تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

اعتیاد چیست؟ همانطور که می دانید مواد مخدر آسیب های بسیاری به جسم، ذهن و کارکردهای شناختی وارد می کنند. از این رو بیشتر عملکردهای بدن مختل می شود. یکی از مشکلات اعتیاد برهم خوردن عادت های خوب غذایی است، در افراد معتاد عادت و رفتارهای نادرستی ایجاد می شود که مخرب رژیم غذایی هستند و سبب می شوند فرد دچار سوء تغذیه شود. با توجه به این که اعتیاد به مواد مخدر هضم غذا را مختل می کند موجب ضعیف شدن وضعیت جسمانی می شود. با در نظر گرفتن این موارد پس از ترک اعتیاد باید برنامه غذایی مناسب و رفتارهای سالمی را برای تقویت بدن دنبال کرد. در این مطلب موضوع تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد را بررسی می کنیم. همچنین شما می توانید برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با داروهای ترک اعتیاد به دیگر مقالات کلینیک نگین مراجعه کنید. 

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به چه صورت است؟

برخلاف نظر برخی افراد که معتقد هستند افراد معتاد با مصرف مواد مخدر انرژی می گیرند، افراد معتاد دچار کاهش اشتها، سوء هاضمه، نقص عملکرد کبد و ... می شوند. پس می توان نتیجه گرفت بیشترین صدمه جبران ناپذیری مواد مخدر بر معده است. در واقع از مهم ترین اقداماتی که می تواند مانع از بازگشت فرد به اعتیاد شود و وسوسه بعد اعتیاد را کنترل نماید برنامه غذایی مناسب و ورزش است. فردی که قصد ترک کردن ماده مخدر را دارد باید برای بهبود وضع جسمانی خود تغذیه مناسب تری داشته باشد، زمانی که فرد وضعیت جسمانی مناسبی داشته باشد فشارهای ناشی از اعتیاد کمتر خواهد شد و علائم ترک بازگشت به اعتیاد کاهش می یابد. فرد معتاد برای ترک باید رژیم غذایی ناسالم و بی برنامگی را کنار بگذارد و راه جدیدی برای زندگی انتخاب کند، پیدا کردن این راه نیاز به مشاوره و روانشناس دارد تا با رژیم غذایی مناسب و ورزش وضعیت بیمار بهبود یابد.
علاوه بر رژیم غذایی مناسب این افراد باید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند، آب سبب تخلیه مواد سمی از بدن می شود و ضرری که مواد مخدر به دستگاه گوارش وارد می کند را جبران خواهد کرد. در کل استفاده از مایعات مانند شیر در رژیم غذایی می توانند تاثیر سم زدایی داشته باشند پس توصیه می شود تا حد امکان به صورت روزانه مصرف شوند.
یکی از نکات مهم بعد از ترک اعتیاد مصرف منظم وعده های غذایی است، بهتر است فرد همواره خود را سیر نگه دارد و در فاصله 2 تا 4 ساعت یک وعده غذایی میل کند. با این کار قند خون ثابت می ماند و فرد در برابر مشکلات جسمانی از خود مقاومت نشان می دهد.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به چه صورت است؟ 

یکی از بهترین گزینه ها برای افراد بعد از ترک اعتیاد مصرف تنقلات مغذی مانند آجیل است.
در کل تغییر هر عادتی مانند عادت های نامناسب غذایی نیازمند زمان هستند و باید به صورت تدریجی با عادات مناسب جایگزین شوند. مصرف برخی از مواد غذایی بعد از ترک توصیه نمی شوند و بهتر است تا حد ممکن از مصرف آن ها پرهیز کرد. این مواد غذایی عبارتند از:

  • چربی های اشباع شده: این نوع چربی بیشتر در غذاهای فست فودی و روغن های جامد موجود است و مصرف طولانی آن ها سبب ایجاد مشکل در دستگاه گوارشی می شود. مصرف این مواد پس از ترک ممکن است مشکلات را تشدید کند.
  • مواد کافئین دار: با توجه به تاثیراتی که این مواد بر خلق و خوی فرد دارند ممکن است وسوسه ای برای مصرف دوباره مواد مخدر باشند. در صورتی که فرد نتواند بدون مصرف قهوه و نسکافه روز خود را سپری کند باید مصرف آن را محدود نماید.
  • غذاهای شیرین: قند و شکر در برابر مواد مغذی کم میزان زیادی انرژی دارند که این موضوع سبب سیری کاذب در فرد می شود و اجازه نمی دهد مواد غذایی لازم و مناسب را مصرف کند.
  • فرآورده های بسته بندی: این مواد به دلیل ترکیباتی که دارند سبب کاهش آب بدن می شوند در نتیجه تاثیر منفی در بهبودی فرد معتاد خواهند داشت و بهتر است به جای آن ها از مواد غذایی تازه استفاده کرد تا کمبود ویتامین ها جبران شود.

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به چه صورت است؟

بهترین غذاها بعد از ترک اعتیاد

مواد غذایی پروتئین دار: بهترین غذایی که می تواند به بهبود وضعیت جسمانی فرد بعد از ترک اعتیاد کمک کند مواد پروتئینی هستند. این مواد می توانند عضله ها را باسازی کنند و هورمون های موثر در خلق و خوی فرد را به تعادل برسانند. در واقع این مواد پروتئینی سبب کاهش ناراحتی، عصبانیت و استرس می شوند. فرد پس از ترک باید انواع پروتئین گیاهی و حیوانی را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشد.

ویتامین ها (بخصوص ویتامین های گروه B): ویتامین ها عملکرد سیستم تمرکز و کاهش درد را بهبود می بخشند از این رو هنگام خماری فشار روحی را کاهش می دهند. علاوه بر ویتامین ها باید مواد معدنی مانند کروم، منیزیوم، سلنیوم و... نیز در برنامه غذایی روزانه فرد باشد.

فیبرها: سبزیجات و میوه ها برای تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول و آسان شدن کار دستگاه گوارش بسیار مناسب هستند و باید در برنامه روزانه قرار بگیرند.

امگا3: مواد غذایی مانند ماهی، میگو، روغن گردو و ... سرشار از امگا3 هستند. این مواد برای سلامت بدن بسیار مناسب و حائز اهمیت هستند.


بهترین غذاها بعد از ترک اعتیاد 

میوه های مناسب بعد از ترک اعتیاد

همانطور که در بالا گفته شد همه میوه ها بعد از ترک اعتیاد برای فرد مفید هستند اما میوه هایی که سرشار از ویتامین سی و آ هستند گزینه مناسب تری برای این افراد اند. مناسب ترین میوه ها بعد از ترک اعتیاد عبارتند از:

  • طالبی
  • خربزه
  • آناناس
  • کیوی
  • مرکبات
  • زردآلو
  • انبه
  • هویج
  • لیمو
  • موز
  • و ...

میوه های مناسب بعد از ترک اعتیاد 

دلیل نیاز به تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

فرد معتاد دچار ضعف، بی برنامگی، بی تحرکی، افسردگی و ... می شود. از این رو بعد ترک باید تلاش کرد این موارد و علائم آن ها را از بین برد. بهترین راه برای بهبود وضعیت و رفع افسردگی، برنامه غذایی مناسب و تقویت بدن است. ورزش روزانه به همراه رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت بدن کمک بسیاری کند. تغذیه نقش اساسی در تقویت بدن دارد پس باید به آن توجه بسیاری شود.

روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

پس از ترک بدن فرد باید به حالت عادی و اولیه خود برگردد از این رو تا حد امکان باید برای تقویت آن تلاش کرد تا فرد برای بازگشت به مواد مخدر وسوسه نشود، در زیر بهترین روش ها برای تقویت بدن بعد از اعتیاد را نام می بریم:

  • استفاده از مواد غذایی مغذی و مناسب
  • تقویت ذهن و روحیه
  • تقویت سیستم بدنی و پاکسازی آن
  • ورزش و برنامه های تفریحی
  • استفاده از مکمل های دارویی
  • و ...

یکی از برنامه های ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و ثبتنام در دوره های ترک اعتیاد نگین با ما تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.