تغییر چهره بعد از ترک اعتیاد

یکی از مشکلاتی که افراد درگیر با اعتیاد با آن دست و پنجه نرم می کنند، تغییرات ناخوشایند در چهره است. تیره شدن پوست و تغییر در سلول های آن موجب ایجاد واکنش های آلرژیک و افزایش ضخامت پوست می گردد. تغییر رنگ در لب و ایجاد حالت چرم در این عضو از بدن در طولانی مدت نیز عارضه مصرف مواد مخدر است. همچنین رنگ زبان و لب ها به قهوه ای متمایل شده و لثه های فرد همواره ملتهب و قرمز رنگ خواهد بود. دندان ها نیز توسط جرم زرد رنگ پوشیده شده و فرم نازیبایی پیدا می کنند.
چشم ها که یکی از اجزای اصلی در هر چهره ای هستند، توسط حلقه ای به رنگ کبود احاطه شده و مردمک چشم ها تنگ تر از حالت نرمال و عادی می گردد. در افراد آلوده به مواد مخدر، پلک زدن کمتر و کندتر از افراد معمولی صورت می گیرد و بخش ملتحمه چشمان همواره پرخون و قرمز رنگ می باشد.
بروز چروک های پوستی و ایجاد چین و شکن در پیرامون لب ها و چشم های افراد معتاد بیشتر از اعضای سالم و تندرست هر جامعه است. بیماران گرفتار افیون اغلب از کهیر و بثورات پوستی رنج می برند و دچار خارش پوست صورت و قرمزی آن می شوند. این بیماران به دلیل لاغری بیش از حد به دلیل مصرف مواد، گونه های گود رفته دارند و فرم چهره آنها مطلوبیت قبل را نخواهد داشت. تغییر چهره بعد از ترک اعتیاد را در این مطلب از سایت مرکز ترک اعتیاد نگین بررسی می کنیم.

تغییر چهره بعد از ترک اعتیاد

تغییرات چهره پس از ترک اعتیاد به چه علت است

چهره هر فرد اولین مشخصه وی است که در زمان برقراری ارتباط نمایان می شود. می توان گفت اولین جزئی از هر فرد که در اثر اعتیاد تخریب می شود، چهره و آخرین عضوی که ترمیم و بازسازی می شود نیز پوست و اشکالات به وجود آمده در اجزای صورت است. اگر چه این تغییرات برای افراد آزار دهنده است اما؛ بروز این مسائل در پروسه ترک اعتیاد به مواد مخدر کاملا عادی و معمول می باشد.
تغییرات عمده به وجود آمده در پوست و چهره پس از رهایی از افیون و اعتیاد شامل خشکی پوست و اسپاسم عضلات صورت است که موجب ایجاد چروک در پوست و شکسته شدن چهره می گردد. همچنین ترک خوردگی در پوست صورت و لب ها نیز از تغییرات ناخوشایندی است که در روزهای ابتدایی پس از ترک به سراغ بیماران رفته و سبب اذیت و آزار آنان می گردد.
سرد بودن صورت و ایجاد زخم در روی پوست نیز از تغییرات ایجاد شده در چهره معتادانی است که در حال طی فرآیند ترک هستند. سوء تغذیه و بروز هایپوترمیا در این افراد باعث لاغر شدن عضلات و ماهیچه های صورت می گردد. چهره این گروه از بیماران بسیار رنگ پریده به نظر می رسد و دچار کهیر وخارش می گردد.
ضعف در سیستم ایمنی این افراد موجب ابتلا آنان به عفونت های گوناگون پوستی شده و مشکلات عدیده ای را برای ایشان ایجاد می کند همچنین به دلیل کم شدن خون رسانی به لثه ها، بیمار احساس خشکی در دهان داشته و دندان های خود را به دلیل پوسیدگی و یا ریزش از دست می دهد.
برای کم کردن بروز این مسائل و مشکلات، لازم است فرد بیمار میزان آب فراوانی را در رژیم غذایی خود جای داده و از مصرف ویتامین های گوناگون نظیر A، E، C، زینک یا روی، ب کمپلکس غافل نشود. خوردن منظم سبزیجات و میوه ها، تخم مرغ و سیب زمینی و دقت در بهداشت دهان و دندان می تواند مشقات طی این مسیر را کمتر نموده و کمک کننده باشد.

تغییرات چهره پس از ترک اعتیاد به چه علت است

معتادان از تغییر ظاهر خود بی خبرند

بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر از بروز تغییرات ظاهری و چهره خود بی اطلاع هستند چرا که روند ایجاد این تغییرات آهسته و کند است. اغلب افراد بیمار از طریق ابراز نظر دوستان و آشنایان متوجه ایجاد تغییرات ناخوشایند در چهره خویش می شوند و در برخی از مواقع به دلیل مصرف نوع خاصی از مخدرها، لاغری ظاهری و مشکلات بعدی آن اصلا بروز پیدا نمی کند. به همین علت فرد معتاد از تغییرات چهره خود غافل می شود و زمانی متوجه بروز شرایط ناپسند می گردد که کار از کار گذشته است و بیمار قادر به رهایی از دام اعتیاد نمی باشد. به عبارت دیگر می توان گفت که فرد معتاد آخرین کسی است که به وجود تغییرات ظاهری خویش پی می برد. باور این امر اگر چه زخمی بر روان فرد بیمار ایجاد می کند اما می تواند به عنوان تلنگری نیز برای وی محسوب گردد تا از ایجاد آلودگی بیشتر جلوگیری به عمل آموره و اقدامات مقتضی را برای رهایی و کسب سلامت دوباره به انجام برساند.
با پیشرفت اعتیاد و عمق گرفتن وابستگی به مصرف مواد افیونی، تغییرات چهره نیز جدی تر می شود اما؛ فرد دیگر به تنهایی قادر به اصلاح وضع به وجود آمده نخواهد بود. تنها در صورت ترک اعتیاد و سپری شدن بازه زمانی لازم، تغییرات ظاهری نامطلوب حذف شده و بدن و چهره به حالت ایده آل و نرمال خود نزدیک می شود.

معتادان از تغییر ظاهر خود بی خبرند

تغییرات چهره بعد از ترک سیگار

 ترک سیگار می‌تواند به شکل‌های مختلفی تغییرات در چهره ایجاد کند. این تغییرات ممکن است بر اساس عوامل مختلفی از جمله مدت زمان و مقدار مصرف سیگار، ویژگی‌های فردی و اقدامات پس از ترک سیگار متفاوت باشند. در زیر تغییرات معمولی که ممکن است در چهره ایجاد شوند را بررسی می‌کنیم:

  • بهبود پوست: پس از ترک سیگار، پوست شما ممکن است بهبود یابد. سیگار باعث کاهش جریان خون به پوست می‌شود و از طرف دیگر، مواد مضر در دود سیگار می‌توانند به عنوان عامل‌های ایجاد چین و چروک در پوست عمل کنند. با ترک سیگار و بهبود جریان خون، پوست شما معمولاً شاداب‌تر و سالم‌تر خواهد بود.
  • کمتر شدن لکه‌های دودی: سیگاری‌ها ممکن است لکه‌های دودی بر روی دندان‌های خود داشته باشند. پس از ترک سیگار و با بهداشت دهان و دندان‌ها، این لکه‌ها ممکن است بهبود یابند.
  • کاهش قرمز در چشم: دود سیگار ممکن است باعث تورم و تغییر رنگ وریدهای سطحی در چشم‌ها شود. پس از ترک سیگار، این تغییرات ممکن است بهبود یابند.

تغییرات چهره بعد از ترک سیگار

  • تغییر رنگ ناخن‌ها: سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخن‌ها به سمت زردی شود. پس از ترک سیگار، ناخن‌های شما ممکن است به حالت طبیعی‌تری بازگردند.

تغییرات در چهره پس از ترک سیگار معمولا مثبت و بهبود‌دهنده است، با این حال مهم است که به مواردی مانند مراقبت از پوست و دندان‌ها بپردازید و به سلامتی کلی خود توجه داشته باشید، همچنین تغییرات دقیق ممکن است بستگی به ویژگی‌های فردی داشته باشد، بنابراین نتایج ممکن است متفاوت باشند.

 

دیدگاه‌ها  
سلام. من 45روزکمپ بودم کمپی ک روزانه سه وعده ودرهروعده یک چهارم بربری میدادن اونم بدونه غذا وحتی پنیر. وزنم شدیداومده پایین. چی بخورم ک به برگشت سریع وزنم کمک کنه
سلام دوست عزیز لطفا با مشاوران تغذیه کلینیک نگین تماس بگیرید.
سلام ، من تمام مطالب این وبسایتو تایید میکنم ، من چند سال بود ک گرفتار مواد مخدر بودم ، اولش تریاک و شیرع بعدش شد شربت متادون و بعد شد قرص متادون و اواخر هم قرص ب2 ، به مدت 2 سال ب2 خوردم، ب یکباره قسم‌خوردم بخاطر خودم و عزیزانم این کوفتی رو‌ترک‌کنم و شب همه قرصا رو ریختم تو خیابون ، تا وقتی قرصای ک‌داریو‌نندازی اتفاقی نمیفته این حرف ک‌بگی بزار ی مقدار داشته باشم ک اگ‌خیلی خماری سراغم اومد ی مقدار مصرف کنم ، دوست عزیز داری خودتو گول‌میزنی ، من بعد دو‌روز ترک پوست تمام بدنم خشک شد ، لبام ترکید ، دماغم پوست پوسته شد و صورتم بی دلیل ترک‌برمبداشت و بدنم از بالا تا پایین خشک شده بود اصن ی اوضاعی بود ، معده درد ، خمیازه ، اشک‌از چشما ، همه اینا بماند شب ک‌میخاستی بخابی ی بی قراری و‌سستی عجیبی داخل قفسه سینم میومد وای مثه خنجر زدنه حتی قوی ترین قرصای خوابم تاثیر ندارن ، من با تمام اینا جنگیدم مطمئنم‌ارزششو‌داره ،،، خداوندا تورا ب جمالت قسم‌میدم هیچ‌جوونی رو‌گرفتار اعتیاد نکن ،
در قمار عاشقی هرچه داشتم باختم ، بس ک تکخال محبت بر زمین کاشتم
با سلام.ممنون از مدیر گروه بابت انتشار مطالب خوب و آموزنده.من هم 13 سال درگیر مواد سنتی بودم و الان بعد از 5 ماه و 8 روز که شکر خدا به واسطه انجمن های بهبودی(A.A) تونستم پاک بمونم مطالب شمارو با جان و دل قبول میکنم.روی صحبتم فقط با دوست همدردی هستش که هنور توی مصرفه.تنها راه بهبودی تمایل و خواستن خود شخص هستش.کافیه خودت بخوای و بسپاری به اراده خداوند.میوه درخت صبر خیلیییی شیرینه.من بعد از 13 سال مصرف و امتحان کردن هر راهی برای خلاص شدن از این درد به واسطه انجمن این پیام رو بهت میرسونم.تنها راه بهبودی گذاشتن غرور زیر پا و شرکت در جلسات انجمن های بهبودی هستش.واقعا روی میلیون ها دوستان همدردمون توی سراسر دنیا جواب داده.ما فقط از طریق رد و بدل تجربیات بین همدردهامون میتونیم بهبود پیدا کنیم.و نهایتاً ثمره این همت چیزی جز حال و احساس خوش نیست.همه چیز شدنیه.فقط مرگ غیر ممکن هستش.کافیه از همین الان بخوای به امید بهبودی تمام دوستان همدردمون...
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.