مشاور امور زنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون اشاره به آماری خاص گفت: همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان «گل» بین دختران افزایش یافته است.
 
ساره محمدی افزود: این یک واقعیت است که آسیب های اجتماعی در بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب ها رو آوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد مخدر است و به خصوص مصرف مواد صنعتی و روانگردان بین دختران بیشتر شده است که آسیب آن به مراتب بیشتر از مواد مخدر سنتی است.
 
وی ادامه داد: واقعا رسیدگی به این آسیب ها در کشور جای کار دارد. بسیاری از مسئولان از این مسائل غفلت کرده اند و متاسفانه از دوران مدرسه دختران غفلت کرده ایم. باید حتی از دوران کودکستان و مهدها آموزش های لازم را برای پیشگیری از این آسیب ها به دختران ارائه کنیم.
 
مشاور وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در سنین نوجوانی و جوانی و در بین قشر دانشجو و تحصیلکرده هم این نوع آسیب های اجتماعی در بین دختران دیده می شود، در واقع فرقی از این نظر بین دختران با سطوح تحصیلی مختلف وجود ندارد.
 
محمدی افزود: گاهی در سطوح اقتصادی بالاتر یکسری آسیب ها و مصرف مواد خاص را می بینیم، به عنوان مثال مصرف ماده روانگردان گل در بین دختران و از جمله دختران خانواده های با وضع اقتصادی بالا بیشتر شده است و باید هم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، هم وزارت بهداشت، هم وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با همکاری هم و دست به دست هم فضاهای بین وزارتخانه ای را بردارند و برای جوانان کاری کنند.
 
وی گفت: دستگاه های مختلف مسئول می توانند یک طرح یا بسته اجرایی مشترک برای کاهش آسیب های اجتماعی، آموزش نوجوانان و جوانان و توجه به آنان داشته باشند. این دختران، مادران آینده این مملکت هستند و اگر دچار آسیب باشند، آینده کشور به مخاطره خواهد افتاد.
 
بر اساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر، حدود دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد و بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.
 
بر این اساس در بین مصرف کنندگان مستمر، پس از تریاک، مصرف خانواده حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد رتبه دوم را دارد. اغلب مصرف کنندگان گل مردان، افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم و مجردها هستند.
 
همچنین بر اساس نتایج پیمایش ملی اعتیاد، ۱۴.۸ درصد از مصرف کنندگان مواد روانگردان گل دانشجو و ۳.۷ درصد آنان دانش آموز هستند.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.