مراحل درمان اوردوز

اگر این پرسش برای شما پیش آمده که آیا فردی که دچار اوردوز شده است را می توان نجات داد؟ به شما پاسخ می دهیم بله، ما راهکارهایی را برای نجات جان این افراد در اختیار شما قرار می دهیم. مواد مخدر بعد از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و به‌ دلیل شباهت با انتقال‌ دهنده‌های عصبی، جایگزین آن ها می‌شوند و می توانند به گیرنده های مغزی متصل شوند و این جایگزینی در دریافت و پردازش اطلاعات اختلال ایجاد می‌کند. اوردوز اگر موجب مرگ نشود تاثیرات مخربی بر روی مغز می گذراد و البته این تاثیر تنها به روی مغز نیست بلکه تقریبا تمام اندام‌های بدن را درگیر می‌کند. صدمه اصلی به علت از دست دادن اکسیژن اتفاق می افتد. در این مقاله از مرکز ترک اعتیاد نگین به بررسی مراحل درمان اوردوز می پردازیم.

مراحل درمان اوردوز

درمان خانگی اوردوز

برخی از اقدامات را بهتر است شما انجام دهید، البته قابل توجه است که امکان دارد فرد بیمار رفتار های خشونت آمیزی از خود نشان دهد و شما باید به خطرات احتمالی که می تواند گریبان گیر شما باشد، توجه کنید اما در هر صورت برای نجات بیماری که با این مشکل مواجه شده است (چون باید سریع تحت درمان قرار گیرد) ابتدا با اورژانس (115) تماس گرفته و سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشید.
  • سپس اگر که بیمار بیهوش است سعی کنید او را با روش هایی مجبور به انجام واکنش کنید و بیمار را مشغول نگه دارید.
  • نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید.
  • اگر بیمار شما نفس نمی کشد و یا به سختی می تواند هوا را رد و بدل کند او را به آرامی به روی پهلو بخوابانید.
  • به صحبت های اپراتور اورژانس توجه کنید و طبق راهنمایی های ایشان کمک های اولیه را انجام دهید، اگر آموزش دیده اید و البته در صورتی که لازم است احیای قلبی ریوی CPR را انجام دهید.
  • به هیچ وجه با فرد بیمار مشاجره نکنید و به او آرامش خاطر دهید که کمک به زودی می رسد.
  • داروها را دور از دسترس فرد بیمار قرار دهید تا داروی بیشتری مصرف نکند.
  • در صورت امکان، دوز مصرف دارو و آخرین دفعه ی استفاده را از بیمار بپرسید.
  • اگر توانستید متوجه شوید که بیمار از چه دارو یا مخدری استفاده کرده است، بسته یا قوطی ماده مخدر را با خود ببرید حتی اگر خالی است.
  • نکته: در صورت مواجهه با فردی که در حالت اوردوز قرار دارد به هیچ عنوان محل را ترک نکنید و بیمار را تنها نگذارید، این حادثه تنها یک وضعیت اورژانسی است و امدادگران برای نجات جان بیمار به محل می‌آیند.

درمان خانگی اوردوز

درمان های تخصصی اوردوز

زمانی که شما قصد درمان اعتیاد را دارید، علاوه بر دقت در التیام جنبه های فیزیکی و جسمی اعتیاد، می بایست به تاثیرات مغزی آن مانند مختل‌شدن مسیرهای تصمیم‌گیری در افراد معتاد نیز توجه کرد زیرا برای ترک اعتیاد و بازگشت این افراد به زندگی عادی و همچنین قدم گذاشتن در مسیر خودباوری و موفقیت، لازم است فرد بیمار را به مراکز روانشناختی کار درست برده تا در آن جا پزشک متخصص اقدامات مناسبی را برای فر د انجام دهد و روند درمان او را به دقت زیرنظر گیرد. پزشک و کادر درمان بیمارستان‌ها یا اورژانس‌ها با بررسی های تخصصی روی فرد بیمار میزان وخامت حال افراد مشکوک به اوردوز را تشخیص می دهند. بررسی هرگونه علائم ناشی از اوردوز نیاز به اطلاعات فوری و دقیق در مورد نام، دوز و زمان مصرف دارو یا مواد مخدر دارد. غالبا بسته یا قوطی دارو می‌تواند اطلاعات کافی را در اختیار پزشکان و کادر درمان قرار دهد. هوشیاری فرد بیمار در این شرایط بسیار کمک کننده است. افراد سردرگم و حیران، احتیاج به کنترل فیزیکی و در برخی مواقع داروهای آرام بخش دارند تا اثر اوردوز از بین برود البته امکان دارد این تجربه برای خود شخص و اطرافیانش بسیار حزن انگیز باشد. در خاطر داشته باشید هر کاری که انجام می شود برای نجات بیمار و محافظت از اوست. ممکن است لوله ای در مسیر هوایی او قرار داده شود تا پزشک بتواند از ریه های فرد محافظت کرده یا به فرد کمک کند در حین سم زدایی نفس بکشد، زیرا بسیار امکان دارد که مسیر تنفسی او بسته شده باشد. در برخی از اوردوز ها ممکن است برای سریع تر شدن روند درمان به داروهای خنثی کننده ی دیگری احتیاج پیدا شود که پزشک باید تشخیص دهد. معده نیز توسط لوله شستشو داده می شود تا داروها یا مواد سمی جذب نشده، به صورت مکانیکی از معده خارج شوند تا بیماری را تشدید نکنند. همچنین اغلب، به فرد بیمار کربن فعال داده می شود تا به مواد جذب نشده در معده بچسبد و مانع نفوذ آن ها به لایه های داخلی معده شود و همچنین از جذب مواد توسط خون تا حد زیادی جلوگیری کند در آخر این کربن آغشته به مواد از طریق مدفوع از بدن دفع می شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.