با چند بار مصرف تریاک معتاد میشویم

اعتیاد در واقعی واکنشی است که بدن در برابر اختلالاتی که در کارکرد طبیعی آن ایجاد می‌شود به صورت فیزیولوزیک از خود نشان می‌دهد. این پاسخ‌ها علاوه بر جنبه جسمی، شامل جنبه روانی نیز خواهند بود.
در واقع مواد مخدری که به بدن وارد می‌شوند و پس از مدتی شخص را به اعتیاد دچار می‌کنند، موادی وجود دارند که از آن‌ها به عنوان پیک شیمایی یاد می‌شود. پیک‌های شیمایی در بدن انسان به صورت طبیعی وجود دارند و انتقال عصبی از یک یاخته به یاخته دیگر را بر عهده می‌گیرند. پس از مدتی و با مصرف مکرر، بدن فرد مواد مخدری که وارد بدن فرد می شوند به جای پیک های شیمایی که به صورت طبیعی در بدن وجود دارند جایگزین می‌کند. این جایگزینی باعث می‌شود که بدن فقط در حضور آن ماده مخدر کارکرد طبیعی خود را حفظ نماید.

بعد از چند بار مصرف تریاک معتاد میشویم ؟

تصورهای غلطی که در رابطه با اعتیاد به تریاک وجود دارد این است که با مصرف یک بار تریاک یا هرگونه ماده مخدر دیگری معتاد نخواهیم شد. برخی نیز می‌پندارند که مصرف مخدرها در دوره های فاصله دار یا به اصطلاح مصرف تفننی اعتیاد محسوب نمی‌شود. اما از لحاظ علمی گرایشی که فرد بعد از یک بار مصرف تریاک یا هرگونه مواد مخدر برای مصرف دوباره‌ی آن از خود نشان می‌هد نوعی وابستگی و اعتیاد روانی محسوب خواهد شد.

با چند بار مصرف تریاک معتاد میشویم

بررسی دلایل معتاد شدن به مصرف تریاک

عواملی که باعث اعتیاد به مواد مخدر به خصوص تریاک در فرد می شود عبارتند از:

  • بروز عوارض جسمی و روانی اعتیاد: در یک باور عمومی تصور می‌شود تا زمانی که فرد عوارض روحی یا جسمی ناشی از اعتیاد را از خود نشان ندهد، دچار اعتیاد نشده ست. در صورتی که اعتیاد ناشی از برخی از مواد مخدر مانند تریاک، عوارض جسمی خود را بعد از مدت زمانی طولانی در برخی افراد مشخص خواهد کرد. در واقع این ذهنیت که بروز ظواهر اعتیاد در یک فرد نشان از شروع دوره‌ی اعتیاد او می‌باشد یک باور نادرست خواهد بود.
    اگر فرد پس از مصرف یک ماده مخدر از جمله تریاک از آن لذت ببرد، احتمال بالایی که بسیاری از پژوهشگران آن را تا 95 درصد نیز تخمین زده‌اند، باعث استفاده دوباره‌ی آن ماده مخدر خواهد شد. با روی آوردن دوباره فرد به تریاک می‌توان اعتیاد را در فرد قطعی دانست.
  • ناآگاهی نسبت به اعتیاد: از مشکلاتی که امروزه گریبان گیر بسیار از جوانان شده است این موضوع می‌باشد که وقتی جوانی به استفاده از مخدری مانند تریاک روی آورد و مصرف آن را ادامه داد تا مدت‌ها نسبت به اعتیاد خود آگاه نخواهد بود. این به این دلیل است که مصرف تریاک را در دوره‌هایی مصرف می کند که اجازه ضعف و ناتوانی را به بدن نخواهد داد. در اصطلاح می‌توان گفت که مصرف کننده تا مدت‌ها خود را در فاز نشئگی نگه می‌دارد. در این زمان استفاده از تریاک به دلیل احساس سرخوشی که برای فرد فراهم کرده و به او لذت رضایت داده است با شدت و در فواصل زمانی کوتاه‌تری استفاده می‌شود. پس از مدت کوتاهی فرد مصرف کننده که فکر می‌کند با چندبار استفاده از تریاک به اعتیاد دچار نمی‌شود، اقدام به قطع مصرف یا کاهش آن می‌کند. در این صورت عوارض روانی و جسمی را در خود احساس کرد. پاسخی که بدن در برابر کمبود ماده‌ی شیمیایی که از طریق ورود تریاک به بدن وجود داشت، می‌هد، برای فرد بسیار آزار دهنده و دردناک خواهد بود. دردهایی مانند استخوان درد، ضعف عضلات، بیخوابی و به لحاظ روانی تند خویی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، و بیقراری از علائم کاهش یا قطع مصرف تریاک خواهد بود. در این صورت فرد مصرف کننده متوجه اعتیاد خود خواهد شد. اما در واقع اعتیاد او از زمانی شروع شده است که اقدام به استفاده دوباره از مواد مخدر بعد از بار اول نموده است.
  • انکار اعتیاد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود فرد اعتیاد خود را باور نکند انکار آن و مقاومتی است که در برابر آن خواهد داشت. فرد با مصرف تریاک مدت‌هاست که در دام آن قرار دارد اما از ترس اینکه با قطع یا کاهش میزان تریاک مصرفی خود علائم اعتیاد را در خود ببیند نسبت به ترک یا کاهش مواد مصرفی خود اقدامی نخواهد کرد. این مقاومت به طور معمول برای افرادی است که به لحاظ زمانی در ابتدای مصرف خود قرار دارند، چرا که فرد بعد از مدت کوتاهی به اعتیاد خود واقف خواهد بود و قادر به انکار آن نخواهد بود.
دیدگاه‌ها  
-2
تریاکو بخوریم اعتیاداورتره یا بکشیم؟
من امتحان کردم ، کشیدن تریاک اعتیادآور تر هست
+4
من سرطان استخوان دارم و تنها چیزی که درد شیمی درمانیمو کم میکنه تریاکه بخوام ترک کنم چیو جایگزین کنم؟
تریاک بومی چاره ساز
+1
شما بکش داداش دنبال جایگزین نگرد شما استثنا هستی
کللللللل سایت های ایرانی را درباره اعتیاد گشتم همه یک مطلب را به بیان مختلف نوشتند. ببین برادر من، کسی که میاد دنبال، مثلا با چند بار مصرف مواد، معتاد می شویم، مطلب شما جوابش نمی شود. این چیزی که شما درباره اعتیاد توضیح دادید، بله موادی شدن یا معتاد شدن خوب نیست همه هم میدونن. نترس جواب بده به مردم. هیچ کس با یک بار مواد کشیدن معتاد نشد. من خودم چون گاهی وقت در هفته سه بار یه مقدار خیلی کم تریاک مصرف می کنم ترس از اعتیاد داشتم. دنبال این مطلب بودم که با چندبار کشیدن... ولی شما نوشتید با یه بار... نه برادر من. منظور کاربر از اعتیاد اینه که بدن علائم نشون بده، ناخوش بشی از خماری... این چه جوابهایی هست.
سلام ببخشید که بهتون پیام میدم ..من متوجه شدم همسرم دو سه سالیه هفته ای دو سه بار تریاک میکشه پیش دوستاش دیدم شما اطلاع دارین میخوام بدونم براش اعتیاد اوره ؟ الان معتاد به حساب میاد؟ تو ازمایش نشون میده؟ باید ترکش بدیم؟
من بعد از کشیدن 1 گرم تریاک بار اول ،برای بار دوم وسوسه شدم خیلی زیاد تا 7روز پشت سر هم مصرف کردم بعد از 7 روز تریاکم نموند انقدر درد خماری وحشتناک و اضطراب و تب و لرز داشتم
سلام من حدود 30 روزه تریاک میکشم روزی حدود نیم گرم خواستم بدونم خیلی سخته ترکش؟ میشه جواب بدید
ب نتیجه رسیدی؟من 40 روز تریاک روزی 1 گرم کشیدم الان 4 روزه هنوز لرز دارم و تب کی تموم میشه؟
سلام من یه پسر19ساله هستم
من 3سال تریاک شیره مصرف میکردم
و میخام این بگم الان پاکم تنها چیزی که نجاتم داد این بود یک روز بلند شدم و دیگ قول دادم مصرف نکنم32روز درد بدن بی خوابی خلق تنگی داشتم هرجوری بود تحمل کردم و الان5ماه راحت شدم خواستم بگم بر یک بار که شد تحمل کنین بعد سه روز دیگ براتون عادیه دردش و تحمل میکنین
و تو ترک سعی کنین اصلا کمرتون خالی نکنین چون درد بدن دوبرابر میشود
من سرما خوردم 4 روزه تب و لرز دارم نمیدونم شیره بکشم یا نه دارو جواب نمیده
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.