تاثیر سیگار بر ریه انسان

رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت بیان کرده است که بیماری‌های تنفسی با توجه به شیوع استعمال دخانیات در کشور به شدت رو به افزایش می باشد. بنابر این صحبت می توان به تاثیر سیگار بر ریه انسان پی برد و اثرات آن را در کشور مشاهده کرد.

دکتر مهدی نجمی درباره تاثیر دخانیات روی بیماری های تنفسی افزوده است: بیماری‌های مزمن تنفسی در رتبه چهارم علل مرگ و میر در کشور قرار گرفته اند و این مورد بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت می باشد. در این میان بیماری های آسم و انسدادی مزمن ریه سهم بیشتری را در بیماری های تنفسی دارند.

 

نقش قلیان و تاثیر سیگار روی ریه

همچنین رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تاثیر سیگار روی ریه بیان کرده است با مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی بالا رفته و اگرچه احتمال کشندگی این بیماری ها پایین است اما سلامت افراد تهدید می شود. احتمال بروز آسم و آلرژی در افراد بالغ نود درصد و در کودکان حدود دوازده درصد می باشد. او افزود: در کشور چندین میلیون نفر دچار بیماری های تنفسی هستند و آمار مرگ و میر ناشی از آن سالانه تقریبا 4 تا 5 هزار نفر است که مهم ترین عامل خطر ایجاد این بیماری، آلودگی هوا و عوامل محیطی است. 

دکتر نجمی درباره افزایش استعمال قلیان گفت: تفکر غلطی درباره قلیان وجود دارد که اعتیاد به آن از اعتیاد به سیگار خطر کمتری دارد اما بهتر است بدانید قدرت نفوذ و آسیب زدن قلیان به سلول های تنفسی از سیگار بیشتر است. بنابراین لازم است برای مقابله با ترویج قلیان، ارگان های آموزشی و فرهنگی ضمن آگاهی دادن به دانش آموزان در سنین پایین، خطرهای استفاده از آن را بیان کنند.

 تاثیر سیگار بر ریه انسان

تاثیر سیگار روی ریه انسان

از جمله اثراتی که سیگار کشیدن بر روی ریه انسان می گذارد می توان به بیماری مزمن انسدادی ریه و تغییرات دیگر در مسیرهای هوایی اشاره کرد. مواد شیمیایی موقع کشیدن سیگار به لایه ظریف نایچه ها وارد شده و آن‌ها را متورم کرده و خراش می دهد. سپس نایچه ها نمی توانند تا چند ساعت مواد زائد را از ریه بیرون کنند و حرکت طبیعی ندارند. در واقع برای مدتی فلج می شوند و مواد اضافی ریه مانند ترشحات و ذرات گرد و غبار را بیرون نمی کنند. بنابراین ترک اعتیاد سیگار می تواند در جهت بهبود سلامتی افراد عمل کند.

رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است آمارها نشان دهنده ابتلا بیش از سیصد میلیون نفر در دنیا به این بیماری بوده که این رقم به چهارصد میلیون نفر در یک دهه آینده می رسد. هزینه هر بیمار مبتلا به آسم به صورت سالانه حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان می باشد که هر سال این رقم افزایش می یابد.

 
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.