد و از این شرایطی که اطرافشان است، بیرون بیایند.

صفاتیان درباره ترویج مسایل غیرواقعی برای جذب جوانان به مصرف گل بیان کرد: از طرفی قاچاقچی ها دارند به مسایل خلاف واقعی دامن می زنند از جمله اینکه اگر گل مصرف کنید ذهن و حافظه یا قدرت بدنی شما قوی تر می شود و بهتر می توانید روی موضوعی تمرکز کنید.

همچنین خود مصرف کنندگان این مسایل را مطح می کنند تا بگویند این مواد نسبت به مواد دیگر خیلی بهتر است و ما آن را برای شرایط خاص داریم استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به حوزه مبارزه با مواد مخدر بی اعتماد شده اند، تصریح کرد: یعنی مردم نگاه می کنند چرا مبارزه صورت می گیرد ولی اتفاقی رخ نمی دهد و چرا دسترسی مواد آنقدر راحت و قیمت مواد به این اندازه ارزان است و چرا برنامه های پیشگیری موثر نبوده است.

مقایسه گل و شیشه

مقایسه گل و شیشه

چند سالی بود که شیشه رتبه دوم را بین مخدرهای مصرفی در کشور داشت؛ ولی در حال حاضر،ماده مخدر گل دومین مخدر مصرفی است. این در حالی است که مخدر گل اثرات مخرب تری بر روی جسم و روح طرف دارد، به طوریکه محققان و شیمیدانان با آزمایش های مختلف این اثر را 5 برابر دانسته اند. یعنی گل پنج برابر مخرب تر از شیشه است.
یکی از دلایلی که باعث پیشی گرفتن این ماده به شدت خطرناک از شیشه شده است، توهم افراد نسب به اعتیادآور نبودن آن است. اغلب افراد فکر می کنند، گل خاصیت معتادکنندگی ندارد و هروقت که بخواهند می توانند آن را کنار بگذارند. در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است.
یکی دیگر از دلایل دیگر بالا بودن گل، طریقه مصرف راحت آن است، فقط کافی است آن را مثل سیگار بپیچند و به راحتی مصرف کنند. نکته دیگر اینکه حشیش را خیلی راحت می‌شود پرورش داد. در واقع گلدانی است. حتی در فضای سبز عمومی هم کشت می‌شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.