برنامه ترک اعتیاد

اعتیاد انواع مختلفی دارد. بسته به این‌که مصرف کننده چه نوع ماده مخدری مصرف می کند و اعتیاد او خفیف یا مزمن است برنامه هایی برای ترک اعتیاد او در نظر گرفته می شود. در ابتدا این سوال مطرح است که برنامه ریزی برای ترک اعتیاد چگونه است و بر چه اساسی انجام می شود؟. آیا فرد مصرف کننده، نزدیکان و یا خانواده او می توانند برنامه ترک اعتیاد را پایه ریزی کنند؟ در پاسخ به این سال باید بدانیم که اعتیاد سال هاست به عنوان یک بیماری ذهنی و جسمی شناخته شده است. این بیماری علاوه بر تحلیل جسمی فرد، باعث آسیب های روانی به او نیز می شود. از آن جایی که هر نوع بیماری مزمنی برای مدوا شدن نیاز به زمان، دارو و پزشک متخصص و حاذق دارد، درمان اعتیاد نیز نیازمند برنامه ای مشخصص توسط یک تیم متخصص و حرفه ای است. با توجه به این توضیحات اهمیت مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد برای افراد مصرف کننده مشخص می شود. سوال های دیگری که در بازه برنامه ترک اعتیاد وجود دارد این است که آیا این برنامه برای افراد متفاوت یکسان است؟. آیا برنامه ترک اعتیاد برای هر نوع اعتیادی به یک شکل اجرا می شود؟. مشخصا پاسخ به این سوالات منفی است. کلینیک های ترک اعتیاد با دارا بودن کادر حرفه ای و متخصص سعی دارند تا با انجام یک یا دو جلسه مشاوره و معاینه اطلاعات لازم از میزان اعتیاد، علائم آن در فرد، مدت زمان مصرف، دوز مصرف، شرایط روحی و روانی بیمار و ... را ارزیابی کنند تا بتوانند یک برنامه ترک اعتیاد راهبردی و قابل اجرا را برای بیمار اجرا کنند. بعد از بررسی های لازم، برنامه های بیمار در طول مدت ترک، مشخص می شود و طبق آن روند درمان بیمار تکمیل می شود. شما برنامه ترک اعتیاد با مراحل ترک اعتیاد آشنایی پیدا می کنید. برای اطلاع از اینکه ترک اعتیاد چند روز طول میکشد؛ بستگی به شرایط هر بیمار، لازم است تا با متخصصان مربوطه در کلینیک ترک اعتیاد نگین صحبت کنید و در صورت لزوم مشاوره رایگان دریافت کنید.

برنامه ترک اعتیاد

 

برنامه ترک اعتیاد چیست

برنامه هایی که برای ترک اعتیاد هر فرد تدوین می شود مراحل متفاوتی دارد. اصول کلی ترک اعتیاد در کلینیک های ترک اعتیاد یکسان است، اما بسته به شرایط و وضعیتی که فرد مصرف کننده در آن قرار دارد، جزئیات این برنامه متفاوت است. یک برنامه جامع و کامل برای ترک اعتیاد باید بتواند تمام عوامل و شرایطی که فرد را به سوی مواد مخدر و استفاده از آن سوق می دهد، شناسایی کند. روش های درمانی و برنامه ای که برای آن در نظر گرفته می شود باید سه مرحله زیر را پوشش دهد:

  • برنامه برای درمان های جسمی
  • برنامه برای درمان های دارویی
  • برنامه برای درمان های روان شناختی

هدف از تدوین این برنامه ها و اجرای آن ها در برنامه ترک اعتیاد مصرف کننده این است که فرد بتواند در جامعه و خانواده با ثبات بیشتری عمل کند و از مواد مخدر و وسوسه های ناشی از مصرف آن دوری کند. از سویی برنامه هایی که برای سم زدایی بدن بیمار از مواد مخدر انجام می شود، باید در مقاطع زمانی مشخص تکرار شود و به طور مرتب تست اعتیاد گرفته شود. امروزه انواعی از برنامه های ترک اعتیاد با نام روش های فوق سریع و یا سم زدایی های یک روزه یا چند ساعته با تبلیغات پر سر و صدایی ادعا دارند که باعث ترک هر نوع مواد مخدری می شوند. تجربه های روانشناختی، علمی و پزشکی حاکی از این است که مبتلا شدن به اعتیاد و گرفتار شدن به آن به طور تدریجی اتفاق می افتد، بهترین روش برای ترک آن نیز طبق یک برنامه مشخص به صورت تدریجی است تا جسم و روان بیمار به طور کامل بازیابی شود. در واقع سم زدایی بدنی بیمار از مواد مخدر و یا الکل به زمان کوتاهی نیاز دارد، اما ایجاد ثبات بدنی و آمادگی ذهنی برای ترک مواد، نیازمند زمان بیشتر است. کلینیک ترک اعتیاد نگین یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در ایران محسوب می شود. این مرکز با انجام مشاوره های قبل از ترک، با آگاهی کامل از شرایط روحی و جسمی بیمار اقدام به تدوین برنامه ای فردی و گروهی برای مصرف کننده می کند. برنامه ترک اعتیاد هر فرد منحصر به خود اوست و شامل اعمال و مشاوره های قبل از ترک، همزمان و بعد از آن است.

برنامه ترک اعتیاد چیست

برنامه ترک اعتیاد شامل چه مواردی است

برنامه هایی که برای ترک اعتیاد هر فرد تدوین می شود مراحل متفاوتی دارد. اصول کلی ترک اعتیاد در کلینیک های ترک اعتیاد یکسان است، اما بسته به شرایط و وضعیتی که فرد مصرف کننده در آن قرار دارد، جزئیات این برنامه متفاوت است. یک برنامه جامع و کامل برای ترک اعتیاد باید بتواند تمام عوامل و شرایطی که فرد را به سوی مواد مخدر و استفاده از آن سوق می دهد، شناسایی کند. روش های درمانی و برنامه ای که برای آن در نظر گرفته می شود باید سه مرحله زیر را پوشش دهد:

  • مرحله پذیرش، ویزیت و مشاوره: در ابتدا فرم های لازم توسط بیمار پر می شود و برای او زمان معاینه و ویزیت تعیین می شود. در جلسه ویزیت، دکتر، مشاور و روانشناس حضور دارند.
  • مشاوره با روانپزشک: بیمار پس از مشاوره شدن و معاینه توسط روانشناس به روانپزشک ارجاع داده می شود تا دارو های لازم برای او تجویز گیرد. درطول دوره درمان، بیمار به صورت مداوم تحت مراقب های روانپزشکی قرار دارد.
  • سم زدایی و دارو درمانی: بعد از قطع مصرف هر نوع مواد مخدری که بدن مدت ها درگیر آن بوده است، نظم و توازن جسمی و روحی بدن به هم می خورد. سم زدایی روشی است که با استفاده از آن می توان توازن و تعادل را دوباره در روح و جسم بیمار برقرار کرد.
  • درمان در کلینیک: مهم ترین هدف یک کلینیک ترک اعتیاد، درمان بیماران است. این درمان هر چه بر اساس به روز ترین متد های پزشکی و روانپزشکی باشد، نتیجه موثرتری دارد. روند درمان باید در یک محیط مناسب، آرام و بهداشتی به همراه یک کادر حرفه ای، گذرانده شود.
  • برنامه های پس از ترخیص : بیمار بعد از ترک اعتیاد دارای روحیه ای بسیار حساس است و نیاز دارد تا با کمک خانواده، اطرافیان و روانپزشک بتواند مشکلات را درک کند و روحیه خود را برای ترک طولانی مدت و کنار زدن وسوسه ها حفظ کند.

برنامه های پس از ترک توسط دکتر، مشاور و روانپزشک و مشاور مشخص می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  1. آموزش مصرف کننده برای قرار گرفتن در جامعه و درک وسوسه ها
  2. برگزاری جلسات آموزشی برای کمک به بیمار جهت سنجش مشکلات سومصرف مواد
  3. کمک به فرد برای تشخیص و پیش بینی مواردی که باعث سوق او به سمت مواد مخدر می شوند.
  4. اموزش مهارت های فردی برای تقویت اراده و اجتناب از مواد مخدر
  5. آموزش تکنیک های لازم برای سبک زندگی جدید و سالم
  6. مشاوره برای دوری گزیدن از افراد و محیط های ناسالم
  7. برگزاری جلسات مشاوره خانوادگی برای حمایت از بیمار

کلینیک ترک اعتیاد نگین با داشتن پزشکان متخصص می‌توانند با بهترین برنامه ترک اعتیاد به شما کمک کنند تا بتوانید اعتیاد را ترک کنید. برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره و برنامه به سایت کلینیک ترک اعتیاد نگین مراجعه کنید یا با شماره های درج شده در سایت با مشاوران آن در تماس باشید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.