روانشناسی اعتیاد

اعتیاد چیست؟ فرد مصرف کننده مواد مخدر که دچار اعتیاد شده است به لحاظ جسمی و روانی بیمار محسوب می شود. قطع مواد مخدر در رفتار و خلقیات او تاثیر می گذارد و سیستم عصبی مرکزی و محیطی و رفتار های وابسته به آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. روانشناسی اعتیاد به شناخت ریشه های اعتیاد در افراد و رفتاری که از خود نشان می دهند می پردازد. این موضوع با مباحث علمی و درمانی آمیخته است که رفتار و کنش های معتادان را در شرایط مختلف مانند زمان مصرف و زمان قطع آن مورد مطالعه قرار می دهد. در واقع با روانشناسی اعتیاد و شخص مصرف کننده می توان روش های پیشگیرانه و درمانی موثر تری را ارائه داد. علم روانشناسی ریشه در رفتار آدمی و فلسفه به وجود آمدن این رفتار دارد. افرادی که قصد ترک اعتیاد را دارند ابتدا باید از نظر روانی توسط روانکاو ویزیت شوند و در طول درمان و حتی بعد از آن مورد مشاوره قرار گیرند. مرکز ترک اعتیاد نگین با همکاری بهترین روانپزشک ترک اعتیاد اصفهان اقدام به درمان بیمارانی می کند که قصد ترک اعتیاد را دارند.

روانشناسی اعتیاد

چرا افراد از لحاظ روانی معتاد می شوند

مواد مخدر نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی، فرد مصرف کننده را وابسته می کند. رفع وابستگی روانی بسیار بیشتر از وابستگی جسمی می تواند در درمان افراد معتاد، ایفای نقش کند. وابستگی جسمی فرد معتاد پس از مدتی و با بستری شدن و تجویز برخی از دارو ها در مدت زمان مشخصی برطرف می شود. بعد از سم زدایی اولیه جسمی، لازم است که فرد از نظر روانی تحت درمان قرار گیرد. وابستگی روانی هر نوع ماده مخدر با انواع دیگر متفاوت است. وجود یک روانشناس و روانکاو در کنار فرد معتاد تا زمان رهایی از اعتیاد ضروری است. کلینیک ترک اعتیاد نگین دارای روانشناسان و متخصصان حرفه ای هستند که بر موضوعات روانشناسی اعتیاد احاطه کامل دارند.

چرا افراد از لحاظ روانی معتاد می شوند

روحیات افراد معتاد چگونه است

به طور معمول افرادی که به مواد مخدر وابستگی دارند و به اصطلاح معتاد نامیده می شوند دارای روحیات خاصی هستند که می توان به آسانی آن ها را تشخیص داد به طور مثال حرافی و گزافه گویی از مواردی است که افراد معتاد بعد از مصرف مواد از خود نشان می دهند. فرد معتاد در هنگام مصرف و چند ساعت بعد از آن دارای انرژی زیادی است اما به محض خمار شدن یا از بین رفتن اثرات ماده مخدر ساکت و بی حال می شوند این حالت روانی باعث آرام و ساکت شدن افراد وابسته به مواد مخدر شده است. برخی از مواد مخدر مانند شیشه و قرص های روان گردان دارای اثرات توهمی هستند و فرد را از دنیای واقعی دور می کنند. این افراد ممکن است به توهمات خطرناکی دچار شوند که در نهایت باعث شوند رفتار های پر خطری از خود نشان دهند. افرادی که اعتیاد دارند دارای اختلالات روانی مانند سوظن، عدم فعالیت های شبانه روزی، توهمات بصری، عدم تمرکز در مسائل و ... هستند. بیخوابی و اضطراب شدید، ترس از طرد شدن و اختلالات روانی مانند دوقطبی بودن از مواردی است که باعث می شود روحیات فرد معتاد با افراد عادی و نرمال تفاوت داشته باشد.

روحیات افراد معتاد چگونه است

آیا رشته دانشگاهی روانشناسی اعتیاد داریم

روانشناسی اعتیاد یکی از شاخه های روانشاسی محسوب می شود. این رشته به دلیل کاربردی که دارد در سراسر جهان دارای اهمیت زیادی است. مباحثی مانند درمان اعتیاد در این حوزه وجود دارند در واقع در مباحث روانشناسی اعتیاد که به عنوان یکی از رشته های دانشگاهی پر طرفدار مطرح است روش های درمان افراد معتاد و عوامل لازم برای ماندن در پاکی مطرح می شود. افرادی که دوره های مربوط به روانشناسی اعتیاد را گذرانده اند پس از فارغ التحصیلی می توانند در مراکزی مانند کلینیک های ترک اعتیاد مشغول به کار  شوند و خدمات مشاوره ترک اعتیاد را ارائه دهند. کلینیک ترک اعتیاد نگین با دارا بودن کادر حرفه ای اعم از روانشناسان با تجربه، آمادگی این را دارد که با کمک به مصرف کنندگان سلامت خود را بازیابند و بعد از دوره ترک به سمت مواد مخدر کشیده نشوند.

آیا رشته دانشگاهی روانشناسی اعتیاد داریم

موضوعات روانشناسی اعتیاد

موضوعات روانشناسی اعتیاد را می توان در مباحثی مانند روش های جدید برای ترک اعتیاد، روش هایی برای طولانی تر شدن زمان پاکی، عملکرد هر نوع از مواد مخدر بر روان فرد و ... بررسی کرد. عوارضی که هر نوع از ماده مخدر بر ذهن و روان هر فرد دارد که در واقع به آسیب شناسی روانی اعتیاد موسوم است در این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد. کلینیک ترک اعتیاد نگین با داشتن روانشناسان متخصص  قبل و پس از ترک اعتیاد به شما کمک فراوانی می کنند. با کمک روانشناسان می توانید با مراحل ترک اعتیاد آشنا شوید و بهتر این دوران را درک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با روانشناسان کلینیک ترک اعتیاد نگین در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.