کنترل ایدز، از طریق سوزن های تزریق مواد مخدر

از آن جا که یکی از راههای ابتلا به  ایدز که سالانه قربانی های زیادی می گیرد، استفاده از سرنگ ها مشترک و آلوده توسط معتادینی است که مواد مخدر را به روش تزریقی مصرف می کنند. به همین دلیل فعالیت هایی در این  خصوص انجام شده که در ادامه  به  بررسی این اقدامات پیشگیرانه می پردازیم. البته باید در جریان باشید که مرکز بستری ترک اعتیاد نگین بر این  باور است که بهترین راه حل، ترک اعتیاد است!

طرح کنترل ایدز در بین معتادین  به مواد مخدر چگونه است؟

طبق اعلام گروه پیشگیری وزارت  بهداشت با اجرای برنامه کاهش آسیب اعتیاد از سال 86 در سراسر کشور، بروز HIV یا همان ایدز از راه اعتیاد تزریقی در کشور به درستی کنترل شده و ایران از این نظر در منطقه الگو می باشد. یکی از برنامه هایی که در این  خصوص تنظیم  شده است، توزیع سرنگ  بهداشتی و استریل شده است که با این کار خطر ابتلا و کسترش بیشتر ایدز را کنترل می کنند.

مسئول مربوط به  این  موضوع اعلام کرده است که در حال حاضر 11 مرکز ثابت به عنوان مرکز گذری و حدود 170 تیم سیار امداد رسان در کشور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی در حال ارائه خدمات کاهش آسیب هستند. برای پاتوق‌‎هایی که ممکن است با سیستم پیاده، دسترسی پیدا نکنیم با استفاده از اتومبیل سیار به مراکز پرخطر، مراجعه صورت می‌گیرد.

روند این  طرح طبق گفته وزارت بهداشت و درمان کشور به این شکل است که لوازم بهداشتی استریل در اختیار گروه‌های پرخطر قشر معتاد قرار داده خواهد شد و این افراد تشویق می‌شوند تا در برنامه جامع‌تری که شامل درمان نگهدارنده با داروهایی همانند متادون در مراکز ثابت است، ارجاع داده شوند. این برنامه حدود 60 تا 70 درصد ماندگاری در درمان با دارو دارد و با اطمینان بیشتری خطرات ناشی از رفتارهای پر خطر را به نحو موثر، کنترل می‌کند.

ویروس HIV ایدز

چرا طرح در اختیار گذاشتن سرنگ استریل و بهداشتی؟

یکی از روش‌هایی که ممکن است افراد به HIV مبتلا شوند رفتارهای پرخطر ناشی از تزریق مشترک است که با توزیع ابزار بهداشتی میان این افراد به عنوان یک تجربه‌ای که در دنیا پاسخ داده و به برنامه کاهش آسیب مشهور است، انجام می‌شود. این برنامه از سال 82 به صورت پایلوت و از سال 86 در تمام کشور اجرا شده است و با اجرای آن، بروز HIV از راه اعتیاد تزریقی در کشور به درستی کنترل شده و ایران در منطقه، الگو است و کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه از ایران الگو می‌گیرند. (ولی با این حال شاهد این همه آمار بالای اعتیاد هستیم  که ظاهرا خبری از آن نیست)اکنون در کشور ابتلا به HIV از 60 تا 70 درصد نزدیک به 40 درصد کاهش یافته و تعداد مبتلایان با اعتیاد نیز مطابق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور دو میلیون و 808 هزار نفر برآورد شده است. برای پیشگیری از اعتیاد طبق طرح تحول نظام سلامت استفاده از توان شبکه بهداشت و درمان کشور در برنامه قرار دارد. وزرات بهداشت نیز از منابع اختصاص یافته در طرح تحول نظام سلامت موفق شد این برنامه را در کشور اجرا کند و 1505 روانشناس بالینی در کشور بکارگیری شد و توسط مراقبان بهداشت در کشور غربالگری اولیه رفتارهای پرخطر و اعتیاد صورت می‌گیرد.  همچنین برای دسترسی به افرادی که تست غربالگری آن‌ها مثبت اعلام می‌شوند، تیم تخصصی روانشناس ارشد بالینی، مداخلات تکمیلی را برای آنان انجام می‌‎دهند. از طرفی هدف این است تا در نقاط پرخطر که ممکن است سیستم بهداشتی وجود نداشته باشد محل استقرار مراکز ثابت و سیار به نحو بهتری جانمایی شود.

مصرف مواد مخدر از طریق تزریق آن یکی از راههای بسیار بد و خطرناک مصرف مواد مخدر است که ممکن باعث ابتلا به بیماری های زیادی شود که عمده ترین  این بیماری ایدز و هپاتیت است که برای اطلاع بیشتر در مورد هپاتیت می توانید مطلب:   را مطالعه کنید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.