سیر برای ترک اعتیاد

عوامل بسیاری وجود دارند که در فرایند ترک اعتیاد تاثیر مثبت می‌گذارند. تغدیه‌‌ی خوب و حفظ رژیم غذایی سالم یکی از همین عوامل است که در کنار روش‌های درمانی باید مورد توجه قرار بگیرد. به گفته‌ی کارشناسان ترک اعتیاد، تغدیه‌ی سالم علاوه بر پیشگیری از اعتیاد مجدد، می‌تواند روند بهبود اعتیاد را سرعت ببخشید. بدن فرد معتاد بر اثر نوع موادی که مصرف می‌کند، دچار مشکلات و کمبودهای جدی‌ای می‌شود. بنابراین وقتی تصمیم قطعی برای ترک اعتیاد می‌گیرد، باید مصرف تغدیه‌ی سالم را در مراحل درمان خود قرار دهد تا نتیجه‌ی بهتری بگیرد.

چند مورد از تاثیرات مخربی که اعتیاد بر تغدیه‌ی فرد معتاد می‌گذارد: بی‌اشتهایی، مشکل در هضم و جذب مواد غذایی، کمبود ویتامین و افزایش دفع مواد مغذی به دلیل افزایش دفع ادرار و مدفوع از جمله مشکلاتی است که این افراد با آن درگیر هستند. ویتامین‌ها، فیبرها، مواد معدنی و دیگر موادغذایی در کاهش این مشکلات و بهبود فرد معتاد موثراند. سیر یکی از موادغذایی مفیدی است که در برنامه‌ی غذایی این افراد قرار می‌گیرد. به دلیل خواص بسیار سیر از جمله صاف‌کنندگی خون، این ماده‌ی غذایی برای درمان ترک اعتیاد بسیار موثر است. در ادامه‌ی این مقاله به خواص سیر برای ترک اعتیاد، نقش آن در درمان و روش‌های ترک اعتیاد می‌پردازیم.

خواص سیر برای ترک

از گذشته تا به امروز از سیر به عنوان یک پاک‌کننده‌ی خون استفاده ‌شده است. این ماده‌ی غذایی با خواص مختلفی که دارد باعث شده که افراد از آن برای ترک اعتیاد استفاده کنند. سیر دارای مقدار زیادی ویتامین ث، ویتامین ب، مواد معدنی ضروری مثل فسفر، منگنز، پتاسیم، روی، کلسیم، آهن، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات و مقداری پروتئین است. سیر با دارا بودن مقدار زیادی از ویتامین های B1وB2، برای افرادی که روزهای سخت پس از ترک را سپری می‌کنند، بهترین انتخاب است. ویتامین Cموجود در سیر از طریق اثرگذاری بر پایگاه‌های مغزی مرتبط با اعتیاد، برای کنترل و کاهش علائم ناشی از ترک مواد نقش موثری دارد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن به مقابله با عوارض ترک اعتیاد همچون دردهای بدنی کمک می‌کند.

خواص سیر برای ترک

مصرف سیر باعث کاهش مشکلات گوارشی مانند: اسهال، ورم معده و سوءهاضمه می‌شود. سیر خاصیت اشتها آوری دارد که در رفع مشکل بی‌اشتهایی این افراد موثر است. سیر را می‌توان به صورت خام، به عنوان چاشنی در غذا، و یا به شکل ترشی مصرف کرد. خوردن سیر با معده‌ی خالی، باعث جذب بیشتر مواد مغذی ارزشمند موجود در آن می‌شود. همچنین مصرف سیر باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی معده‌ی افراد معتاد می‌شود.

روش‌های ترک اعتیاد

اولین قدم برای ترک اعتیاد مراجعه به مراکز معتبر ترک اعتیاد است. در این مراکز مشاور ترک اعتیاد به همراه پزشکان، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و پرستاران با استفاده از روش‌های علمی به پاکسازی خون فرد و ترک اعتیاد او کمک می‌کنند. اولین روش ترک اعتیاد، سم‌زدایی است که به سه روش سم‌زدایی فوق سریع، سریع و تدریجی انجام می‌شود. در این روش پزشکان، به فرد معتاد در حالت بیهوشی سرم با مواد مغذی و خاص تزریق می‌کنند که باعث کاهش میل افراد به مصرف مواد می‌شود. در مرحله بعد افراد با انتخاب کردن روش ترک به صورت سرپایی یا بستری برای گذراندن دوره‌های مشاوره آماده می‌شوند. در روش بستری افراد به مدت یک ماه در کلینیک‌ها بستری می‌شوند و با کمک پزشک و روانشناس وابستگی جسمی و روانی خود به مواد را کاهش می‌دهند. در مرحله‌ی آخر افراد به مدت شش ماه تحت نظر پزشک هستند تا با رعایت رژیم غذایی مناسب که شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات سالم، منابع پروتئینی مانند مرغ و ماهی، غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب می‌شود به تقویت بدن و اصلاح سبک زندگی خود کمک کنند.

روش‌های ترک اعتیاد

مصرف سیر و رعایت یک رژیم غذایی سالم، یکی از روش‌های مکمل و ضروری در درمان اعتیاد است. توجه به رژیم غذایی در طول درمان اعتیاد و بعد از ترک باعث جلوگیری از بروز عوارض ترک و بهبود سلامت جسمی و روانی فرد می‌شود. پیروی از رژیم غذایی و مصرف هر نوع ماده‌ی تقویتی یا گیاهی حتما باید تحت نظر پزشک و با مشورت او انجام شود. زیرا برخی از مواد غذایی باعث کاهش سروتونین و بروز افسردگی می شوند یا ممکن است با داروهای دیگر فرد تداخل داشته باشند. امیدواریم این مطلب از ترک اعتیاد نگین برای شما مفید واقع شود و به تمام سوالات و ابهامات شما پیرامون سیر برای ترک اعتیاد پاسخ داده باشد.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.