داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد دوره سخت و پرتنشی برای فرد بیمار است که عوارض آزار دهنده ای به همراه دارد. اکثر افراد در مواجه با این مشکلات، خسته شده و از ادامه دادن پروسه ترک منصرف می شوند، به همین دلیل در دوران کنونی از داروهای روانپزشکی خاصی برای تقلیل عوارض ترک و کمک به بیمار برای طی کردن موفقیت آمیز روند ترک و رهایی استفاده می شود. تجویز داروهایی روانپزشکی باید حتما زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد و استفاده سرخود ازاین داروها به هیچ شکلی توصیه نمی شود چرا که می تواند باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد دوباره گردد. این داروها اثراتی مانند مواد افیونی دارند و بر گیرنده های موجود در مغز اثر گذاشته و علائمی مانند افسردگی و اضطراب، خماری، بی قراری و سایر مسائلی که بیمار با آن دست و پنجه نرم می کند را تا حد زیادی کنترل می کنند. می توان گفت که استفاده از این داروها دوره ترک را قابل تحمل می کند و از نظر روانی نیز فشار موجود بر روی بیمار را کم می کنند. شاید برای افرادی که درگیر ترک اعتیاد هستند سوال شده باشد که برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟ و یا آیا گیاهان دارویی برای ترک اعتیاد خوب است؟ آیا قرص وازونیدین برای ترک اعتیاد مناسب است؟

ترک اعتیاد به بعضی از مواد مخدر به سادگی ها امکان پذیر نیست و تنها تحت نظارت 24 ساعته متخصص امکان پذیر است همچون ترک اعتیاد کوکائین. به طور کلی شما می توانید با مراجعه به مقالات سایت نگین جواب بسیاری سوالات خود را بیابید، و حتی در صورت نیاز به دریافت مشاوره می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان مجموعه صحبت کنید. انتخاب کلینیک نگین به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد می تواند یک انتخاب صحیح باشد. 

داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

لیست داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

ترک اعتیاد را می توان شامل دو بخش اساسی در نظر گرفت. در قسمت اول روان فرد سم زدایی می گردد و بیمار از وابستگی به مصرف رهایی می یابد. در بخش دوم باید جسم بیمار از نیاز به مصرف آزاد گردد. انجام درست هر دو بخش باید با استفاده از خدمات تخصصی در مراکز معتبر صورت گیرد. روانشناسان در بخش وابسته به روح و روان فعالیت می کنند و برای بخشی که در ارتباط با جسم فرد است از راهکارهای درمانی دیگر نظیر مصرف داروهای مخصوص ترک اعتیاد استفاده می شود. روند پاک سازی بدن از دام افیون توسط داروهای روانپزشکی به دو صورت انجام می شود. پزشکان بسته به نوع مخدر مصرف شده توسط بیمار و طول دوره مصرف، می توانند از داروهایی استفاده کنند که جایگزین ماده مخدر شود و با کم کردن دوز دارو در طی دوره ترک، پروسه درمان را تا جایی پیش ببرند که دیگر فرد نیازی به مصرف داروهای روانپزشکی و یا مخدر نداشته باشد. همچنین امکان استفاده از داروهای خاصی برای کاستن عوارض ناشی از ترک نیز وجود دارد. در این حالت داروها جایگزین ماده مخدر نمی شوند و فقط با تقلیل علائم پیگیری درمان را برای بیمار ساده تر می کنند. مهم ترین داروهایی که در دوره ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از متادون، بوپرنورفین، نالتروکسان، نالوکسان، شربت تریاک و حب الشفاء.

لیست داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

مصارف داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

لیستی از پرکاربردترین داروهایی که توسط روانپزشکان برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد در بخش قبل ارائه شد. گفتیم که هر دارو برای شرایط خاص و بیمار منحصر به فردی کارایی خواهد داشت. مصارفی که برای هر یک از داروهای فوق الذکر عنوان شده است عبارت است از:

  • متادون برای درمان افرادی که گرفتار مصرف هروئین هستند کاربرد دارد و می تواند جایگزین ماده افیونی شود و در عین حال قادر به تقلیل دادن علائم ترک نیز است.
  • بوپرنورفین نیز جایگزین ماده مخدر می گردد و ضد درد بوده و به عنوان مسکن عمل می کند. این دارو برای درمان موارد سنگین اعتیاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما برای تعیین دوز مصرف و سایر موارد مربوط به نحوه مصرف آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود. چرا که در غیر این صورت بیمار دچار اعتیاد به این دارو می شود که ترک آن به مراتب کار سخت تری خواهد بود و دشوارتر است.
  • نالتروکسان که در گروه داروهای آنتاگونیست‌های مورفینی قرار می گیرد، تمایل بیمار به مصرف را کاهش می دهد. این دارو به عنوان یک داروی کمکی مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین افیون نمی گردد.
  • نالوکسان که به طور مستقیم بر روی مغز اثر می گذارد؛ یکی از بهترین و موثرترین داروهایی است که برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو می تواند سیستم عصبی مغز را پاک کرده و همچنین مانع از ورود ماده جدید به آن گردد.
  • شربت تریاک از نظر بیماران دارویی مناسب محسوب می گردد چرا که با سیستم بدنی آنان همخوانی دارد و هماهنگ است.
  • حب الشفاء برای کنترل دردهای ناشی از ترک مصرف مورد استفاده قرار می گیرد و ضعف جسمی بیمار را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که این دارو علی رغم گیاهی بودن می تواند آثار سوئی نیز برای فرد داشته باشد. لذا لازم است در مصرف آن احتیاط شود.

مصرف هر یک از داروهای بالا در کنار درمان های روانشناسی را می توان به عنوان مسیری میانبر برای رهایی از دام اعتیاد محسوب گردد.

مصارف داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد

داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد چقدر موثر هستند؟

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از داروهای روانپزشکی می تواند در ترک اعتیاد نقش موثری ایفا نمایند به شرطی که از سایر درمان ها نیز در کنار این روش استفاده شود. گروه درمانی، رفتار درمانی، مشاوره های انگیزشی و مشاوره سلامت و تغذیه روش های مکملی هستند که می تواند پروسه درمان را تسریع کرده و به موفقیت برساند. انتخاب نوع درمان های مکمل مورد نیاز برای هر فرد بسته به نظر پزشک است و متخصصان با توجه به نوع ماده افیونی مورد استفاده بیمار، طول دوره اعتیاد، دوز مصرفی و ... پکیجی را برای درمان بیمار در نظر می گیرند. به جهت اهمیت موضوع، مجدداً تاکید می شود که استفاده خودسرانه از داروهای روانپزشکی به هیچ عنوان صحیح نیست و می تواند بیمار را چاله درآورده و به چاه بیاندازد.

داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد چقدر موثر هستند؟

داروهای روانپزشکی برای ترک اعتیاد و ترک این داروها

تمام داروهایی که نام آن ها در این نوشتار قید شده است به عنوان درمانی برای ترک اعتیاد محسوب می شوند. اما گاهی دیده می شود که افراد سودجو در بازار آزاد به ارائه این داروها می پردازند و افراد ناآگاه را در دام می اندازند. چرا که مصرف نادرست و خودسرانه این داروها می تواند باب اعتیاد را باز کرده و فرد را دچار سوء مصرف نماید. پس این تفکر که داروهای روانپزشکی اعتیاد آور نیستند از بیخ و بن نادرست است و بهتر است افراد با آگاهی نسبت به این امور خود را از افتادن در دام حوادث نا خوشایند حفظ نمایند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.