روز شمار ترک اعتیاد

ترک اعتیاد پروسه زمان بری است و برای خارج شدن سموم مواد مخدر از بدن به زمان زیادی نیاز است که این زمان برای افراد مختلف متفاوت است. ترک اعتیاد دردناک و خطرناک است از این رو نباید به صورت خود سرانه و ناگهانی اتفاق بیافتد. بهتر است برای ترک اعتیاد از مشاوران کار بلد کمک گرفت تا با توجه به مدت مصرف، نوع مصرف، بدن شخص و ... روز شمار دقیقی را در نظر بگیرند و طبق روالی علمی با داروهای مفید و مشاوره فرد را از دام اعتیاد نجات دهند. هر فرد با توجه به وابستگی، حالت جسمی و روانی، علائم فیزیکی و ... روز شمار ترک متفاوتی خواهد داشت که افراد خبره و متخصص در این زمینه با بررسی تمام این موارد می توانند زمان صحیحی برای ترک اعتیاد هر فرد تعیین کنند.

ترک اعتیاد فوری


جدول زمانی ترک اعتیاد

همانطور که در بالا گفته شد هر فرد جدول زمانی ترک اعتیاد متفاوتی دارد و با در نظر گرفتن عواملی مانند زمان مصرف، میزان مصرف، نوع مصرف و ... می توان زمان خاصی را برای ترک اعلام کرد. برای مثال متادون یک ماده اعتیاد آور است که برای ترک و خارج کردن اثر آن از بدن به زمان طولانی نیاز است از این رو فرد علائم ترک را دیرتر متوجه می شود. در کل هیچ جدول زمانی ثابتی برای افراد معتاد وجود ندارد و از آن جایی که ترک می تواند علائم خطرناکی به همراه داشته باشد باید از تغییرات بدن و روند آن اطلاعات کافی داشته باشید تا در حین ترک دچار تشنج، اختلالات روانی و ... نشوید. به طور کلی متخصصین ترک اعتیاد برای ترک یک جدول دو زمانه طراحی کرده اند که افراد با توجه به نوع اعتیادی که دارند می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. البته قبل از اقدام به ترک و پیدا کردن جدول زمانی فرد معتاد باید با اراده ای قوی تصمیم به ترک بگیرد سپس راه مناسبی را برای درمان انتخاب نماید تا نتیجه آن موفقیت آمیز باشد. این جدول دو زمانه به این صورت است که فرد معتاد به صورت ناگهانی و یا تدریجی اقدام به ترک می کند که در هر کدام نحوه ترک، عوارض و بازه زمانی ترک متفاوت است. در واقع برای ترک اعتیاد باید مراحل زیر را سپری کرد:

  • قطع مصرف مواد اعتیاد آور و کنترل هوس
  • تجربه برخی علائم و تحمل درد
  • انجام کارهای دیگر و حواس پرتی
  • تجربه علائم شدید با خارج شدن مواد از بدن
  • بهبود تدریجی علائم ترک
  • روان درمانی

همان طور که اعتیاد به مرور اتفاق می افتد، ترک اعتیاد هم زمان بر است

 

بازه زمانی کلی روز شمار ترک اعتیاد

همانطور که اشاره شد ترک اعتیاد با توجه به نوع و زمان مصرف دارای بازه زمانی متفاوتی است و نمی توان زمان ثابت و مشخصی را برای ترک اعتیاد اعلام کرد. اما به طور کلی علائمی که در اثر قطع مواد مخدر به وجود می آیند اغلب پس از یک هفته از بین می روند، البته ناگفته نماند که برخی از علائم ممکن است تا چندین هفته باقی بمانند. شدت اعتیاد می تواند تاثیر بسیاری در بازه زمانی کلی روز شمار ترک اعتیاد داشته باشد زیرا این موضوع تعیین می کند که علائم چند ساعت تا چند روز باقی بمانند. سم زدایی بدن از مواد مخدر کاری سخت و زمان بر است که در برخی موارد غیرقابل تحمل می شود در نتیجه بهتر است تا حدی از بازه زمانی ترک مطلع باشید هر چند این اعداد ثابت نیستند اما اغلب برای ترک به دو هفته زمان نیاز است البته این زمان فقط برای بروز علائم ترک است و برای ترک کامل به زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی بازه زمانی کلی روز شمار ترک اعتیاد شامل 24 تا 72 ساعت بعد از آخرین مصرف، هفته اول، هفته دوم، هفته سوم و هفته چهارم ترک است.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.