عوارض ماری جوانا بر مغز

ماری جوانا یکی از پرمصرف ترین انواع مواد مخدر محسوب می شود. این ماده مخدر با نام های رایج علف و گل از برگ و گل شاهدانه به دست می آید. از عوارض مصرف ماری جوانا می توان به تاثیر آن در طولانی مدت بر رشد مغز فرد مصرف کننده اشاره کرد. این اختلال مغزی حاصل از مصرف بیش از حد ماری جوانا در عملکرد حافظه فرد مصرف کننده نمود پیدا می کند. در ادامه به بررسی عوارض ماری جوانا بر مغز خواهیم پرداخت. همچنین به معرفی مرکزی مطمئن و معتبر در راستای ترک اعتیاد هر نوع ماده مخدر علی الخصوص ماری جوانا می پردازیم. برای دریافت مشاوره از بهترین روانپزشک ترک اعتیاد اصفهان می توانید با کلینیک نگین در تماس بگیرید. 

اثرات طولانی مدت ماری جوانا بر مغز

ماری جوانا یکی از مواد اعتیاد آور محسوب می شود که مصرف آن روز به روز در حال افزایش است. استفاده این ماده محرک بیشتر در بین جوانان رایج بوده و وابستگی شدیدی در فرد مصرف کننده ایجاد می کند. بررسی و تحقیقات بسیاری در رابطه با اثرات و عوارض ماری جوانا بر مغز صورت گرفته است. طبق این تحقیقات کسانی که به طور پیوسته مصرف کننده ماری جوانا باشند دچار روان پریشی خواهند شد. افرادی که از سنین نوجوانی به طور منظم این ماده مخدر را مصرف می کنند حجمی از ماده خاکستری مغز خود را از دست می دهند.

اثرات طولانی مدت ماری جوانا بر مغز
همچنین وقتی فردی از سنین پایین و نوجوانی اقدام به مصرف ماری جوانا می کند در طولانی مدت شاهد کاهش ضریب هوشی و عملکرد شناختی و حافظه مغز خود خواهند بود. این موضوع نشان می دهد که هر چه سن مصرف ماری جوانا پایین تر و زمان مصرف بیشتر باشد تاثیر تخریب سلول های مغزی نیز در آن فرد بیشتر است. شایان ذکر است که اثر مصرف ماری جوانا بر مغز در سنین کهنسالی و پیری برعکس تاثیر آن در مصرف کننده نوجوان است.
ماری جوانا بخشی از عملکردهای مغز که در حال پیر شدن است را بازیابی کرده و مغز فرد مسن مصرف کننده شبیه به مغزی جوان تر می شود. در بخشی از تحقیقات حاصل از تصویربرداری مغز این نتیجه حاصل شد که با مصرف ماری جوانا از سنین نوجوانی قسمت های اجرایی مغز دچار اختلال می شود. با استفاده بیش از حد ماری جوانا از نوجوانی و جوانی سلول های فرد مصرف کننده دچار تغییراتی شده و با کاهش حجم قسمت هایی از مغز فرد، حافظه یادگیری و کنترل تکانه مغز دچار اختلال می شود. از این رو توانایی شناختی فرد کاهش یافته و ضریب هوشی مصرف کننده بین شش تا هشت نمره پایین می آید.

ترک اعتیاد ماری جوانا را جدی بگیرید!

ترک اعتیاد ماری جوانا را جدی بگیرید!

متاسفانه اشخاص زیادی در سراسر جهان مصرف کننده ماری جوانا هستند وبا عوارض ناشی از مصرف روبرو می‌شوند. بسیاری از این افراد مصرف کننده بعد از مدتی با مشاهده عوارض ماری جواتا تصمیم به ترک می گیرند. ما در ادامه به فواید و عوارض ترک ماری جوانا می پردازبم. همچنین علائم ترک ابن ماده محرک را نیز بررسی خواهیم کرد.
ممکن است بعضی تغییرات مثبت حاصل از ترک چند هفته و حتی چند ماه به طول بینجامد. در ادامه به بیان فواید جسمی و روحی ناشی از ترک خواهیم پرداخت:

  • افزایش انرژی بدن
  • انگیزه برای ادامه ترک
  • بهبود تمرکز حافظه
  • متعادل شدن خلق و خو
  • بهبود سیستم تنفسی و قلبی_عروقی
  • بهبود عملکرد و روابط فرد
  • رفع اختلالات خواب

علائم ترک ماری جوانا در فردی که در حال ترک است نسبت به دیگر مواد مخدرخفیف‌ تر خواهد بود. ما در ادامه مقاله به برخی از آن‌ ها اشاره می‌کنیم:

  • تحریک‌ پذیری فرد
  • اضطراب
  • احساس افسردگی
  • داشتن بی‌ قراری
  • احساس خستگی شدید
  • اختلال در خواب
  • بی اشتهایی و در نتیجه کاهش وزن
  • سردرد، تب و لرز و سرفه
  • تمایل به مصرف مجدد ماری جوانا
  • و خشم

ترک اعتیاد ماری جوانا را جدی بگیرید!

برای حفظ تعدیل علائم ترک ماری جوانا رعایت موارد زیر توصیه می شود:

  • در طی روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  • در طول روز دوش آب گرم بگیرید.

فرد مصرف کننده ای تصمیم به ترک گرفته ممکن است در دوره ترک دچار وسوسه برای مصرف مجدد ماری جوانا شود. فرد با قرار گرفتن تحت نظر یک روانشناس و کمک او می تواند در برابر وسوسه مصرف مجدد مقاومت کند. همچنین داشتن ارتباط طولانی مدت با درمانگر و روانشناس پس از ترک ماری جوانا نیز بسیار مهم است.
از آن جایی که عوارض ماری جوانا برای فرد مصرف کننده آن بسیار زیاد است. مصرف کننده برای رهایی از عوارض ماری جوانا باید سریع‌ تر به فکر ترک آن باشد. همچنبن داشتن اراده قوی در ترک این محرک نقش مهمی دارد. با داشتن اراده ترک، رهایی از عوارض ماری جوانا برای بیمار راحت تر خواد بود.
در رابطه با اینکه ترک ماری جوانا چند روز طول می کشد باید به این موضوع اشاره کرد که زمان ترک به عوامل مختلفی از شرایط جسمی و روحی فرد، مقدار مصرف، مدت زمان مصرف ماری جوانا و جنسیت فرد مصرف کننده قبیل بستگی دارد.

اثرات طولانی مدت ماری جوانا بر مغز
برخی از افراد مصرف کننده ماری جوانا به توصیه اطرافیانشان تصمیم می گیرند که این ماده محرک را در منزل ترک کنند. فرد با تصمیم به ترک در منزل نهایتا با شکست مواجه خواهد شد. توصیه ما این است که اگر تصمیمتان برای ترک قطعی است در قدم اول ارتباط خود را با دوستانی که مصرف کننده ماری جوانا هستند قطع کنید. به دلبل وابستگی حاصل از مصرف ماری جوانا شما نمی توانید در منزل به نتیجه مدنظرتان برسید.
با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد نگین با بهره‌ گیری از جدید ترین متدهای درمان اعتیاد و کادری متخصص با خیالی آسوده اقدام به ترک این ماده مخدر کنید.
کلام آخر
ما در این مقاله به بررسی عوارض ماری جوانا در تخریب سلول های مغزی فرد مصرف کننده پرداختیم. همچنین عوارض و اثرات ناشی از مصرف طولانی مدت این ماده مخرب بر مغز مصرف کننده جوان را مورد بررسی قرار دادیم.
یکی از خدمات ارائه شده توسط مرکز ترک اعتیاد نگین مشاوره و فراهم کردن شرایطی برای ترک ماری جوانا است. ترک اعتیاد در این مرکز که به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شناختا شده، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می شود. بیماران با مراجعه به این مرکز بعد از ترخیص سلامت کامل خود را بدست می آورند.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.