ورزش و ترک اعتیاد

به جرات می توان گفت دوران ترک اعتیاد سخت و طاقت فرسا خواهد بود. پس برای گذراندن این دوران فرد نیاز به روحیه قوی دارد. همانطور که می دانید اعتیاد به جسم، روح و روان فرد مصرف کننده آسیب وارد می کند از این رو پس از ترک نباید سلامت جسمانی را فراموش کرد. ورزش کردن یکی از بهترین روش ها برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد است. ورزش به صورت مستقیم تاثیر مثبتی روی بدن دارد و انجام منظم آن سبب کاهش میل به مصرف مواد مخدر می شود.
ورزش می تواند آسیب هایی که ماده مخدر به بدن وارد کرده است را جبران کند و آن ها را ترمیم نماید. با ورزش کردن بافت های عضلانی جدید شروع به رشد کردن می کنند در نتیجه بدن زودتر بهبود پیدا می کند. فردی که ماده مخدر مصرف می کند بیشترین آسیب را به گیرنده های سروتونین و دوپامین وارد می کند برای همین اگر فردی قصد ترک اعتیاد دارد باید حتما در کنار آن ورزش را شروع کند زیرا ورزش سبب رشد بافت های جدید مغزی می شود و آسیب های مغزی که ایجاد شده را ترمیم می کند. در کنار ورزش مصرف انواع مولتی ویتامین برای ترک اعتیاد توسط پزشکان توصیه می شود.

ورزش و ترک اعتیاد 

ورزش بعد از ترک اعتیاد

فرد معتاد توجهی نسبت به سلامت و بهداشت خود ندارد و از این رو ضرر زیادی به جسم و ذهنش وارد خواهد شد. بهبود بخشیدن این آسیب ها و برقرار کردن ارتباط بین ذهن و جسم بعد از ترک مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است. ورزش درمانی بعد از ترک اعتیاد تاثیر بسیار مثبتی روی فرد دارد و باید تا حد امکان به آن توجه شود.
به طور کلی ورزش می تواند استرس های جسمی و روانی را کاهش دهد. حرکت دادن بدن می تواند تا حد زیادی تنش و استرس را کاهش دهد و در نتیجه احساس فشار و سرکوب در فرد از بین می رود. اگر ورزش بعد از ترک اعتیاد به صورت منظم و متمرکز انجام شود اجازه نمی دهد انرژی های منفی و سرکوب شده در فرد بروز کنند به همین دلیل است که اکثر مراکز ترک اعتیاد تاکید زیادی برای داشتن برنامه ورزشی منظم دارند.
هنگام ورزش در بدن اندروفین ترشح می شود. این ماده شادی و سرخوشی را در بدن به وجود می آورد. اندروفین شباهت زیادی به مخدرهایی مانند مرفین دارد و از آنجایی که فرد با مصرف ماده مخدر شیمیایی میزان ترشح این ماده را برهم می زند، فرد مصرف کننده دیگر توانایی لذت بردن و احساس شادی کردن را ندارد. افراد معتاد بعد از ترک اعتیاد با ورزش مداوم و منظم می توانند ترشح اندروفین بدن را به حد طبیعی برسانند، با این کار بیمار حس خوبی دارد و با روحیه بهتر می تواند زودتر مواد مخدر را ترک کند.

ورزش بعد از ترک اعتیاد 

نقش ورزش بر ترک اعتیاد

ورزش یک نوع مدیتیشن است اما به صورت متحرک، افراد در دوران ترک و بعد از ترک باید به غیر از بهبود سلامت جسمی به بهبود و سلامت روح و عاطفه نیز توجه کنند از این رو باید از مدتیشین نیز بهره ببرند. افراد در حال ترک باید زمانی که شروع به ورزش می کنند مشکلات و مسائلی که سبب درگیری آن ها شده است را برای مدت کوتاهی فراموش کنند تا ذهن باز و شفاف شود. همانطور که در بالا گفته شد ورزش نقش اساسی در ترک اعتیاد دارد و سبب ایجاد حس سرخوشی و نشاط می شود علاوه بر این به فرد کمک می کند از نظر جسمانی و روحی بهبود یابد، همچنین با ایجاد حس جوانی و مثبت در دوران پر تنش ترک اعتیاد می تواند کمک زیادی در مدیریت علائم و کاهش میل به مصرف دوباره کند.
طبق تحقیقات انجام شده ورزش منظم می تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد و سبب مثبت اندیشی فرد شود با این تفاسیر افسردگی و اضطراب کاهش پیدا می کند. افرادی که ورزش می کنند حس پیشرفت و ارزشمندی را به خوبی تجربه می کنند از این رو با روحیه ای قوی مسیر را ادامه می دهد و سبب بهبودی کامل فرد می شود.
علاوه بر نقش مهمی که ورزش در ترک اعتیاد دارد و می تواند روحیه فرد را تا حد زیادی تقویت کند، با ورزش منظم فرد الگو خواب منظمی را نیز تجربه می کند این امر سبب افزایش سطح سلامت می شود. پس می توان نتیجه گرفت با ورزش فرد می تواند زندگی خود را مدیریت کند و دوران سخت بعد از ترک را بهتر تحمل کند.

نقش ورزش بر ترک اعتیاد 

بهترین ورزش ها برای ترک اعتیاد

ورزش هایی که انجام آن ها در دوران ترک اعتیاد و بعد از آن می تواند کمک زیادی به فرد کند عبارتند از:

  • یوگا: این ورزش از پایه های ثابت برنامه های درمانی است. یوگا در حالت و حرکات مختلفی انجام می شود از این رو فواید بی شماری برای جسم و روح دارد. یوگا استرس و اضطراب را از بین می برد و قدرت بدن را تقویت می کند در نتیجه فرد به آرامش می رسد. با انجام دادن منظم این ورزش بدن دوپامین ترشح می کند، دوپامین سبب بروز احساس نشاط می شود.
  • ورزش های قدرتی: ورزش های قدرتی مانند وزنه برداری مزایای بسیاری دارند. این تمرینات به مرور زمان سبب تنظیم خواب می شوند و از آن جایی که بیماران در حال ترک زمان خواب درستی ندارند بهتر است بیشتر به این تمرینات توجه کنند.
  • پیاده روی و گردش: پیاده روی بیشتر از هر ورزشی مورد توجه است زیرا با گردش فرد از محیط لذت می برد در نتیجه بدن دوپامین بیشتری ترشح می کند. در کل 15 دقیقه پیاده روی می تواند میل به مصرف مواد مخدر را کاهش دهد. بهتر است محیط زیبا و مناسبی را برای گردش و پیاده روی انتخاب کنید تا سلول های مغزی جدید بیشتر رشد کنند و عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
  • ورزش گروهی: ورزش ها و تمریناتی که به صورت گروهی انجام می شوند می توانند تاثیرات بهتر و سودمندتری داشته باشند. ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و ... با همدلی و همراهی دوستانه انجام می شوند از این رو روحیه افراد بهتر تقویت می شود و همچنین می توانند روابط جدیدی را تجربه کنند. این روابط جدید کمک بزرگی هستند تا فرد به جامعه برگردد و خود را جزئی از جامعه بداند. با توجه به این موارد ورزش های گروهی تاثیرات مثبت بیشتری دارند از این رو فرد زودتر به سلامت جسمانی و روحی می رسد.

بهترین ورزش ها برای ترک اعتیاد 

یکی از برنامه های ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین برنامه بازپروری با کمک ورزش است. شما می توانید به جای ترک اعتیاد در خانه با روش های پرخطر با مراجعه به کلینیک نگین یا تماس با کارشناسان ما در جریان جزئیات این پروژه قرار بگیرید. با ما در ارتباط باشید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.