اثر شیره تریاک بر مغز

تریاک یکی از رایج ترین مواد مخدری است که بر خلاف اعتقاد بسیاری از افراد که به آن اعتیاد دارند، کاملا اعتیادآور است. تریاک از گیاه خاصی به نام خشخاش به دست می آید. این گیاه دارای شیره بی رنگی است که پس از گذشت زمان تغییر رنگ می دهد و به رنگ قهوه ای تبدیل می شود. این دقیقا همان شیره ای است که می تواند باعث ایجاد اعتیاد در هر فرد شود. بسیاری از افراد نمی دانند که اثر شیره تریاک بر مغز چیست؟ این موضوع می تواند دلیلی برای اعتیاد به شیره تریاک باشد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله از ترک اعتیاد نگین قصد داریم تاثیر شیره تریاک روی مغز را با هم بررسی کنیم.

اثر شیره تریاک بر مغز و عملکرد سیستم مغز

شیره تریاک به عنوان یکی از مهم ترین مواد مخدر که البته متاسفانه بسیاری از مردم به آن اعتیاد دارند، می تواند تاثیر زیادی روی مغز و عملکرد سیستم مغز داشته باشد. البته باید توجه داشت که تاثیر تریاک فقط روی مغز نیست و همه ارگان های بدن تحت تاثیر آن قرار می گیرند. با این حال با توجه به اینکه مغز کنترل کننده سیستم بدن است، تاثیر شیره تریاک بر مغز مستقیما به ارگان های مختلف دیگر بدن نیز سرایت می کند.

اثر شیره تریاک بر مغز و عملکرد سیستم مغز بسیار متفاوت است. اگرچه در ابتدا، به ویژه در روزهای اول مصرف احساس سرخوشی در فرد ایجاد می شود و دردهای جسمی تا حد زیادی کاهش پیدا می کنند؛ اما شیره تریاک به واسطه داشتن خصوصیت اعتیادآور، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله اثرات مختلف شیره تریاک بر مغز عبارتند از:

  • ایجاد احساس سرخوشی

شیره تریاک می تواند باعث ایجاد احساس سرخوشی در فرد شود و درد و ناراحتی را از وی دور کند. البته این احساس سرخوشی معمولا با سردرد و گیجی نیز همراه است.

  • ایجاد حالت تهوع و استفراغ

شاید احساس سرخوشی که ناشی از مصرف شیره تریاک است، باعث ایجاد حس خوب در فرد شود؛ اما تهوع و استفراغ نیز از جمله اثرات شیره تریاک روی مغز هستند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

اثر شیره تریاک بر مغز و عملکرد سیستم مغز

  • کاهش درد در بدن

شیره تریاک با داشتن مواد افیونی، می توان به راحتی به گیرنده های مغزی متصل شود و احساس درد را کاهش دهد. به همین خاطر، بسیاری از افرادی که احساس درد شدیدی دارند، با مصرف شیره تریاک شاهد کاهش و تسکین درد خودشان هستند. البته کاهش درد در بدن با کمک شیره تریاک (به خصوص در دوز بالا) راه حل منطقی نیست و می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

  • کاهش میل جنسی

یکی دیگر از تاثیرات شیره تریاک بر مغز کاهش میل جنسی و عدم نیاز به ارضای جنسی است. این مشکل می تواند برای زوجین بسیار آزاردهنده باشد. دلیل بروز این مشکل نیز به طور کامل مشخص نیست؛ اما بدیهی است که هر چقدر مصرف شیره تریاک بیشتر باشد، میل جنسی نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

اثر شیره تریاک بر سایر اعضای بدن

  • انقباض مردمک چشم

اثر شیره تریاک بر مغز باعث می شود تا مردمک چشم افراد سریعا کوچک شود. شاید خود افرادی که اقدام به مصرف شیره تریاک می کنند، متوجه بروز این مشکل نباشند؛ اما کوچک شدن مردمک چشم به واسطه مصرف شیره تریاک از جمله تاثیرات متداول شیره تریاک روی مغز است.

  • افزایش تنش عضلانی

تنش عضلانی یکی دیگر از اثرات شیره تریاک روی مغز است که می تواند باعث ایجاد فشار روی اعصاب عضلات گردد. افرادی که تنش های عضلانی شدیدی را تجربه می کنند، معمولا با عوارض زیادی مواجه می شوند که بعضا کنترل آن ها غیرممکن است.

اثر شیره تریاک بر سایر اعضای بدن

  • کاهش سرعت تنفس

در کنار اینکه افراد پس از مصرف شیره تریاک شاهد احساس تهوع و استفراغ و سردرد هستند، ممکن است شاهد کاهش سرعت تنفس نیز باشند. اگرچه کندی تنفس نمی تواند مشکل حادی را برای فرد سالم به وجود آورد، اما به مرور مضرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

دلیل اثرات منفی با مثبت تریاک در مغز نیز مربوط به تاثیر مواد افیونی است. در واقع، شیره تریاک نیز مانند دیگر مواد افیونی، می تواند به گیرنده های مختلف مغز متصل گردد و باعث ایجاد حس سرخوشی شود؛ اما پس از یک بار استفاده، مجددا این گیرنده ها نیاز به مواد افیونی دارند تا احساس خوبی به فرد بدهند. این موضوع مهم ترین دلیل برای اعتیادآور بودن شیره تریاک برای بدن است.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.