داروی گیاهی ترک اعتیاد

متاسفانه طی سالیان اخیر برخی افراد به این باور رسیده اند که می توانند به کمک داروی گیاهی ترک اعتیاد، مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند و اعتیاد خود را درمان کنند. از آن جا که پایه و اساس این داروها گیاهی است، بیماران گمان می کنند مصرف آن ها هیچ منعی ندارد و به راحتی باعث ترک اعتیاد می شود. اما به دلیل اینکه اعتیاد تمام جوانب زندگی فرد بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد، ترک آن به یک برنامه اصولی و منطقی احتیاج دارد. بنابراین باید تمام داروهای مورد استفاده در این دوران طبق نظر پزشکان متخصص باشد. گاهی دکتر برای ترک اعتیاد با توجه به شرایط بیمار داروی گیاهی تجویز می کند که باید تحت نظر خودش مصرف شود. ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید تا در ادامه مبحث به تمام ابعاد داروهای گیاهی ترک اعتیاد بپردازیم. 

داروی گیاهی ترک اعتیاد

داروی گیاهی برای ترک متادون

برای ترک متادون، می‌توانید از داروهای گیاهی که عوارض ترک را کاهش داده و به سم زدایی و کاهش طول دوره ترک کمک می‌کنند، استفاده کنید. این داروها ممکن است به عنوان پشتیبانی از ترک متادون موثر باشند. در ادامه، چندین گیاه دارویی و عوارض مرتبط با آنها را برای ترک متادون معرفی می‌کنم:

  • جینسنگ: جینسنگ می‌تواند به افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد شناختی و کاهش علائم قطع مصرف متادون کمک کند.
  • خار مریم: این گیاه می‌تواند به پاکسازی کبد، تسریع فرایند پاکسازی سلول‌های بدن از مواد افیونی کمک کند.
  • قاصدک یا شیر دندان: چای قاصدک می‌تواند کبد و سلول‌های بدن را پاکسازی کرده، دستگاه گوارش را تقویت کند و ادرار آور باشد.
  • بابونه: چای بابونه می‌تواند رفع اختلالات خواب و کنترل بی‌خوابی، مسکن و ضد درد باشد و همچنین حالت تهوع و استفراغ را تسکین دهد.
  • جینکو بیلوبا: جینکو بیلوبا می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و کاهش علائم ترک از جمله احساس گیجی، سردرگمی و عدم توانایی در تمرکز کمک کند.
  • ریشه کودزو: چای ریشه کودزو ممکن است به کاهش هوس مصرف مجدد متادون کمک کند.

اگر می‌خواهید از داروهای گیاهی برای ترک متادون استفاده کنید، حتما با متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید، همچنین به یاد داشته باشید که این داروها تنها بخشی از برنامه ترک متادون هستند و به تنهایی کافی نیستند.

داروی گیاهی برای ترک متادون

تاثیر داروی گیاهی در ترک اعتیاد

اغلب افرادی که قصد دارند به کمک داروی گیاهی ترک اعتیاد ترک کنند، گمان می کنند با این دارو می توانند به سادگی و طی چند روز از شر اعتیاد رها شوند. لازم است اشاره کنیم که در حال حاضر هیچ گونه دارویی اعم از شیمیایی و گیاهی به طور صددرصد ترک اعتیاد را تضمین نمی کند. بنابراین افراد نباید گول تبلیغاتی را بخورند که مدعی هستند با این داروها اعتیاد را تضمینی ترک می کنند. البته لازم به ذکر است که برخی داروهای گیاهی را پزشکان به منظور تخفیف درد هنگام ترک، تجویز می کنند. اما این داروها صرفا جنبه مسکن را دارند که درد و بی قراری را کاهش می دهند. مصرف گیاهان دارویی ممکن است برخی عوارض را به دنبال داشته باشد. این عوارض گاهی دردهای زیادی ایجاد می کند و یا وابستگی برای مصرف کننده به وجود می آورد و مشکلات را چند برابر می کند.

ترکیبات داروی گیاهی ترک اعتیاد

برخی داروها که به عنوان داروی گیاهی ترک اعتیاد در بازار یافت می شوند، به صورت قرص، شربت، پودر و غیره وجود دارند. این داروها که غالبا دارای خاصیت مسکن هستند، بدون نظارت پزشکان و متخصصان این عرصه تولید می شوند. در داروهای گیاهی عصاره چندین گیاه را ترکیب می کنند و آن را به داروهایی از قبیل ترامادول یا متادون اضافه می کنند که صرفا رنگ و عطر آن را تغییر دهند. با استفاده این داروها، ممکن است بیماران دچار عوارض شدید و نامعلومی شوند. طبق آمار اعلام شده، متاسفانه میزان مرگ و میر در اثر مصرف خودسرانه و غیر اصولی داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد رو به افزایش است. ترکیباتی که غالبا در داروهای گیاهی ترک به کار می روند، شامل دیفنوکسیلات، کدئین، ترامادول، آتروپین، فلوکستین، سیپرو هپتادین و غیره هستند که از گیاهانی مانند اسپند برای ایجاد طعم و عطر خاص در آن استفاده می کنند.

ترکیبات داروی گیاهی ترک اعتیاد 

زنجبیل و ترک اعتیاد

بسیاری از افراد که در دوره ی ترک اعتیاد به سر می برند همیشه از درد خماری می نالند و تحمل این درد به قدری برایشان دشوار می شود که مراحل ترک را دچار تزلزل می کند و ممکن است آن ها را از ادامه مسیر منصرف کند. بسیاری از این افراد به دنبال راه های ساده تر و خانگی برای ترک اعتیاد هستند. چراکه معتقدند نه تنها از لحاظ هزینه مناسب تر است بلکه عوارض آن نیز به نسبت استفاده از داروهای شیمیایی کمتر است. یکی از این داروهای گیاهی که در دوران ترک مورد استفاده قرار می گیرد زنجبیل است. از آنجایی که زنجبیل خاصیت گرم کنندگی دارد جریان خون را در بدن بالا می برد و برای بدن حالت محافظت و مقاومت بالاتر ایجاد می کند. به دلیل همین خواص استفاده از زنجبیل در طول دوره ترک نه تنها به دفع سریع تر سموم بدن کمک می کند بلکه می تواند دردهایی مثل درد معده و حالت تهوع را کاهش دهد.

ترکیبات داروی گیاهی ترک اعتیاد

عوارض داروی گیاهی ترک اعتیاد

زمانی که فرد مصرف داروی گیاهی ترک اعتیاد را آغاز می کند، گمان می کند که حالش رو به بهبود است. اما در این حالت باید آگاه بود که داروی گیاهی جایگزین مواد مخدر می شود و برای بیمار وابستگی ایجاد می کند. این وابستگی عوارض و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم. عصبی شدن و پرخاشگری از ابتدایی ترین عوارض مصرف داروهای گیاهی ترک اعتیاد هستند. بدبینی، استرس و اضطراب را به عنوان سایر عوارض داروهای گیاهی به شمار می آورند. در پی آن، افسردگی شدید در بیمار بروز می کند. علاوه بر این، ایجاد مشکلات فراوان در سیستم گوارشی فرد و ایجاد بیماری های قلبی و یا حتی سکته های قلبی نیز از عوارض این داروها به شمار می روند. در حالت وخیم آن، احتمال تشنج با مصرف داروهای گیاهی افزایش می یابد و مرگ بیمار اعتیاد را به دنبال دارد.

درمان اعتیاد با داروی گیاهی قطعی و ثابت شده نیست

همانگونه که اشاره کردیم مصرف داروی گیاهی ترک اعتیاد روشی کارآمد برای ترک اعتیاد به شمار نمی رود. همچنین در صورتی که فرد به صورت خودسرانه به مصرف داروها اعم از شیمیایی و گیاهی روی آورد، عوارض گاها جبران ناپذیری را برای او به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، از آن جا که مصرف اینگونه داروها اثربخشی لازم را برای ترک اعتیاد ندارند، موجب دلسردی و ناامیدی فرد بیمار می شوند و او را بیشتر از گذشته در منجلاب اعتیاد فرو می برند. و در نهایت ادامه این روند، موجب سخت تر شدن مسیر ترک اعتیاد برای بیماران می شود. افرادی که قصد دارند اعتیاد خود را درمان کنند، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنند. در صورتی که پزشک متخصص دارویی را تجویز کرد، آن را مصرف کنند تا بتوانند هر چه زودتر از شر بلای خانمان سوز اعتیاد نجات پیدا کنند.

درمان اعتیاد با داروی گیاهی قطعی و ثابت شده نیست

ترک اعتیاد اصولی در کلینیک، راهکار جایگزین داروهای گیاهی

از آن جا که ترکیبات داروی گیاهی ترک اعتیاد کاملا نامشخص است، پزشکان هشدارهای زیادی برای عوارض آن داده اند. همواره یکی از راه های اصولی و مطمئن برای ترک اعتیاد، مراجعه به کلینیک و استفاده از نظر پزشکان مجرب و متخصص در این زمینه است. در صورتی که پزشکان تجویز کردند، بستری شدن در کلینیک بهترین راه است و در غیر این صورت، استفاده از درمان های سرپایی توصیه می شود. هیچ گونه نهاد علمی و پزشکی استفاده از داروهای گیاهی را برای ترک اعتیاد پیشنهاد و تایید نکرده است. بلکه بهترین و اصولی ترین روش، مراجعه به پزشک مجرب، مشورت با او درباره مشکل و اقدام به ترک اعتیاد با مشاوره ها و راهنمایی های پزشک متخصص است. در این صورت بیماران به صورت برنامه ریزی شده و طبق اصول اقدام به ترک می کنند و عوارض خفیف تری گریبان گیر آن ها خواهد شد.
جمع بندی
طبق مطالبی که ذکر کردیم، مصرف داروی گیاهی ترک اعتیاد از منظر پزشکان روشی کاملا غیر علمی و رد شده است. ممکن است این داروها صرفا به عنوان یک مسکن عمل کنند. حتی در مواردی، خود داروهای گیاهی باعث ایجاد وابستگی در افراد می شوند. از آن جا که ترکیبات داروهای گیاهی شامل موادی پر خطر هستند، استفاده از آن ها گاها خطرات تشنج و مرگ و میر به دنبال دارد. بنابراین توصیه می شود بیماران پیش از شروع ترک اعتیاد، به پزشک متخصص مراجعه کنند و طبق نظر وی به ترک اعتیاد اصولی و صحیح اقدام کنند. سایت نگین در این راستا در کنار شما خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول درباره داروی گیاهی ترک اعتیاد

آیا داروهای گیاهی به طور قطعی می تواند در ترک اعتیاد به شما کمک کند؟
بعضی افراد گمان می کنند با این دارو ها می توانند به سادگی و طی چند روز از شر اعتیاد رها شوند. لازم است اشاره کنیم که در حال حاضر هیچ گونه دارویی اعم از شیمیایی و گیاهی به طور صددرصد ترک اعتیاد را تضمین نمی کند. بنابراین افراد نباید گول تبلیغاتی را بخورند که مدعی هستند با این داروها اعتیاد را تضمینی ترک می کنند.
چگونه می توان اصولی و دائم اعتیاد را ترک کرد؟
برای داشتن یک ترک اصولی که نتیجه ای بلند مدت را به همراه داشته باشد لازم است تا راه اصولی را انتخاب کنید و هیچ راهی بهتر از بودن تحت نظر پزشک در مراکز ترک اعتیاد نیست. شما می توانید با مراجعه به کلینیک نگین توسط پزشک معاینه شده و سپس داروها و مراحل ترک را به ترتیب پشت سر بگذارید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اعتیاد را کنار بگذارید.
در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.