به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علیرضا نوروزی در همایش علمی «سلامت روان سالمندان» که به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هتل پارس مشهد برگزار شد، گفت: متاسفانه آمار مشخصی از مصرف کنندگان مواد مخدر در بین جمعیت 65 سال به بالا وجود ندارد و در این راستا اطلاعات کافی در دست نیست.

وی به برخی بررسی‌های انجام شده در خصوص تجربه استفاده از موارد مخدر در میان سالمندان که در سال 90 در کشور انجام شده است اشاره کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این سال حدود هشت درصد از سالمندان در کشور سیگار و مصرف مواد دخانی را تجربه کرده‌اند.

دو درصد از جمعیت 15 تا 64 سال در کشور به موارد مخدر وابستگی دارند

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت وابستگی به مواد مخدر در سالمندان را خطرناک دانست و تصریح کرد: این در حالی است که از سوی دیگر بر طبق نتایج بررسی اداره پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر کشور، دو درصد از جمعیت 15 تا 64 سال کشور به مواد مخدر وابستگی دارند که این آمار در این سنین در جای خود بسیار بالا است.

نوروزی به مصرف بدون نظارت برخی داروها از سوی سالمندان اشاره داشت و تاکید کرد: متاسفانه برخی از سالمندان در کشور نه از روی لذت و یا کام جویی که بر اساس رفع برخی بیماری‌های جسمی به مصرف داروها بدون نظارت پزشک روی آورده و یا مصرف موارد مخدر را تجربه می‌کنند و به اعتیاد دچار می‌شوند.

وی 11 درصد سالمندان در کشور را دارای تجربه یک بار مصرف موارد در طول دوران سالمندی دانست و بیان داشت: این در حالی است که حدود هشت درصد از مردم جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند که حدود 11 درصد از این جمعیت تجربه استفاده مواد مخدر برای یک بار را دارا می‌باشد.

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت در پایان، گفت: بر طبق آمار دو درصد از جمعیت 15 تا 64 سال کشور به مواد مخدر وابستگی دارند که بر طبق این نتایج می‌توان گفت یک میلیون و 335 هزار نفر در کشور به اعتیاد مبتلا هستند.

بیماری‌های قلبی و روانی دو عامل اصلی در ایجاد ناتوانی در سالمندان در کشور به شمار می‌رود

در ادامه مهین عظیمی؛ رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشورمان و همچنین بیماری‌ها و ناتوانی که سلامت روان را به ویژه در دوران سالمندی تحت تاثیر قرار می‌دهد، موضوع سلامت روان سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی به عوامل ایجاد ناتوانی در افراد در ایران اشاره داشت و ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های روانی به ترتیب اولین و دومین عامل ایجاد ناتوانی و سال‌های از دست رفته در کشورمان شناخته شده است که در این خصوص نیاز به بازنگری در رفتار سلامت جسم خود داریم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شاخص امید در زندگی در کشور اشاره داشت و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رشد بیماری‌های غیر واگیر دار مانند بیماری‌های قلبی و استفاده از موارد مخدر در سنین سالمندی و برخی عوامل دیگر 10 سال از شاخص امید به زندگی در بین ایرانیان همراه با ناتوانی دنبال می‌شود.

شاخص امید به زندگی در ایران در حال حاضر 74 سال است

عظیمی شاخص امید به زندگی در ایران را در حال حاضر 74 سال عنوان کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته شاخص امید به زندگی در ایران را در حال حاضر 74 سال است که به طور میانگین تنها 64 سال از این سال‌ها همراه با سلامتی می‌باشد.

وی قسمت عمده مرگ و میرهای در سنین سالمندی را به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که در بیماری‌های قلبی و عروقی که در حال حاضر در کشور قسمت عمده از مرگ و میرها را تشکیل می‌دهد، ناتوانی در فرد بخش کوچکی را شامل می‌شود؛ اما در اختلالات روانی موضوع کاملا برعکس است و معلولیت و ناتوانی بخش عمده‌ای از زندگی فرد را تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت سال‌های ناتوانی در بین زنان سالمند را بیشتر از مردان سالمند دانست و تاکید کرد: سال‌های ناتوانی در میان زنان نیز بیش از مردان رواج دارد که این موضوع دلایلی بسیاری از جمله قدرت جسمی زن در فعالیت‌های زندگی و غیره را دارا است که در کل با توجه به گسترش و حرکت کشور به سمت سالمندی سلامت روان سالمند باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان لازم به ذکر است؛ همایش علمی سلامت روان سالمندان با حضور بیش از 120 نفر از مسئولان و کارشناسان سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول روزهای 28 تا 29 دی ماه در حال برگزاری است.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.