تغذیه فرد در حال ترک اعتیاد

تغذیه فردی که در حال ترک اعتیاد است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چه در خانه ترک می‌کنید چه در کلینیک بستری شده‌اید، تغذیه از اهمین ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه این مقاله قصد داریم به مواد غذایی مفید در حین ترک اعتیاد اشاره کنیم. با مرکز ترک اعتیاد نگین همراه باشید.

تغذیه فرد در حال ترک اعتیاد

در حین ترک اعتیاد چه غذایی بخوریم؟

رژیم غذای فرد معتاد بسته به اینکه در چه شرایطی قرار دارد، متفاوت است. اما در این دوران به طور کلی به بیماران توصیه می‌شود از هر قسمت از هرم غذایی به اندازه متفاوتی استفاده کنند. برای مثال غلات بخش بزرگی از هرم غذایی را شامل می‌شود. در رژیم بیماران معتاد نیز بهتر است غلات زیادی استفاده شود.
مصرف غلاتی که دارای سبوس هستند برای بیمار بسیار مفید است. این غلات به تامین فیبر بدن کمک می‌کنند. افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند دارای مشکلات معده و یبوست نیز می‌شوند. مصرف درست غلات سبوس دار می‌تواند به درمان این بیماری‌ها کمک کند. پروتئین‌های طبیعی و حیوانی قسمت بعدی هرم غذایی را تشکیل می‌دهند. این پروتئین‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند در بازسازی ماهیچه‌ها مفید باشند، به بهبود وضعیت اندام‌های اساسی بدن نیز کمک می‌کنند. از سوی دیگر استفاده از این ترکیبات می‌تواند به کاهش درد، سم زدایی، تنظیم هورمون‌ها و بهبود خلق و خو کمک می‌کند. در دوره ترک اعتیاد باید قند خون خود را به صورت منظم کنترل کنید. کاهش ناگهانی قند خون یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است که در برابر جدایی از این مواد نشان می‌دهد. در صورتی که دچار کاهش قند خون شدید، به سراغ نوشابه‌ها یا شکلات‌های غیر طبیعی نروید. در این صورت می‌توانید از خوراکی‌های طبیعی همانند خرما، سیب یا موز استفاده کنید.
استفاده از آب را در دوره ترک اعتیاد فراموش نکنید. دوران سم زدایی یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های ترک اعتیاد است که به طور معمول با درد همراه است. استفاده به اندازه از آب کمک می‌کند این دوران به سرعت به پایان برسد. البته منظور از آب، خوراکی‌های آبکی همچون آش، سوپ، انواع میوه‌های آب دار و آب معمولی است.
ویتامین‌ها بخش مهمی از غذای بیماران مبتلا به اعتیاد را تشکیل می‌دهند. البته افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند در گام‌های ابتدایی ترک نمی‌توانند به خوبی از این مواد استفاده کنند. چرا که روده که مسئول جذب انواع ویتامین‌ها در بدن است؛ به شدت ضعیف شده. بنابراین توصیه بسیاری از متخصصان تغذیه این است که در گام اول ابتدا به تقویت روده و معده در کنار سم زدایی توجه داشته باشید.
میوه و سبزیجات سالم نقش به سزایی در تعمین ویتامین‌های بدن بازی می‌کنند. اما اگر می‌خواهید تاثیر این مواد را دو چندان کنید، لازم است آن‌ها را حدود یک ساعت پیش از وعده‌های ناهار و شام میل کنید. سیب، آناناس، کیوی، پرتغال و موز از جمله میوه‌هایی هستند که مصرف آن‌ها در این دوره توصیه شده است.

در حین ترک اعتیاد چه غذایی بخوریم؟

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

هیچ پزشک ترک اعتیادی نیست که بتواند تاثیر ویتامین‌های مختلف را در دوران ترک اعتیاد انکار کند. ویتامین‌های مختلف برای بخش‌های مختلف ترک اعتیاد تاثیرگذار هستند. خوراکی‌های حاوی ویتامین C در کنترل نشانه‌های ترک اعتیاد مفید هستند. این ویتامین می‌تواند به بهبود دردهای عضلانی، استرس و اضطراب‌های ناشی از ترک کمک کند. از جمله خوراکی‌های حاوی این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلفل چیلی
  • فلفل دلمه‌ای زرد
  • آویشن
  • جعفری تازه
  • پرتغال
  • گریپ فروت

گروه ویتامین B شامل ویتامین‌های مختلفی است که همه آن‌ها برای درمان اعتیاد مفید هستند. این گروه ویتامین در دوره سم زدایی موثر هستند. از سوی دیگر برای دستگاه گوارش مزایای بسیاری به همراه دارند. از این رو توصیه می‌شود برای شروع ترک اعتیاد این ویتامین‌ها را فراموش نکنید. از جمله مواد حاوی این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسفناج
  • شلغم
  • کاهو
  • تخم مرغ
  • انواع حبوبات همچون نخود سبز و لوبیا قرمز

غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

تمام موادی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، برای درمان بیماران مبتلا به اعتیاد مفید هستند. اما نکته مهم این است که این مواد را چه زمانی و چطور مصرف کنید. غذاهای چرب اگرچه خوشمزه و زیبا هستند، اما در این دوران گزینه مناسبی به شمار نمی‌روند.
اگر به دنبال بهترین تغذیه در دوران ترک هستید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. به طور معمول در کلینیک‌های ترک اعتیاد یک پزشک تغذیه وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. در کلینیک ترک اعتیاد نگین نیز به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. با یک تماس ساده می‌توانید از خدماتی که این مرکز به شما ارائه می‌کند اطلاع پیدا کنید. اگر می‌خواهید از نیستی به هستی برسید، همین امروز تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.