از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد ؟ بهتر است بدانید که بسیاری از نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر شبیه به هم هستند ولی تفاوت‌هایی هم دارند که معمولاً در طولانی مدت مشخص می‌شود. برای پاسخ به این سؤال که از کجا بفهمیم فردی تریاک می‌کشد؟ بایستی درباره عملکرد تریاک کمی اطلاعات کسب کنیم. تریاک از زیر مجموعه مواد افیونی می‌باشد که تمام مواد مخدری که از آن مشتق می‌شوند، تأثیری مشابه بر بدن دارند. تمام مواد افیونی، گیرنده‌های عصبی در مغز و بخشی از نخاع را درگیر می‌کنند. پس از گذشت مدتی که گیرنده‌های عصبی به وجود تریاک در بدن عادت کردند دیگر نمی‌توانند به صورت عادی عمل کنند و زندگی فرد را دچار مشکل می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که از کجا بفهمیم فردی تریاک می‌کشد؟

همان طور که گفتیم نشانه‌هایی از ابتلا به اعتیاد وجود دارد که مخصوصاً در اوایل مصرف، در همه مواد صنعتی و سنتی مشترک می‌باشند. باید مدتی بگذرد تا بتوانیم نوع مواد مخدر مصرفی را بر اساس نشانه‌ها حدس بزنیم. از طرفی یک نکته مهم را باید در این باره در نظر بگیرید. معمولاً مشکوک شدن به افراد درباره مصرف مواد مخدر در خانواده بوجود می‌آید، قطعاً اعضای خانواده نگرانی‌هایی در این باره خواهند داشت و در صدد هستند که فرد معتاد را هر چه زودتر درمان کرده و نجات بدهند. حال آنکه مشکل اصلی در موضوع اعتیاد، مساله کتمان است. بسیاری از افراد مصرف کننده، نه تنها برای اعضای خانواده خود که حتی برای خودشان حالت دفاعی گرفته و اعتیاد را کتمان می‌کنند. قدم اول برای درمان و نجات هر معتاد، پذیرش فردی است. با این حساب متوجه شدیم که اگر بخواهیم به این افراد کمک کنیم، تنها پیگیری نشانه‌ها و اطمینان از اعتیاد، مشکلی را حل نمی‌کند. قطعاً بعد از اینکه متوجه شدید فردی از اعضای خانواده درگیر شده است، بایستی از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانید مشکل را حل کنید. با این مطلب همراه باشید تا به طور دقیق‌تر بررسی کنیم که علایم مصرف تریاک چیست؟

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد

نشانه‌های اولیه اعتیاد به تریاک

نشانه‌های اولیه اعتیاد به تریاک زمانی بروز می‌کنند که فرد تا حدی مصرف تریاک را تکرار کند که سلول‌های بدن، به این ماده مخدر عادت کنند. بنابراین اگر فردی مصرف کننده تفننی باشد، نمی‌توانید علایم اعتیاد را در او مشاهده نمایید. درست است که مصرف کننده تفننی، معتاد محسوب نمی‌شود ولی همواره این خطر وجود دارد که تعداد دفعات مصرف بالا برود و او معتاد شود. همان‌طور که گفتیم علائمی برای مصرف تفننی تریاک وجود ندارد. اگر به یکی از اعضای خانواده خود در این باره شک کردید باید با یک متخصص روانشناسی صحبت کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند. به هر حال اگر تعداد دفعات مصرف تریاک بالا رفته باشد، علائمی در فرد بروز پیدا می‌کنند. یکی از علایم رفتاری، دروغگویی می‌باشد. ممکن است فرد با کتمان کردن مصرف، بخواهد اطرافیان را متقاعد کند که معتاد نیست. همچنین فردی که به تریاک وابسته شده باشد، از جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها دوری می‌کند و به دنبال موقعیتی است که بتواند مواد مصرف کند. به این ترتیب بسیار پیش می‌آید که قرار‌ها را کنسل یا فراموش کند. ممکن است بدون دلیل منطقی و قانع کننده، خانه را ترک نماید.

نشانه بعدی که پس از مصرف طولانی‌تر تریاک بروز می‌کند، کاهش انرژی و قوای جسمی می‌باشد. برای مثال فرض کنید که او سابقاً به ورزش یا فعالیت‌های بدنی علاقه داشته، اگر مصرف تریاک در این شخص زیاد شود، نمی‌تواند برنامه‌های ورزشی را مانند قبل دنبال کند و پس از مدت کوتاهی دچار تعریق زیاد یا خستگی می‌شود. به همین صورت روند تحصیلی و شغلی هم به شدت دچار مشکل می‌شود. قطعاً کسی که به مصرف تریاک اعتیاد داشته باشد نمی‌تواند روی مطالعه تمرکز کند و افت شدیدی در وضعیت تحصیلی خود خواهد داشت. همچنین هر شغلی نیاز به پیگیری و سختکوشی دارد که مصرف مواد، از موفقیت‌های شغلی می‌کاهد و در بسیاری موارد حتی شخص نمی‌تواند حداقل بازدهی خود را برای کار، نشان بدهد. تمام مواردی که نام بردیم باعث ایجاد شرایط نا امید کننده‌ای می‌شود که مصرف کننده را بیش از پیش درگیر مواد خواهد کرد.

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد

یکی از عواقب مهمی که مصرف مواد مخدر به همراه خواهد داشت، انزوا طلبی است. ممکن است در ابتدا، مصرف مواد، راهی برای آرامش و تسکین باشد ولی در مرحله بعدی که شخص معتاد شده و ناتوانی‌هایی در خود احساس کرد، از حضور در اجتماع پرهیز می‌کند. این انزوا طلبی گاهی تبدیل به اساسی‌ترین مشکل در معتادان می‌شود به طوری که حتی پس از ترک مواد مخدر، اعتماد به نفس حضور در جمع را ندارند و حتماً برای بازگشت به حالت عادی نیاز به مشاوران و متخصصان حرفه‌ای خواهند داشت. نشانه مهم بعدی که در صورت معتاد شدن فرد، اتفاق می‌‌افتد، سرقت است. البته معتاد‌هایی اقدام به سرقت می‌کنند که توان مالی برای تهیه مواد مخدر ندارند. برای مثال نوجوانان و دانشجویان که منبع درآمد ندارند برای تهیه مواد از اعضای خانواده خود سرقت می‌کنند که با بالا رفتن میزان مصرف، سرقت پر رنگ‌تر خواهد شد. حتی در مواردی که شخص معتاد از طرف خانواده و اطرافیان طرد شود ممکن است برای بدست آوردن پول برای تهیه مواد هر کاری انجام بدهد. نکته مهمی که درباره اعتیاد باید در نظر بگیرید این است که فرد معتاد هیچ فکر و دغدغه‌ای جز مصرف مواد ندارد و تاثیراتی که مواد بر جسم و روان او گذاشته، او را به سمت و سویی سوق می‌دهد که جز ویژگی‌های اخلاقی فرد پیش از اعتیاد نبوده است.

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد

تشخیص فرد معتاد به تریاک

تشخیص فرد معتاد به تریاک در مرحله‌ای که مصرف به حد وابستگی رسیده باشد از لحاظ فیزیکی بسیار واضح خواهد بود. دقت داشته باشید که مواردی که در این مطلب برای تشخیص فرد معتاد به تریاک بیان می‌کنیم برای کمک و نجات او نوشته شده‌اند. بنابراین اگر احساس کردید یکی از اعضای خانواده شما تعدادی از علایم را دارد باید با درایت عمل کنید در غیر این صورت با از بین بردن اعتماد در او، شرایط روحی بد‌تری بوجود می‌آورید که شخص را بیش از پیش، درگیر مواد خواهد کرد.تشخیص فرد معتاد به تریاک، به‌خصوص اگر مصرف کننده نوجوان باشد، موضوع حساسی است و حتماً باید از مشاوران و روانشناسان برای حل مشکل، کمک بخواهید.

تشخیص فرد معتاد به تریاک

علایم فیزیکی فرد معتاد به تریاک

علایم فیزیکی فرد معتاد به تریاک، در طولانی مدت بروز می‌کنند. یعنی حداقل باید ۹ تا ۱۲ ماه از مصرف تریاک گذشته باشد تا علائمی که نام می‌بریم در ظاهر فرد، مشخص شوند:

- کاهش اشتها به غذا
- کاهش وزن به صورتی که فرد هیچ رژیم غذایی خاصی نداشته و بی دلیل وزن کم کند.
- سوزش معده و زخم‌های دستگاه گوارش
- بیماری‌های کلیوی
- حالت تهوع‌های بی دلیل همراه با استفراغ

علایم فیزیکی فرد معتاد به تریاک

همچنین از دیگر نشانه‌های فرد معتاد به تریاک این است که رنگ پوست، تقریباً قهوه‌ای و شبیه به آفتاب سوختگی می‌شود. به دلیل کاهش اشتها و وزن، چهره هم تغییراتی می‌کند که عمدتا شامل لاغری شدید در قسمت گونه است که استخوان‌های فک و گونه بیرون زده و کاملاً مشخص خواهند شد. نشانه بعدی هم رنگ دندان‌ها است. دندان‌های فرد معتاد به دلیل تخدیر تریاک، به رنگ زرد یا قهوه‌ای درآمده که با پوسیدگی‌هایی شدید نیز همراه خواهد بود. علاوه بر این رنگ لثه‌ها به شدت تیره خواهند شد. در مواردی که فردی مصرف تریاک را برای طولانی مدت ادامه بدهد، رنگ پوست صورت هاله‌ای از رنگ خاکستری گرفته، لحن حرف زدن، تا حدی کند خواهد بود. فرد معتاد به تریاک به دلیل تأثیری که مواد بر سلول‌های عصبی داشته‌اند، قادر به تمرکز نیست و برای همین در صحبت کردن دچار مشکل شده و نمی‌تواند سلیس و روان موضوعی را شرح دهد. اغلب افرادی که بیش از ۵ سال به مصرف تریاک مشغول بوده‌اند، رشته سخن را از دست داده و نمی‌توانند گفتگو را به پایان ببرند.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک، شامل لیست بلند بالایی از انواع بیماری‌های جسمی و روحی است که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:
یکی از بیماری‌هایی که در صورت مصرف مواد مخدر افیونی بروز می‌کنند، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند. اگر فرد مصرف کننده زمینه بیماری‌های قلبی را داشته باشد، قطعاً با مصرف تریاک، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. مصرف تریاک باعث می‌شود که خون غلیظ‌تر شده و برای قلب، مشکلاتی بوجود بیاید، از جمله این مشکلات می‌توانیم به بالا رفتن ریسک سکته قلبی، پارگی رگ‌های مهم قلب، تنگی نفس و نارسایی‌های قلبی اشاره کنیم. در مصرف کننده‌هایی که میانسال یا کهنسال می‌باشند، این خطر‌ها بیشتر بوده و درصد بالایی از مرگ و میر افراد معتاد را در بر می‌گیرد.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با مصرف تریاک در ارتباط است، بیماری‌های ریوی می‌باشند. به طور کلی، تمام مواد مخدری که به صورت دود استنشاق می‌شوند، آثار منفی بسیاری بر عملکرد ریه خواهند داشت. وقتی دود حاصل از تریاک به درون ریه‌ها می‌رود، نایژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ریه برای از بین بردن آلودگی‌هایی که وارد شده است، خلط بیشتری تولید می‌کند که این واکنش نهایتاً به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. غیر از این موارد، دودی که وارد ریه می‌گردد، برخی از سلول‌ها را از بین می‌برد که بدن برای جبران این خسارت اقدام به تولید سلول‌های دیگر می‌کند، وقتی روند تولید سلول‌های جدید، دچار مشکل بشود، فرد به سرطان مبتلا خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید سرطان، حاصل از ازدیاد تولید سلول در یک نقطه از بدن می‌باشد. بیماری‌های دیگری که از مصرف تریاک بوجود می‌آیند، شامل آسم، برونشیت و حساسیت‌های مزمن ریه است که سرفه‌های سخت و تنگی نفس را بدنبال خواهند داشت.

توجه داشته باشید که مصرف تریاک در خانم‌های باردار، مشکلات جدی برای جنین و مادر به همراه دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به تولد نوزاد ناقص، سقط جنین، بوجود آمدن عفونت‌های رحمی و ... اشاره کرد.

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد

در نهایت مصرف تریاک باعث بروز بیماری‌های جسمی و روحی شدیدی خواهد بود که فرد و خانواده را با مشکلاتی درگیر می‌کند که شاید جبران ناپذیر باشند. برای ترک اعتیاد و بازگشت به سلامتی با مرکز ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها  
+1
شوهرم تمام علائمی که گفتین رو داره چجوری باهاش حرف بزنم رازی شه آزمایش بده؟
اینکه بفهمیم چجوری یکی معتاد شده مهم نیست از صد فرسخی داد میزنه مهم اینه زیر بار نمیرن ترک کنن اون زهرماریو
ببخشید یکی
خواستگار خواهرم عکسشو دیدیم معرفی کردن تو عکسش پوستش تیره زیر چشمش و لبش خیلی تیره ان بعد تماس داشته با خواهرم معلوم شده دروغ بوده کجا ساکنن بعدشم خواهرم گفت به خانواده معرف پسره مزاحم میشه نگران شدیم از نشونه های آدم معتاد که دنبال وابستگی یه همچین موردی رو دیدیم دختر عمم ازدواجش باشکست مواجه شد
فرد معتاد دچار یبوست میشود و دویدن برای معتاد سخته،و برای ادامه ناچار است اینرسی و تکانه حاصل که باعث درد عضلات نگه دارنده روده میشود را با نگه داشتن دست روی شکم و پهلو کم کند
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.