مراحل درمان و ترک اعتیاد

درمان و ترک اعتیاد دارای مراحل مختلفی است که برای هر فرد با دیگری متفاوت است. دکتر برای ترک اعتیاد افراد شرایط جسمی، روحی، میزان مصرف، نوع مصرف و... آن را در نظر می گیرد و بهترین آن را انتخاب می کند. درمان اعتیاد یک فرآیند است که با انگیزه و تصمیم فرد بیمار و تحت درمان قرار گرفتن او، این مسیر آغاز می شود. به منظور رسیدن به موفقیت در این پروسه لازم است چندین ارگان و سازمان نیز همکاری نمایند. سازمان های بهداشتی، درمانی و سازمان های آموزشی باید در این مسیر به کمک فرد بیمار بشتابند تا او را از این بلای خانمان سوز نجات دهند. درمان فرد بیمار بدون توجه به نوع ماده مصرفی، مسائل روانشناختی، فرهنگی، اجتماعی، شرایط خانوادگی فرد و غیره موفقیت آمیز نخواهد بود. به منظور درمان بدون بازگشت فرد وابسته به مواد مخدر باید به مراحل آن آگاه بود. در ادامه مطلب ما را دنبال نمایید تا به مراحل آن بپردازیم.

مراحل درمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد برای هر ماده اعتیادآور مراحل متفاوتی دارد

از آنجا که لازم است قبل از درمان و ترک اعتیاد، اعتماد فرد بیمار جلب شود، نوع برخورد و برقراری ارتباط با او اهمیت بسزایی پیدا می کند. به منظور درمان موفقیت آمیز، لازم است برنامه ریزی منسجمی بر اساس نوع ماده مصرفی، دوز مصرفی، شرایط فیزیکی، روانی و خانوادگی فرد بیمار صورت بگیرد. مواد مخدر انواع متفاوتی دارند که هر یک به نوعی اندام های مختلف بدن را درگیر می کنند. بنابراین مراحل درمان و ترک آن ها مشابه یکدیگر نیستند. برخی مواد مخدر مانند تریاک و هروئین که پر مصرف هستند، با بستری شدن بیمار در کلینیک و تحت نظر پزشک متخصص درمان می شود. برخی مواد اعتیادآور بسیار خطرناک هستند از جمله کوکائین و کراک، که درمان آن ها نیز زمان بر است. به این ترتیب لازم است بیمار روزهای بیشتری را به منظور سم زدایی در کلینیک طی کند تا سموم به طور کامل از بدن او دفع شوند. همچنین افرادی که دوز مصرفی آن ها بالا است، درمان سخت تری دارند و زمان بیشتری برای پاک شدن نیاز دارند.

ترک اعتیاد برای هر ماده اعتیادآور مراحل متفاوتی دارد

مراحل ترک اعتیاد به صورت عمومی

مراحل درمان و ترک اعتیاد را به صورت کلی به دو مرحله تقسیم می کنند:

  • مرحله سم زدایی
  • مرحله توان بخشی

در مرحله سم زدایی عوامل مختلفی دخیل هستند. نوع ماده مصرفی فرد وابسته، دوز مصرفی، مدت زمان اعتیاد فرد همگی بر روند ترک اعتیاد تاثیرگذار هستند. همچنین در این پروسه با استفاده از مشاوره های روانپزشکان و روانشناسان می توان نوع سم زدایی فرد بیمار را با توجه به روحیات و خلقیات او تعیین کرد. اغلب کلینیک ها سم زدایی را به چهار روش زیر انجام می دهند. با توجه به شرایط بیمار، پزشک متخصص یک روش را برای سم زدایی انتخاب می کند.

  • روش درمان سرپایی
  • روش درمان تدریجی
  • روش ترک اعتیاد سریع
  • روش ترک اعتیاد فوق سریع

مرحله توان بخشی را می توان یکی از مراحل مهم در درمان و ترک اعتیاد به شمار آورد. زیرا اگر در این مرحله از فرد بیمار مراقبت های کافی و مناسبی صورت نگیرد، احتمال بازگشت وی به مواد مخدر بسیار بالاست. در این روش غالبا از درمان های غیر دارویی بهره می برند. از جمله :

  • روان درمانی به صورت فردی
  • روان درمانی به صورت گروهی
  • خانواده درمانی
  • ورزش درمانی
  • کار درمانی

مراحل ترک اعتیاد به صورت عمومی

در کلینیک نگین، مراحل ترک اعتیاد به طور تخصصی برای هر فرد تنظیم می شوند

در کلینیک نگین متخصصان آماده اند تا به افراد وابسته به مواد مخدر برای درمان و ترک اعتیاد کمک کنند. از آنجا که فرآیند ترک اعتیاد بسیار زمان بر و تخصصی است، لازم است افراد به صورت خودسرانه این کار را انجام ندهند. بلکه از مراکز معتبری کمک بگیرند تا بتوانند با موفقیت از دام اعتیاد رهایی یابند. کلینیک نگین دارای پزشکان و روانپزشکان متخصص است که بر اساس شرایط فیزیکی و روانی هر فرد، برنامه درمانی او را تنظیم می کنند. این روند باعث می شود، ترک اعتیاد بدون بازگشت انجام شود و فرد وابسته به مواد مخدر، عزت نفس و سلامتی خود را دوباره به دست بیاورد. در این کلینیک علاوه بر انجام روش های متعدد برای سم زدایی، برنامه های درمانی دیگری از قبیل برگزاری جلسات درمان فردی، جلسات درمان گروهی، خانواده درمانی و غیره انجام می شود. به وسیله این روش ها، فرد بیمار اعتیاد حمایت و مراقبت اطرافیان را درک می کند و با تقویت اعتماد به نفس خود، سلامتی خود را به دست می آورد.
جمع بندی
درمان و ترک اعتیاد مراحل مختلفی دارد. پزشکان متخصص به منظور انتخاب بهترین روش ترک اعتیاد، به مواردی از قبیل شرایط فیزیکی فرد وابسته به مواد مخدر، نوع ماده مصرفی، دوز مصرفی، مدت زمان ابتلا به اعتیاد و غیره توجه می کنند و بر اساس آن به انتخاب بهترین روش می پردازند. کلینیک نگین به عنوان یکی از مراکز معتبر ترک اعتیاد، علاوه بر درمان فیزیکی و قطع مصرف مواد مخدر در بیماران، جلسات مشاوره متعددی نیز برگزار می کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به این مرکز، به سایت کلینیک ترک اعتیاد نگین مراجعه کنید و از خدمات ارائه شده بهره مند شوید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.