مواد توهم زا

توهم به اصطلاح رویایی است که واقعیت ندارد و اغلب در اثر مصرف ماده های شیمیایی که تاثیرات روانی بر روی فرد دارند، ایجاد می شود. مواد توهم زا در ابتدا به عنوان دارو هایی برای بیهوشی بیماران مورد استفاده قرار گرفتند، بعد ها دیده شد که بعد از به هوش آمدن بیماران به دلیل استعمال این مواد، رفتار هایی که منشا روانی و توهمی داشتند از خود نشان می دادند. مواد توهم زا را می توان بر اساس ظاهر، تاثیرات روانی و عوارض آن ها تقسیم بندی کرد. استفاده از مواد توهم زا باعث عوارضی می شوند که در برخی موارد جبران ناپذیر است. این عوارض در صورت مصرف کوتاه مدت و بلند مدت با هم متفاوت است. بعد از مصرف مواد توهم زا، می توان به آثار جسمی مانند بالا رفتن ضربان قلب، تهوع، سرگیجه، کیپ شدن گوش ها، بیخوابی یا خوابالودگی و ... اشاره کرد. در مورد مواد توهم زا بیشتر تاثیرات روانی و هیجان و احساسات فرد مورد نظر است که بعد از مصرف به صورت کنترل نشده برای او ایجاد می شود. از جمله رایج ترین احساساتی که در هنگام مصرف مواد توهم زا برای فرد ایجاد می شود احساسی با عنوان "پرواز بد" است در این حالت فرد دچار نوعی جنون می شود این جنون از کنترل فرد خارج است و می تواند برای خود او و اطرافیان بسیار خطرناک باشد.

مواد توهم زا

مواد توهم زا چیست

مواد توهم زا را می توان از قوی ترین و خطرناک ترین مواد اعتیاد آور نام برد. این مواد اثرات روحی و جسمی قوی دارند و عملکرد آن ها روی دستگاه عصبی مرکزی است که در نهایت به ظهور رفتار و احساسات غیر طبیعی منجر می شوند. از آن جایی که مصرف مواد توهم زا در بین نوجوانان و جوانان بسیار رواج یافته است باعث مشکلات جدی در زندگی روزانه آن ها و جامعه شده است. مواد توهم زا یا هالوسینوژن ها بعد از مصرف فرد را دچار اختلالات حسی و دیداری و به لحاظ روانی آن ها را دچار مشکلاتی مانند توهم و هذیان می کنند. مواد توهم زا به شدت اعتیاد آور است و در صورت قطع مصرف فرد علائم ناشی از قطع مصرف را از خود بروز می دهد. در مصرف مکرر موا توهم زا، برگشت فرد به حالات عادی تجربه بدی را برای او رقم خواهد زد. افرادی که برای بار اول به مصرف مواد توهم زا اقدام می کنند به دنبال تجربه هایی مانند هیجان بالا، فرار مقطعی از افسردگی یا حال بد و هیجان هستند. ترشح بیش از حد هورمون هایی مانند دوپامین از مغز باعث بروز توهم می شود. سالویا، دی ام تی، وونگا، کروکدیل، فلاکا و ... از جمله اسامی است که به عنوان مواد مخدر توهم زا معرفی می شوند.

مواد توهم زا چیست

در مورد مواد توهم زا ویکی پدیا چه گفته است

در تعریفی که ویکی پدیا برای مواد توهم زا آورده است این گونه بیان شده است:
این مواد دسته ای از سایکواکتیو های طبیعی و آزمایشگاهی است که باعث ایجاد اختلالات جسمی و روانی می شوند. در این تعریف توهم زا ها به سه گروه روان گردان ها، منفک کننده و هذیان آور تقسیم می شوند. نوع دیگری از تقسیم بندی مواد توهم زا طبیعی و شیمیایی یا به عبارتی سنتی و صنعتی بودن آن ها است. مواد توهم زا دارای انواع متفاوتی است و توهم زایی هر کدام بسته به ترکیبات و میزان مصرف متفاوت است.

انواع مواد توهم زا کدامند

مواد توهم زا به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • مواد توهم زا طبیعی (سنتی): متاسفانه مصرف کنندگان این نوع از مواد توهم زا گمان می کنند که مواد گیاهی یا طبیعی فرد را وابسته نمی کند به همین دلیل مصرف این نوع از مواد توهم زا بسیار بالاست. گل، حشیش، روغن حشیش، ماری جوانا، ناس، علف، سیگاری، انواع قارچ یا ماش روم و ... از جمله مواد توهم زای طبیعی هستند.
  • مواد توهم زا شیمیای (صنعتی): این مواد توهم زا اغلب دست ساز هستند و با توجه به فرمول های شیمیایی خاصی تولید می شوند. برای ساخت این مواد لابراتور یا آشپزخانه های مخصوصی وجود دارد. شیشه، قرص های اکس،ال سی دی، ترامادول، فن سایکلیدین ها و ... از جمله مواد شیمیایی توهم زا هستند.

هر کدام از موارد ذکر شده دارای اثرات و توهمات متفاوتی هستند. برخی از موارد توهم زا دارای مصارف دارویی هستند و به گونه ای هستند که کم ترین آسیب روانی را برای فرد داشته باشند. برخی از این موارد مانند دیازپام، کلونازپام و تمازپام برای مواردی مانند بی خوابی و افسردگی تجویز می شوند.

انواع مواد توهم زا کدامند

مواد توهم زا چگونه مصرف می شوند

از آن جایی که مواد توهم زا به انواع مختلف و در شکل های متنوعی وجود دارند، شیوه مصرف آن ها نیز بهشیوه های گوناگونی صورت می گیرد. از متداول ترین و خطرناک ترین مواد توهم زا می توان به شیشه اشاره کرد. شیشه یا کریستال از مخرب ترین انواع مواد مخدر است. این ماده توهم زا قابلیت این را دارد که به صورت سیگاری، خوراکی، اسنیف کردن و حتی شیاف مقعدی مورد استفاده قرار گردد. رایج ترین شکل مصرف شیشه به صورت تنفسی و با استفاده از پیپ است. انواع قرص های اکستازی و قرص هایی که به صورت روان گردان به عنوان مواد توهم زا به فروش می رسند به صورت بلعیدنی مصرف می شوند. رایج ترین شکل برای استعمال ماریجوانا، حشیش، گل و .. به شکل سیگاری و اسنیف کردن است. انواعی از مواد به صورت خوراکی مانند کیک گل یا کیک حشیش به صورت بلعیدنی مصرف می شود. شیوه مصرف انواع مواد توهم زا، زمان و مقدار مصرف آن در ترک و نحوه درمان میتلایان به این مواد بسیار تاثیر گذار است. کلینیک ترک اعتیاد نگین با مشاوره قبل از ترک، تمامی جنبه های روحی و روانی بیماران را در نظر گرفته و از بهترین و به روز ترین متد ترک اعتیاد مواد توهم زا برای مصرف کنندگان استفاده می کند. همان طور که بیان شد، مواد توهم زا بیشتر به لحاظ روانی و ذهنی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهند از این جهت درمان این بیماران علاوه بر سم زدایی جسمی، از نظر روانی تحت نظر روانپزشک و روانکاو انجام می شود. ترک مواد توهم زا در خانه و بدون دکتر و یک فضای مناسب برای ترک با احتمال قوی با شکست مواجه خواهد شد که در نهایت این حس را به مصرف کننده القا می کند که در ترک کردن این مواد ناتوان است و باید به طور مداوم به مصرف ادامه دهد. از این جهت بهترین، مناسب ترین و موثر ترین شیوه ترک مواد توهم زا مراجعه به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد است.

مواد توهم زا چگونه مصرف می شوند

چرا افراد مواد توهم زا مصرف می کنند

در پاسخ به این سوال می توان جنبه روانی این موضوع را پر رنگ تر از جنبه جسمی آن دانست. فردی که مواد توهم زا مصرف می کند در خود حالات و شرایطی را تجربه می کند که تا بحال برای او نامفهوم بوده اند و برای اولین بار در این شرایط قرار می گیرد. نوعی رهایی و هیجان کاذب در فرد به وجود می آید که حتی او را دچارفراموشی های مقطعی می کند.
در بسیاری از جوامع آماری که در مقاطع مختلف درباره عقبه روانی افراد مصرف کننده مواد توهم زا صورت گرفته بود، افرادی که به مصرف این نوع از مواد روی می آورند دارای مشکلات روانی، خانوادگی، اجتماعی و ... هستند. قشر فقیر تر جامعه بخش بزرگی از مصرف کنندگان مواد توهم زا را تشکیل می دهند. فرد در صورت قطع مواد مخدر توهم زا دچار حالاتی مانند اضطراب شدید و افسردگی مزمن می شود به همین دلیل برای فرار از این حالات و تجربه هیجانات جدید به مصرف مداوم این مواد روی می آورد. کلینیک ترک اعتیاد نگین، a href="/blog/449-بهترین-روش-ترک-اعتیاد-مواد-مخدر" title="بهترین و سریعترین">بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد</a> را"به مصرف کنندگان رائه می کند تا بعد از ترک و سم زدایی جسمی به لحاظ روانی نیز خود را بازسازی کنند و کمتر در معرض لغزش قرار بگیرند.

چرا افراد مواد توهم زا مصرف می کنند

آیا مواد توهم زا اعتیاد آور هستند

مواد توهم زا در هر صورتی فرد را دچار اعتیاد می کنند. یک تصور عمومی مبنی بر اینکه مواد توهم زای طبیعی اعتیاد آور نیست وجود دارد، که به لحاظ علمی و پزشکی رد شده است. برای ترک هر نوع از مواد توهم زا باید تحت نظر پزشک و در یک کلینیک معتبر اقدام به ترک نمود. کلینیک ترک اعتیاد نگین با دارا بودن بهترین امکانات و تجهیزات و هم چنین کادر حرفه ای و متخصص این آمادگی را دارد تا به بهترین شکل به مصرف کنندگان مواد توهم زا برای ترک اعتیاد کمک رسانی کند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.