مراحل اعتیاد

اعتیاد مسئله ای نیست که یک روزه صورت بگیرد، فرد باید طی یک سری فرایندها و مراحل با مصرف مدام مواد مخدر به آن معتاد شود. این مراحل برای همگی یکسان نیست اما به طور کلی مراحل زیر برای اکثر افراد معتاد اتفاق می افتد. اجازه بدهید نگاهی اجمالی به مراحل درگیر شدن یک فرد با اعتیاد بیندازیم:

  1. مصرف آزمایشی (اولین مصرف)
    طبق نظر متخصصین روانپزشک مرکز ترک اعتیاد نگین و دیگر تحقیقات اکثر افراد معتاد ابتدا مواد مخدر را به صورت آزمایشی مصرف کرده اند، این افراد برای ارضای حس کنجکاوی، رد نکرد پیشنهاد مصرف مواد مخدر از اطرافیان، تصمیم برای امتحان و ... به صورت آزمایش و خطا شروع به مصرف مواد مخدر می کنند.
  2. مصرف نامنظم
    مصرف انواع مواد مخدر در مهمانی های دوستانه به صورت نامنظم و به صرف لذت بردن می تواند اثرات بسیار مخربی روی افراد داشته باشد. مصرف گاه به گاهی مواد مخدر برای هر فردی مضر است و امکان مصرف را در موقعیت های مختلف افزایش می دهد.
  3. مصرف منظم
    پس از مصرف نامنظم نیاز بدن به مواد مخدر بیشتر می شود در این صورت افراد در زمان های مشخص و در فاصله ای منظم مواد مخدر را مصرف می کنند، در نتیجه بخشی از سبک زندگی این افراد مصرف مواد مخدر است. طبق نظر متخصصین مرکز ترک اعتیاد نگین با تشخیص این مرحله زیر نظر روانپزشکان با تجربه این مرکز می توان از اعتیاد جلوگیری کرد.
  4. تحمل
    زمانی که مصرف از حالت نامنظم به منظم تغییر می کند ماده مخدر مصرفی تاثیر کمتری روی فرد دارد یعنی بدن پاسخ کوتاه تری به مواد مخدر می دهد در نتیجه برای بالا بردن اثر ماده مخدر دوز مصرف بیشتر می شود.
  5. مصرف آسیب رسان
    در این مرحله سلامتی مصرف کننده تهدید می شود به صورتی که توانایی و بنیه فردی کاهش می یابد و بدن تحلیل می رود. پس از مصرف ماده مخدر بی ثباتی روانی در فرد پدیدار می شود. علاوه بر این مشکلاتی همچون ضعف حافظه، درگیری با والدین، مخدوش شدن ارتباطات و ... در فرد مصرف کننده ظاهر می شود.
  6. وابستگی
    پس از گذشت مدتی برای تاثیر بیشتر ماده مخدر و پاسخ دهی بیشتر، دوز مصرف به مرور بیشتر می شود در نتیجه فرد مصرف کننده به لحاظ روان شناختی و فیزیولوژیکی به ماده مخدر وابستگی پیدا می کند.
  7. اعتیاد
    زمانی که فرد مراحل بالا را طی کند می توان از اعتیاد او مطمئن شد که برای کنترل این علائم و رفع آن ها باید فرد تحت نظر متخصص روانپزشک قرار گیرد. مرکز ترک اعتیاد نگین یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد است که متخصصین برتر و کادر مجربی دارد و برای ترک هر ماده مخدری خدمت رسانی می کند.

 مصرف تفننی یا تفریحی چیست؟

مصرف تفننی یا تفریحی چیست؟

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد در مرحله نامنظم اعتیاد فرد به صورت تفریحی و تفننی شروع به مصرف می کند. به عنوان مثال هر 15 روز یک بار 2 گرم مواد مخدر مصرف می کند، پس از گذشت مدتی بدن فرد با مصرف این مقدار ماده مخدر تغییری نمی کند و دچار نشئگی نمی شود در نتیجه برای تجربه حالتی بهتر میزان مصرف خود را از 2 گرم به 4 گرم و 15 روز را به 12 روز تغییر می دهد. به مرور زمان مصرف تفننی و تفریحی حالت منظم پیدا می کند.
برخی افراد با این تصور که مصرف تفننی یا تفریحی مواد مخدر هیچ ضرری ندارد و گاها سبب شادابی و سلامت می شود، شروع به مصرف مواد مخدر می کنند که پس از مدتی دچار اعتیاد می شوند.

در چند مرحله یک فرد معتاد می شود

طبق تحقیقات و گزارشات معاونت بهداشت مصرف هر نوع دخانیاتی به صورت غیر قانونی و مصرف بی رویه داروهایی که واجد پتانسیل سوء مصرف هستند، شروع اعتیاد است. طبق مراحل بالا یک فرد باید 7 مرحله را طی کند تا معتاد شود اما به طور کلی طبق نظر متخصصین مرکز ترک اعتیاد نگین برای تشخیص اعتیاد یک فرد وجود 2 مورد از معیارهای زیر نشان از اعتیاد است:

  • افزایش مصرف مواد مخدر به مرور زمان
  • پیدا شدن علائم ترک در صورت کاهش میزان مصرف و یا عدم مصرف ماده
  • تمایل داشتن برای مصرف مداوم و تلاش های بی فایده برای کاهش یا قطع مصرف ماده
  • ایجاد اختلال در فعالیت های شغلی، تفریحی و ...
  • مصرف مداوم با توجه به آگاهی از عوارض مصرف
  • مرحله نهایی که مطمئن باشید معتاد شده اید

در چند مرحله یک فرد معتاد می شود 

در واقع مرحله نهایی اعتیاد همان وابستگی است. در این مرحله فرد با کم کردن مصرف ماده مخدر و یا عدم استفاده دچار علائم ترک می شود در نتیجه می توان مطمعن شد فرد به ماده مخدر اعتیاد دارد که بازگشت از این مرحله کاری دشوار است. در اصل اعتیاد نوعی اختلال روانپزشکی است یعنی نوعی بیماری که بیمار اصراری به درمان ندارد.

اگر فکر می کنید که علائم بالا با شما یا یکی از نزدیکان‌تان تطابق دارد، این را به عنوان زنگ هشدار در نظر بگیرید و هرچه زودتر برای رهایی از بند اعتیاد اقدام کنید. کلینیک ترک اعتیاد نگین با سال ها سابقه در زمینه خدمت رسانی به افراد درگیر با اعتیاد و خانواده های آن ها، آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را درباره مراحل اعتیاد، نحوه ترک قطعی اعتیاد و پذیرش در بهترین بیمارستان ترک اعتیاد اصفهان به دست آورید. ترک اعتیاد نیز نیاز به مراحلی است که توسط افراد کاربلد باید انجام شود. مراحل ترک اعتیاد را در کلینیک ترک اعتیاد نگین بگذرانید. مرکز ترک اعتیاد نگین تا آخرین مرحله ترک همراه شما خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.