آیا شیره تریاک چربی سوز است

در بین مواد مخدری که از گیاه خشخاش بدست می آید، تریاک و شیره تریاک از پرمصرف ترین آن ها به حساب می آید. یکی از دلایلی که باعث شده است بسیاری از افراد به مصرف تریاک روی آورند خاصیت تسکین دهندگی این ماده است. از گذشته تا کنون باور هایی مبنی بر چربی سوزی تریاک وجود دارد. بسیاری از این باورهای غلط باعث شده اند تا برخی افراد ناآگاهانه به مصرف این ماده مخدر روی آورند. برخی از افراد که دارای اضافه وزن و چاقی هستند به توصیه افراد دیگر که اغلب از مصرف کنندگان هستند به استعمال تریاک روی می آورند تا وزن خود را کاهش دهند. پژوهش های پزشکی حاکی از آن است که مصرف شیره تریاک در بلند مدت می تواند برای بیماری های مانند دیابت بسیار مضر باشد و عوارض جانبی مانند بالا رفتن چربی خون نیز داشته باشد. معمولا مخدر ها دارای اثرات موقتی هستند که باعث می شود افراد این تصور را داشته باشند که مصرف آن باعث بهبود در وضعیت آن هاست اما در واقع اثرات تخریبی آن بعد از مدتی خود را نشان می دهد که جبران و درمان آن بسیار دشوار است.
تریاک باعث غلظت خون در افراد مصرف کننده می شود. میزان تری گلیسرید و کلسترول در بدن افراد معتاد، ضمن کنترل تاثیر شاخص توده بدنی، نسبت به افراد غیر معتاد بسیار بیشتر است. مصرف شیره تریاک برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و یا چربی خون هستند بسیار خطرناک تر است. از عوارضی که استفاده خوراکی شیره دارد تاثیرات مخرب آن بر گوارش فرد است که این موضوع به دلیل تاثیرات منفی موجب کاهش وزن فرد می شود.

آیا شیره تریاک چربی سوز است

آیا تریاک در کنترل قند و چربی بالای خون موثر است؟

متاسفانه در میان عوام، برخی تفکرات مبنی بر اینکه تریاک در کنترل قند و چربی موثر است وجود دارد و همین موضوع را یکی از دلایلی می دانند که مصرف این ماده مخدر را بیشتر کنند. از نظر پزشکی و علمی تحقیقات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد هچ نوع ماده مخدری از جمله تریاک نمی تواند تاثیری بر میزان قند و یا چربی افراد داشته باشد. در رابطه با تاثیر تریاک بر چربی خون در سال های اخیر تحقیقات بسیاری انجام شده است در یکی از این پژوهش ها که در سال 73 توسط جمعی از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با جامعه آماری بسیار بالایی از افراد مصرف کننده ها به تریاک انجام شد، مشخص شد مواد مخدر ( تریاک ) نه تنها چربی های خون را کاهش نداده بلکه در مواردی باعث افزایش آن ها نیز شده است. تمامی تحقیقات انجام شده دیگر نیز هیچ گونه ارتباطی بین کاهش قند و چربی خون و مصرف ماده مخدر تریاک نداشته اند. معمولا افراد مصرف کننده ای برای توجیه خود و یا ترغیب دیگران به مصرف، اینگونه توجیه می کنند که مواد مخدر در سلامتی آن ها تاثیر مثبت دارد و باعث می شود قند و چربی خون آن ها کاهش یابد.

آیا تریاک در کنترل قند و چربی بالای خون موثر است؟

اثر شیره تریاک بر قند و چربی خون

برای بررسی اثر هر نوع ماده ای که بتوان آن را به عنوان دارو در نظر گرفت ابتدا تحقیقات و مطالعاتی صورت می گیرد. پس از آن فرضیه ها به مرحله آزمایشگاهی می رسند و باید بار ها بر روی نمونه های انسانی و غیر انسانی در جامعه های آماری بالا امتحان شوند. تریاک و شیره تریاک از گیاه خشخاش بدست می آیند و دارای مرفین است که خاصیت ضد درد و تسکین دهنده قوی دارد. هیچ بررسی علمی و پژوهشی موثر بودن شیره تریاک بر قند و چربی را تایید نمی کند. در بیماری قند خون یا دیابت بدن فرد در تولید هورمون انسولین با مشکل مواجه می شود. انسولین نفوذپذیری سلول های بدن به گلوکز را بالا می برد. متاسفانه با مصرف شیره تریاک به عنون دارو و به منظور درمان دیابت یا چربی خون، بسیاری از زندگی ها ویران و هزینه های کلانی صرف مبارزه با عدم مصرف آن و مبارزه با صدمات ناشی از آن می شوند.
افرادی که شیره تریاک را به صورت خوراکی مصرف می کنند در کوتاه مدت دچار مشکلات جدی در مجاری تنفسی، کبد و دندان ها می شود. مبل جنسی در افرادی که مصرف شیره دارند به شدت پایین است و گاها دچار مشکلاتی مانند تشنج و خفگی در خواب می شوند. لوزوالمعده مسئول ترشح انسولین است که از عوارض مصرف تریاک و شیره عدم کارکرد درست این عضو است.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.