عوارض هروئین

هروئین (HEROIN) یکی از خطرناک ترین و غیرقانونی ترین مواد مخدر است. این ماده بسیار اعتیادآور است. هروئین از سریع الاثرترین افیونی های موجود است. فرد درگیر این ماده اعتیاد آور به مرور دوز مصرف خود را بالاتر می برد. به دلیل اینکه با هر بار استفاده میزان دوپامین ترشح شده (که موجب ایجاد لذت و سرخوشی می شود) کمتر می شود، فرد معتاد، برای جبران این اتفاق مجبور به استفاده بیشتر از هروئین می شو و به همین ترتیب اعتیاد در چنین فردی هر روز بیشتر و ترک هروئین برایش دشوارتر خواهد شد. هروئین مانند هر ماده اعتیاد آور دیگری عوارض نامطلوبی در پی دارد، که ما برخی از آن ها را در این مطلب برای شما شرح می دهیم. کلینیک ترک اعتیاد نگین به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد برای خدمت رسانی به شما عزیزان آماده است. 

عوارض مصرف هروئین از راه بینی 

هروئین به روش های متفاوتی مصرف می شود، از جمله تزریق کردن که از خطرناک ترین روش های استعمال هروئین است. هروئین مانند سیگار کشیدن نیز به مصرف می رسد. اما یکی از روش های رایج هروئین (مخصوصا هروئین خالص) استنشاق کردن یا همان اسنیف است. در این روش دود هروئین را که بر روی یک زرورق حرارت داده شده را از طریق مجرای بینی و مسیر تنفسی وارد بدن می کنند.
ماده مخدر هروئین به هر روشی که مصرف شود، بیشترین آسیب را به مغز و سیستم تنفسی فرد می زند , به مرور فرد را به انسانی فاقد کنترل و اراده تبدیل می کند.
یکی از عوارضی که به وسیله آن می توان تشخیص داد شخصی هروئین را به صورت اسنیف مصرف می کند، آبریزش و یا زخم بودن همیشه ی بینی است. این مورد یکی از عوارضی است که استعمال هروئین از طریق بینی در پی دارد. همچنین افرادی که به طور مداوم هروئین را از طریق بینی مصرف می کنند به تیغه ی بینی (بافت مابین دو مجرای بینی) و بافت های مخاط بینی آسیب می زنند.

عوارض مصرف هروئین از راه بینی 

عوارض مصرف هروئین در زنان

هروئین علاوه بر مشکلات رایجی که در همه ی انسان ها به طور طبیعی ایجاد می کند، در زنان و مردان مشکلات مخصوص به خود را نیز به وجود می آورد. در اینجا به برخی از مشکلاتی که برای زنان به وجود می آورد اشاره میکنیم:

  • اولین و بارز ترین عوارضی که در زنان ایجاد میکند، بی نظمی در چرخه قاعدگی و به همریختگی در سیکل آن است.
  • از دیگر عوارضی که هروئین بر زنان دارد به خانم های باردار مربوط می شود. مصرف هروئین در دوران بارداری باعث سقط ناگهانی جنین می شود همچنین باعث بی توجهی ها و بی غفلتی های مادر نسبت به جنین خود می شود که سبب بروز اختلالاتی در جنین، مثل پایین آمدن وزن جنین می شود.
  • علاوه بر آن چنانچه مادر در دوران بارداری خود هروئین مصرف کند ممکن است به طور فیزیکی جنین دچار اعتیاد به هروئین شود. اما مادر نباید به طور ناگهانی و سر خود تصمیم به ترک بگیرد و برای انجام این کار باید از پزشک متخصص مشورت گیرد. اگر جنین درگیر اعتیاد شده باشد پس از متولد شدن زیر نظر متخصصان این کار، نوزاد در مرحله ترک قرار می گیرد.

عوارض مصرف هروئین در زنان 

عوارض مصرف هروئین بر بدن

از عوارضی که اعتیاد به هروئین بر بدن می گذارد می توانیم به خارش، استفراغ، تهوع، آهسته شدن تنفس، خشکی دهان، ظاهر کسل و خواب آلودگی اشاره کنیم. همچنین مردمک فرد بیمار با گذر زمان کوچک تر می شود.
هروئین نقش مسکنی دارد و می تواند باعث خواب آلودگی فرد شود. کسی که مدت زمان زیادی است هروئین را در دوز زیاد مصرف می کند، ممکن است پس از مصرف به خواب عمیقی برود که بعضی از مواقع به سختی می توان آن فرد را از خواب بیدار کرد.
از دیگر عوارض شایع اعتیاد به هروئین میتوان خارش بیش از حد بدن را نام برد. این ماده مخدر میتواند باعث التهاب در بدن شود که سبب ترشح هیستامین از ماستوسیت های ( سلول های ایمنی بدن میباشند) آسیب دیده می شود. این ماده چون واکنش بدن به مواد خارجی حساسیت زا است موجب سوزش و در نهایت خارش پوست می شود.

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز

هروئین مانند هر ماده اعتیاد آور دیگری عوارض نامطلوبی در پی دارد. این ماده پس از مصرف بلافاصله از سدهای خونی-مغزی دستگاه عصبی مرکزی عبور کرده و سپس در آنجا به سرعت به مرفین مبدل می شود و به بخشی از مغز که درواقع همان گیرنده های افیونی هستند( این گیرنده ها مسئول کنترل درد هستند) میچسبد. با این کار سبب ایجاد احساسات خوشایند می شود.
هروئین به سرعت وارد مغز می شود و خود را جایگزین ترکیبات شبیه مرفین طبیعی آن میکند. به همین دلیل این ماده بسیار اعتیاد آور است و مصرف مکرر آن سبب وابستگی شدید می شود.

عوارض مصرف هروئین بر روی مغز 

عوارض جسمانی مصرف هروئین

با نادیده گرفتن نوع مصرف هروئین، اعتیاد به این ماده مخدر با مشکلات جسمانی و روانی بسیاری مانند بی‌خوابی و یبوست همراه خواهد بود. همچنین می توان به مشکلات ریوی مثل ذات الریه و سل که باعث ضعف تنفسی و عوارض دیگر برای شخص مصرف کننده می شوند نام برد.  بسیاری از افرادی که درگیر این ماده مخدر منحوس هستند اختلالات و مشکلات روانی پیدا می کنند و به شخصیتی ضد اجتماعی تبدیل می شوند. همینطور از لحاظ جنسی اغلب مردان دچار ناهنجاری در عملکرد جنسی در بدن خود می شوند.
اگر شخصی هروئین را به صورت تزریقی مصرف کند می توان به کبودی رگ ها و بدن آن شخص که حاصل تزریقات متعدد سوزن در بدن است اشاره کرد. همچنین این روش مصرف ممکن است سبب ایجاد عفونت در رگ های خونی و دریچه های قلب و ایجاد عفونت در دیگر بافت های نرم بدن می شود. از شایع ترین مشکلاتی که در مصرف هروئین به صورت تزریقی وجود دارد، امکان ابتلا به ایدز از طریق سرنگ های آلوده و اشتراکی است، که بسیار جبران ناپذیر است.

به طور خلاصه عمده ی عوارض جسمی مصرف هروئین عبارتند از:

  • بیماری های کبدی
  • بیماری‌های پوستی و آبسه در اطراف محل‌های تزریق (در اشخاصی که هروئین را به طور تزریقی مصرف می کنند.)
  • عفونت دریچه‌های قلب
  • ایدز و هپاتیت B و C
  • ذات الریه مزمن
  • مشکلاتی در کارکرد های ذهنی
  • پارگی، تورم و زخمی شدن رگ‌ها
  • لخته شدن خون که سبب سکته مغزی، آمبولی ریوی و حمله قلبی می شود
  • بیماری‌های کلیوی
  • مسمومیت خونی
  • نارسایی ریه
  • تشنج
  • اوردوز
  • مرگ

عوارض جسمانی مصرف هروئین 

اگر خودتان و یا اطرافیانتان درگیر اعتیاد به هروئین و یا هرگونه مواد مخدری هستید، تصمیم درست را بگیرید و زندگی را بار دیگر به خودتان و خانواده تان هدیه دهید. جهت دریافت کمک ها و راهنمایی های بیشتر با ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین، برترین بیمارستان ترک اعتیاد اصفهان تماس بگیرید. پزشکان متخصص و کاربلد نگین می توانند با توجه به وضعیت اعتیاد شما دستور ترک هروئین در خانه یا کلینیک را بدهند. تحت نظر پزشکان کلینیک نگین اعتیاد را ترک کنید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.