انگیزه برای ترک اعتیاد

امروزه اعتیاد یکی از معضلات جدی جامعه است که افراد زیادی در رده های سنی متفاوت به آن دچار هستند. از این رو کمک به ترک این افراد جزء برنامه های اصلی هر جامعه است. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده دلایل بسیاری وجود دارد که سبب می شود فرد معتاد تصمیم به ترک بگیرد. این دلایل به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند. در واقع مواد مخدر انواع مختلفی دارد که هر فرد بسته به نوع ماده مخدر، میزان مصرف، زمان مصرف و ... برای ترک به روش متفاوتی نیاز دارد.

 انگیزه یکی از مهم ترین دلایل ترک اعتیاد است که برای ترک هر نوع ماده مخدری باید وجود داشته باشد. در واقع فرد معتاد باید انگیزه درونی و بیرونی کافی برای ترک داشته باشد در غیر این صورت ترک اعتیاد ممکن است موفقیت آمیز نباشد. کمک کردن به افرادی که دچار اعتیاد هستند کار نسبتا دشواری است و تا زمانی که فرد معتاد تمایل به بهبودی و سلامتی نداشته باشد نمی توان به منظور ترک اعتیاد به او کمک کرد.

طبق تحقیقاتی که پزشکان و متخصصین ماهر در این زمینه انجام داده اند انگیزه برای ترک اعتیاد اهمیت بسیار بالایی دارد و باید با روش های مناسب تا حد امکان انگیزه فرد معتاد را برای ترک افزایش داد. یکی از نکات مهم در ایجاد انگیزه برای ترک اعتیاد حمایت و توجه است، در واقع فرد معتاد باید حمایت و توجه اطرافیان خود را متوجه شود از این رو باید طوری با آن ها رفتار کرد که احساس راحتی داشته باشند و بدانند همیشه یک پشتیبان و حامی دارند. ایجاد انگیزه برای ترک اعتیاد در افراد معتاد با روش های مختلفی انجام می شود. در این مطلب از ترک اعتیاد نگین به چندین روش برای انگیزه دادن اشاره می کنیم.

انگیزه دادن معتاد برای ترک اعتیاد

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد مهم ترین نکته در ترک اعتیاد تمایل فردی است زیرا فرد معتاد اگر تمایل به ترک داشته باشد اراده می کند و از دام اعتیاد رها می شود. اما دقت داشته باشید که انگیزه برای ترک اعتیاد به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود و انگیزه بیرونی برای افراد معتاد بسیار حائز اهمیت است و باید انگیزه لازم برای ترک کردن را در فرد معتاد ایجاد کرد.

انگیزه دادن معتاد برای ترک اعتیاد

انگیزه دادن به فرد معتاد برای ترک اعتیاد باید به روش مناسبی انجام شود از این رو در زیر به موارد مهمی که به ایجاد انگیزه در فرد معتاد کمک می کنند اشاره شده است.

  • عدم تامین مالی فرد معتاد: نباید مخارج فرد معتادی که منبع درآمدی ندارد را تامین کنید زیرا با این کار شما تامین کننده مواد مخدر فرد معتاد هستید. فرد معتاد برای تهیه مواد مخدر به پول نیاز دارد و در صورت نداشتن پول ممکن است دست به خشونت بزند اما باید قاطع بمانید و تسلیم نشوید.
  • اتمام حجت کردن با فرد معتاد: نباید طوری رفتار کرد که فرد معتاد احساس گناه کند زیرا این کار می تواند تاثیر منفی روی فرد معتاد داشته باشد و انگیزه ای برای ترک ایجاد نکند. بهتر است با فرد معتاد اتمام حجت کنید و مشکلات به وجود آمده را با روشی مناسب بیان کنید و عوارض اعتیاد را به او نشان دهید.
  • طرد نکردن فرد معتاد: افراد معتاد با توجه به مصرفی که دارند سلامت اجتماعی خود را به خطر می اندازند از این رو بر این باورند که جامعه آن ها را طرد کرده و پذیرای آن ها نیست. با این تفاسیر فرد معتاد باید حس مهم بودن را داشته باشد و درک کند که اطرافیان، خانواده و ... در تلاش اند که او درمان شود و به سلامت کامل برسد.

تشویق و انگیزه دادن فرد معتاد به ترک

تشویق و انگیزه دادن فرد معتاد به ترک بسیار مهم و کاربردی است و برای ترک اعتیاد باید به این دو مورد توجه بسیاری شود. فرد معتادی که انگیزه برای ترک کردن دارد با تشویق و حمایت به آسانی می تواند از اعتیاد رهایی یابد اما اگر فرد معتاد تمایل به ترک نداشته باشد باید ابتدا انگیزه برای ترک اعتیاد را در او ایجاد کرد.

تشویق و انگیزه دادن فرد معتاد به ترک

یکی از بهترین راهکارها برای تشویق و انگیزه دادن فرد معتاد به ترک، مراجعه به روان شناس متخصص است زیرا این افراد با تجربه و تخصصی که دارند بهترین و درست ترین روش را برای ترک اعتیاد پیشنهاد می کنند. افراد معتاد دچار مشکلات روحی و روانی متفاوتی می شوند که برخورد خانواده و اطرافیان در رفع این مشکلات بسیار موثر هستند در واقع این افراد باید نحوه رفتار با فرد معتاد را بدانند و با تشویق و انگیزه دادن به ترک اعتیاد قطعی او کمک کنند.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.