اوپیوئیدها بسیار اعتیادآور هستند و احتمال سو مصرف بیشتری دارند. درمان نگه‌دارنده متادون رایج‌ترین مداخله برای آن دسته بشمار می‌آید که به مواد اعتیاد دارند، اما عود مصرف رایج است، بطوریکه 46 درصد بیماران مصرف اوپیوئیدهای غیرقانونی را در طول یا پس از درمان متادون ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشی تازه در دانشگاه مک مستر حاکی از آن است که افراد دارای اعتیاد که سو مصرف اوپیوئیدها را به صورت تزریقی دیرتر آغاز می‌کنند، یا اینکه مصرف داروهای آرام‌کننده آن‌ها پیش از شروع درمان مواد افزایش می‌یابد، احتمالاً دارای عود مصرف بیشتری از درمان نسبت به دیگران می‌باشند.

اما هر چه فرد بیشتر درگیر معضلات سو مصرف مواد باشد، احتمال بیشتری دارد تا درمان را جهت عود مصرف رها نکند. دکتر زنا سمان، مؤلف اصلی این پژوهش و استادیار روان‌پزشکی و علوم عصبی رفتاری دانشکده پزشکی مک مسترز مایکل دگروت می‌گوید، «ما چنانچه بدانیم که چه کسانی در میان بیماران تحت درمان متادون دارای خطر بالای عود مصرف هستند، می‌توانیم برنامه درمانی تک دوزی شده را مختص هر بیمار ارتقا دهیم. همچنین ارائه‌دهندگان خدمات سلامتی می‌توانند درمان‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای آن دسته که دارای خطر بیشتری هستند، هدف قرار دهند.»

کانادا و امریکا دارای بالاترین تعداد مصرف‌کنندگان اوپیوئیدهای تجویزی در جهان هستند که داروهای رایجی جهت مدیریت درد محسوب می‌گردند. حداقل یک پژوهش ثابت کرده است که یک نفر از شش کانادایی، اوپیوئیدهای تجویزی مصرف می‌کند؛ اما این داروها همچنین بسیار اعتیادآور هستند و احتمال سو مصرفشان زیاد است. درمان نگه‌دارنده متادون رایج‌ترین مداخله جهت درمان اعتیاد بشمار می‌آید، اما عود مصرف شایع است بطوریکه 46 درصد بیماران، مصرف اوپیوئیدهای غیرقانونی را در طول یا پس از درمان متادون ادامه می‌دهند.

سمان و تیمش 250 بزرگ‌سال را که به مدت چهار سال در سیزده کلینیک در اونتاریو تحت درمان متادون بودند، تحت نظر گرفتند. آن‌ها یافتند که:

·  آن دسته که مواد را تزریق می‌کردند و در حال درمان بودند، احتمال عود مصرفشان با مصرف اوپیوئیدها بیش از دو برابر آن دسته بود که مواد تزریق نمی‌کردند؛

·  با هر سال افزایش در سن شروع سو مصرف اوپیوئیدها، 10 درصد افزایش در عود مصرف وجود دارد؛

·  با هرروز مصرف بنزودیازپاین در ماه قبل، 7 درصد افزایش در عود مصرف وجود دارد؛ درحالی‌که سن کنونی 7 درصد  کاهش در خطر عود مصرف را نشان می‌دهد (هر چه فرد مسن‌تر باشد، احتمال عود مصرفش کمتر است).

منبع: ساینس دیلی Science Daily

مترجم: داریوش پویان

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.