قوانین کلینیک های ترک اعتیاد

راه اندازی یک کلینک ترک اعتیاد باید زیر نظر ارگان های مربوطه صورت گیرد و لازم است قوانین موجود در این زمینه به طور کامل لحاظ گردد. مطابق آیین نامه ای که برای تاسیس یک مرکز ترک اعتیاد در دسترس قرار دارد، گزینش مسئول فنی مرکز باید مشابه با مقرارات راه اندازی درمانگاه صورت گیرد. با توجه به اینکه خدمات ارائه شده در کلینیک های ترک اعتیاد متفاوت می باشد، لذا برای اخذ مجوزهای لازم باید مطابق ضوابط نهاد مربوطه عمل شود.
به طور کلی به مرکزی کلینیک ترک اعتیاد گفته می شود که قادر به ارائه خدمات لازم برای سم زدایی باشد و بتواند خدمات مورد نیاز بیمار برای پیشگیری از عود مجدد اعتیاد را در سطح مطلوب و قابل قبولی ارائه دهد. همچنین ارائه خدمات درمانی دارویی و غیر دارویی تنها در صورتی در این مراکز امکان پذیر بوده که مجوزهای لازم در این رابطه اخذ شده باشد. رعایت پروتکل هایی که توسط معاونت سلامت برای درمان سوء مصرف مواد ارائه شده است، یک ضرورت برای ادامه فعالیت کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد محسوب می شود. شاید برای افرادی که درگیر ترک اعتیاد هستند سوال شده باشد که برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟ آیا قرص وازونیدین برای ترک اعتیاد مناسب است؟ لازم است تا برای دریافت مسکن قوی برای ترک اعتیاد به مراکز مطمئن و تحت نظر پزشک مراجعه کنید. برای کسب هرگونه اطلاعاتی می توانید  مراجعه به مقالات سایت نگین جواب بسیاری سوالات خود را بیابید، و حتی در صورت نیاز به دریافت مشاوره می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان مجموعه صحبت کنید. انتخاب کلینیک نگین به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد می تواند یک انتخاب صحیح باشد. 

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد توسط چه سازمانی وضع می شود

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد توسط چه سازمانی وضع می شود

همان طور که اشاره شد نخستین گام برای راه اندازی یک کلینیک ترک اعتیاد اخذ مجوزهای لازم است. متقاضیان باید برای ارائه درخواست خود، ابتدا نوع مرکزی که قصد تاسیس آن را دارند مشخص نمایند. کلینیک ها می توانند صرفا خدمات سرپایی به بیماران ارائه دهند و یا مرکزی برای سوء مصرف مواد مخدر باشند. همچنین این مراکز می توانند اقامت گاه هایی میان مدت و یا بلند مدت برای درمان بیماران داشته باشند و یا کلینیک هایی برای درمان با استفاده از بوپرنورفین و متادون یا داروهای اگونیست باشند. کلینیک های مثلثی آموزش های HIV و AIDS و مراکز بستری نیز از جمله مراکزی هستند که برای راه اندازی آنها باید درخواست اخذ مجوز صورت گیرد. این افراد با مراجعه به سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت می توانند نامه رسمی خود را که تشریح کننده مبسوط درخواست ایشان است را ارائه کنند. وزارت بهداشت مرجع اعطای مجوز برای تاسیس مراکز بستری و کلینیک های مثلثی است. مجوزهای لازم برای راه اندازی سایر مراکز توسط بهزیستی صادر می گردد.
شرایطی که برای راه اندازی و تاسیس کلینیک ترک اعتیاد مورد نیاز است تقریبا مشابه راه اندازی درمانگاه است با این تفاوت که افراد متقاضی تاسیس کلینیک ترک اعتیاد باید در دوره های مخصوصی که برای این گروه در نظر گرفته شده است نیز شرکت کنند و گواهی پایان دوره را دریافت نمایند.

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد

قطعا در هر جامعه ای برای جلوگیری از بروز هرج و مرج، قوانین مختلفی وجود دارد که تمام افراد ملزم به رعایت آن هستند. کلینیک های ترک اعتیاد نیز به دلیل نوع خدمات خاصی که ارائه می دهند و مراجعین و خدمات گیرندگان آنها، باید از اصول علمی ویژه ای تبعیت نمایند. لذا افرادی که تمایل به تاسیس یک مرکز ترک اعتیاد دارند باید ابتدا نوع فعالیت های در نظر گرفته شده برای مرکز را به دقت مشخص نمایند. این گروه باید درخواست خود را در غالب یک نامه رسمی به مراجع ذی صلاحی نظیر وزات بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و وزارت کشور ارائه کرده و مراحل اخذ مجوز را تا مرحله نهایی و صدور مجوز پیگیری نمایند. شرایطی که لازم است متقاضیان برای اخذ مجوزهای لازم فراهم نمایند به صورت ذیل است:

  • نیروی انسانی

تمامی پزشکان می توانند درخواست اخذ مجوز راه اندازی کلینیک ترک اعتیاد را داشته باشند. اما چنانچه فرد متقاضی دارای مدرک پزشکی معتبر نباشد باید مطابق بندهای آیین نامه تاسیس درمانگاه ها نسبت به پذیرش و یا رد درخواست وی عمل شود. فردی که در کلینیک متصدی پست مسئول فنی می گردد و سایر پزشکان حاضر در مرکز باید دوره های مشاوره و روانشناسی بالینی را به طور کامل سپری کنند. همچنین مسئول فنی مرکز باید پزشک دوره دیده و یا متخصص روانپزشکی باشد.
در هر نوبت کاری یا شیفت باید سه نفر پرسنل درمانی در کلینیک حاضر باشند. یعنی حضور یک نفر روانشناس بالینی یا مشاور دوره دیده، یک نفر روانشناس دوره دیده یا روانپزشک، یک نفر بهیار و یا بپرستار الزامی است. البته وابسته به تعداد بیماران حاضر در مرکز می تواند این تعداد افزایش داشته باشد. بهتر است از تخصص یک مددکار اجتماعی نیز در مرکز استفاده شود.

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد

  • دوره های آموزشی

کارکنان حاضر در کلینیک باید به فراخور سمت خود در دوره های زیر شرکت نمایند:

  • کارگاه نظری مطابق با برنامه تدوین شده آموزشی معاونت امور آموزشی و دانشجویی به طول 6 ساعت
  • کارگاه عملی مطابق با برنامه تدوین شده آموزشی معاونت امور آموزشی و دانشجویی به طول 8 ساعت

چنانچه مرکز ترک اعتیادی از حضور مستمر و مداوم روان پزشک بی بهره باشد می توان از خدمات روانپزشکی به صورت قرار دادی در کلینیک استفاده شود.
افرادی که دانش آموخته و فارغ التحصیل رشته روانشناسی هستند و سابقه فعالیت در مراکز ترک اعتیاد را داشته اند می توانند در صورت داشتن شرایط مندرج در آیین نامه، نسبت به ثبت درخواست راه اندازی مرکز ترک اعتیاد اقدام کنند.

قوانین کلینیک های ترک اعتیاد

  • شرایط ساختمان مورد نیاز

برای احداث و تاسیس یک مرکز ترک اعتیاد باید ساختمانی با مساحت بیشتر از 70 متر مربع در دسترس باشد. این ساختمان باید از اتاقی برای معاینه پزشک با مساحت حدودی 8 متر مربع برخوردار باشد. اتاقی نیز برای مستقر شدن روانشناس باید در نظر گرفته شود. حداقل متراژ این اتاق نیز 8 متر مربع است. اتاق احیا و مراقبت های پرستاری با مساحت 10 متر نیز یکی از بخش های اینگونه مرکز است. وجود اتاق دارو با مساحت بالاتر از 8 متر مربع و اتاقی برای انتظار با متراژ 16 متر مربع که قابلیت استفاده برای انجام امور گروه درمانی باشد.
طول دوره ای که مجوز تاسیس کلینک ترک اعتیاد از اعتبار برخوردار است، یک سال است. چنانچه پروتکل های اعلامی در این محدوده زمانی در مرکز ترک اعتیاد به درستی رعایت شده باشد، امکان تمدید مجوز صادر شده وجود خواهد داشت. در غیر این صورت مرکز و پرسنل حاضر در آن از ادامه فعالیت های مربوطه منع می شوند و کلینیک بسته خواهد شد. با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد نگین با بهره‌ گیری از جدید ترین متدهای درمان اعتیاد و کادری متخصص با خیالی آسوده اقدام به ترک این ماده مخدر کنید. کلینیک ترک اعتیاد نگین بهترین مرکز ترک اعتیاد در اصفهان است. از طریق شماره های درج شده در سایت نگین با مشاوران آن تماس حاصل فرمایید. 

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.