نصیحت برای ترک اعتیاد

چه نصیحتی به فرد معتاد برای ترک اعتیاد دارید؟ انتظار این را نداشته باشید نصیحت فرد معتاد همیشه جوابگو باشد و او در صحبت های اولیه شما زندگی اش را تغییر دهد. باید در زمان نصیحت برای ترک انواع اعتیاد این مطلب را با خود مرور کنید که این فرد، اعتیاد تمام وجودش را فرا گرفته است. در نتیجه بیشتر از نصیحت های من اعتیاد بر او غلبه دارد. در کمپ های ترک اعتیاد می توان انواع مواد مخدر همچون هروئین، کوکائین، گل، تریاک، ال اس دی و ... را ترک کرد. 

آیا نصیحت کردن در فرد معتاد تاثیر دارد؟

در حقیقت نصیحت فرد معتاد کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است. به ویژه زمانی که خود شخص نخواهد در این راه قدم بردارد یا نسبت به مریضی خود مقاومت کند و آن را انکار کند. گاهی شخص مریض می خواهد درمان شود و با نصیحت های شما در این راه قدم بر می دارد. اما به اندازه ای بیماری جسم و روح او را احاطه کرده است که بر خود کنترلی ندارد. در نهایت در مقابل بیماری تسلیم می شود. در این هنگام که خودش مشتاق برای ترک اعتیاد است در نصیحت هایتان او را تشویق کنید. اولین کاری که می توانید برای او انجام دهید دادن اطلاعات کاملی از مراکز ترک اعتیاد است. به او انگیزه بدهید که با انجمن های ترک اعتیاد همکاری کند تا هر چه زودتر درمان شود.

در هنگام نصیحت کردن به او اجازه دهید حرف بزند و به تمامی حرف های او گوش دهید. اما در برابر او از خود ضعف نشان ندهید و تسلیم حرف های او شوید. باید دقت کنید با نصیحت کردن در زندگی او دخالت می کنید. با وجود این که دخالت و راهنمایی کردن به نفع او است؛ اما شاید گمان کند که به او دستور می دهید. هر چند در حقیقت نصیحت کردن یعنی پیشنهاد انتخاب بهترین راه برای فرد مریض است که او قادر به تشخیص آن نیست یا نیاز به کسی دارد در این راه او را یاری کند.

آیا نصیحت کردن در فرد معتاد تاثیر دارد؟

فرد معتاد را چطور نصیحت کنیم؟

برای شروع نصیحت فرد معتاد او را متوجه اشتباهش کنیم. به او بگویید که این مریضی علاوه بر آسیب رساندن به خود سبب آزار اطرافیان نیز می شود. برای او نمونه کارهایش را مثال بزنید تا بهتر منظور شما را متوجه شود. لازم نیست او را بازجویی کنید و کاری کنید که از صحبت کردن با شما منصرف شود. اگر در حین نصیحت کردن به شما ناسزا گفت از او دلگیر نشوید و عجولانه تصمیم بگیرید.

اگر در حین نصیحت با فرد معتاد درگیر شدید هرگز با او قهر نکنید چرا که یک فرد معتاد بسیار حساس و زود رنج هست. اگر با او قهر کنید بی شک دوباره احساس تنهایی می کند و به سراغ مواد مخدر خواهد رفت. در نتیجه بجای اینکه در این راه موفق شوید دوباره به نقطه شروع باز خواهید گشت. در حین نصیحت کردن نباید او را با حرف های خود از رفتن به مراکز ترک اعتیاد منصرف کنید. در بکار بردن کلمات بسیار دقت نمایید و گذشته را به رخ او نکشید. تجربه ثابت کرده است هرگز با فرد معتاد نشسته شروع به صحبت نکنید چرا که نتیجه ای ندارد.

فرد معتاد را چطور نصیحت کنیم؟

توصیه هایی برای ایجاد ارتباط سودمند با فرد معتاد

معتاد بودن فرد علاوه بر ویران کردن زندگی خود پیامد های زیان برداری بر روحیه و زندگی اطرافیان خود خواهد داشت. نصیحت فرد معتاد دارای اصول و قوانین خاص خود است. برای ایجاد یک ارتباط سودمند با فرد معتاد بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ابتدا خود را غنی از اطلاعات نمایید. باید درباره روحیه و حالت جسمانی فرد معتاد بیشتر بدانید تا بتوانید ارتباط متقابل داشته باشید.
  • شنونده عالی باشید و بجای سرکوب او به حرف هایش گوش دهید.
  • تنها از او نخواهید اعتیاد را ترک کند بلکه در این راه پیش قدم شوید. در راه ترک اعتیاد عزیزتان سرسخت باشید و او را تنها نگذارید.
  • در حین ایجاد ارتباط سعی نکنید او را وادار به ترک اعتیاد کنید باید در ایجاد انگیزه برای قدم نهادن در این راه او را کمک کنید. هرگز یک فرد با اجبار اعتیاد را ترک نخواهد کرد.
  • هرگز او را در شرایطی قرار ندهید که دوباره زمینه ایی برای شروع مجدد باشد.
  • باید همیشه این نکته در ذهنتان باشد معتاد مجرم نیست بلکه او یک بیمار است. برای داشتن رفتارهای اصولی و داشتن آگاهی از روحیات او بهتر است با یک متخصص و کارشناس در این حوزه مشورت کنید.

کلینیک ترک اعتیاد نگین با داشتن کارشناسان حرفه ای میتواند شما را در این امر راهنمایی کند؛ تا نتیجه بهتری برای تشویق عزیزانتان برای ترک اعتیاد حاصل شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.