اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست

اوردوز یا بیش مصرفی که می تواند اتفاقی رخ دهد یا عمدی باشد، در صورتی رخ می دهد که دارو یا مواد مخدر و یا حتی سموم را در یک نوبت، بیش از حد توان متابولیک بدن، که حد طبیعی بدن است مصرف کنیم. مهم است که توجه کنیم، دارو یا حتی برخی سموم اگر به حد معمول خود استفاده شوند مشکلی ایجاد نمی کنند؛ اما اگر از حد عادی خود فراتر روند باعث اُوِردوز یا همان بیش مصرفی می شوند. البته بر حذر هستیم که غالبا ممکن است اوردوز به دلیل خودکشی صورت گیرد. این اوردز می تواند با اغلب مواد مخدر اتفاق بیوفتد از جمله ال اس دی، هروئین، کوکائین و ... برای تکمیل اطلاعات خود تا پایان این مقاله با ترک اعتیاد نگین همراه باشید. همچنین شما می توانید برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با داروهای ترک اعتیاد به دیگر مقالات کلینیک نگین مراجعه کنید. 

اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست

بیش ‌مصرفی

افرادی که داروهای بی خطر و کم خطر را در دوز بالا و بیش از حد رایج مصرف می کنند، سبب می شوند این مواد تغییرات شیمیایی خطرناکی در بدن انجام دهد، که باعث از بین بردن جان خود می شوند. افرادی که درگیر اعتیاد و انواع مواد مخدر هستند، ممکن است این اتفاق به نحوی که از آن مطلع نیستند و هوشیاری نسبت به آن ندارند، رخ دهد. معمولا فردی که مدت طولانی است با اعتیاد سر و کله می زند، به مراتب به هیجان بالاتری برای پاسخ به نیاز خود احتیاج دارد و به همین دلیل ماده مخدر را در دوز بیشتری استفاده می کند و چون نسبت به خطرات جانبی این حرکت آگاهی ندارد، بیشتر و بیشتر مصرف می کند و در نهایت دچار اوردوز می شود.

بیش‌مصرفی اوردوز چگونه اتفاق می‌افتد

اوردوز چگونه اتفاق می‌افتد

درون ساقه مغز (که قسمتی از سیستم عصبی مرکزی است و در بخش پایینی مغز جا گرفته و وظیفه به سزایی در نظم دهی و هماهنگی فعالیت ‌های بدن دارد) مناطقی برای سامان دهی سیستم تنفسی قرار دارد. گیرنده هایی در این بخش مغز وجود دارند که امکان جفت شدن با مولکول های مواد مخدر را دارند. زمانیکه مواد مخدر مصرف می شود. مولکول های ماده مخدر بر روی این گیرنده ها می نشینند و پیامی برای دستگاه تنفسی ارسال می کنند که به منزله ی کند شدن سرعت تنفس است. این گیرنده ها همچنین در قسمت ‌های دیگری از مغز قرار دارند که مسئول تنفس ارادی هستند. تنفس ارادی زمانی رخ می ‌دهد، که فرد میزان زیادی از هوا را به صورت کاملا اختیاری به درون ریه‌ هایش بکشد. مولکول‌ های مواد مخدر بر روی این بخش‌ ها نیز اثر گذاشته و مانع از تنفس ارادی می‌ شوند. زمانی که میزان گاز دی ‌اکسید کربن در خون افزایش می ‌یابد، جسم کاروتیدی (حس گرهایی شیمیایی هستند که نزدیک انشعاب سرخرگ کاروتید که وظیفه خونرسانی به بخش های عقبی مغز را برعهده دارد، هستند و در گردن قرار دارند) تلاش می‌ کند تا با افزایش سرعت تنفس، میزان دی‌ اکسید کربن را در بدن کاهش دهد. با این وجود، مولکول‌ های این مواد یا مشتقات آن، با از کار انداختن این سیستم مانع از آن می ‌شوند که تنفس به طور طبیعی صورت گیرد. گیرنده‌ های مواد مخدر در سرتاسر بدن وجود دارند، از این رو بخش های دیگر بدن را هم مورد تهاجم قرار می دهند. هنگامی که اوردوز رخ می دهد، فشار خون و سرعت ضربان قلب کاهش می ‌یابد و فرد را در معرض سکته قلبی و مغزی قرار می ‌دهند. همچنین با ایجاد رفلکس در دستگاه گوارش و ایجاد حالت تهوع، می ‌توانند سبب خفگی فرد گردند. انقباض عضلانی نیز مانع از آن می‌ شود که فرد بتواند حرکت کند، با اطرافیان ارتباط برقرار کند یا کمک بخواهد. پس سعی کنیم در مصرف همه مواد مراقبت به خرج دهیم. چرا که حتی آهن، که یکی از نیازهای اساسی و پایه ای بدن محسوب می شود و وظیفه آن به عنوان یکی از اجزای مولکول هموگلوبین خون، انتقال اکسیژن به سلول های سراسر بدن است، بدن می تواند در هنگام کمبود آن، متابولیسم خود را در جهت حفظ هومئوستازی خود تطبیق دهد و از ذخایری که به طور پیش فرض در جسم قرار گرفته اند، استفاده کند. اما اگر مصرف آهن، همین عنصر اساسی، در شرایطی بیش مصرفی شود؛ سبب برهم زدن تعادل PH بدن می شود، که در صورت پیشگیری نکردن و درمان به موقع آن منجر به کما و یا حتی مرگ می شود!

علائم اوردوز چیست


علائم اوردوز چیست؟

با اینکه نشانه های جسمانی و روانی اوردوز به نوع مواد مخدر یا دارو و میزان مصرف آن بستگی دارد، اما نشانه ها و علامت های رایج تر را به شما می گوییم:

  • ایجاد درد در قفسه سینه که می تواند ناشی از قلب درد باشد. این درد می تواند به دلیل مختل شدن خونرسانی رخ دهد و یا به واسطه آسیب رسیدن به ریه ها ایجاد شود که به سبب آن، اختلال در تنفس (تنفس مقطعی یا وقفه کامل تنفس) نیز رخ می دهد.
  • دل درد، حالت تهوع و استفراغ و اسهال از علائم دیگر اوردوز است. به همین دلیل شستشوی سریع و کامل معده ضروری است. وجود احتمالی خون در مدفوع یا استفراغ از عوامل تهدید کننده زندگی است.
  • علامت های ظاهری که همراه بیمار نیز می تواند متوجه آن شود، شامل گشاد شدن مردمک ها، کبود شدن سر انگشتان و لب ها که ناشی از همان خونرسانی ضعیف قلب است و همچنین شنیدن صدای خرخر از گلوی بیمار، که به سبب انسداد و بسته شدن مجاری هوا و تنفس فرد بیمار است.
  • تشنج کردن فرد بیمار و یا به رعشه افتادن او، از علائم مهم ارودوز است.
  • تب بسیار بالا، هذیان گویی و صرع مجددا از علائم اوردوز است.
  • رفتارهای روانی فرد بیمار که نشان دهنده بیش مصرفی ایشان است، شامل پارانویا (بدگمانی)، احساس سردرگمی و گم گشتگی و یا گیجی، رفتارهای تهاجمی و خشونت آمیز، بی قراری کردن و عدم تعادل فرد به ویژه هنگام راه رفتن، از سری مواردی است که ما را متوجه اوردوز و بیش مصرفی فرد می کند.

عوارض بعد از اوردوز

عوارض بعد از اوردوز


اگر اوردوز به سبب مصرف بیش از حد مخدرها و داروها باعث مرگ فرد نشود، حتما عوارضی را در پی خواهد داشت که شامل مواردی که در زیر آورده ایم، هستند:
آسیب دیدن احتمالی کبد
عوارض عصبی ناشی از سکته مغزی
صدمه دیدن سامانه قلبی ـ عروقی بعد از حمله
افزایش خودکشی یا تکرار بیش‌ مصرفی در آینده
ایجاد مشکلات روحی روانی بی ‌شمار پس از جان سالم به در بردن (پس میبایست این افراد را پس از درمانشان، تحت مراقبت بیشتری قرار داد.)
شما همراهان می توانید برای کسب اطلاعالت تکمیلی با متخصصان ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین تماس گرفته و ضمن دریافت اطلاعات تکمیلی در رابطه با اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر، مشاوره رایگان نیز دریافت کنید. 

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟

بیش مصرفی مواد مخدر به چه معنا است؟

بیش مصرفی همان اوردوز است که با زیاد مصرف کردن یک ماده مخدر یا حتی با مصرف بیش از حد داروهای کم خطر اتفاق می افتد و خطر مرگ را در پیش دارد. 

علائم اوردوز چیست؟

احساس درد در قفسه سینه، دل درد، حالت تهوع و استفراغ، تشنج، تب و ... از علائم اوردوز است.

آیا همیشه اوردوز باعث مرگ افراد می شود؟

خیر. امکان زنده ماندن افراد بعد از اوردوز وجود دارد ما عوارض پس از اوردوز بر بدن افراد بسیار زیاد است. عوارضی همچون سکته قلبی و مغزی. 

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.