چرا ترک اعتیاد سخت است؟

ترک اعتیاد همیشه برای افراد معتاد دشوار است زیرا فرد با مصرف هر نوع ماده مخدری دچار وابستگی می شود و ترک این وابستگی ها می تواند فرد را دچار اختلالات جسمی و روانی کند. به طور کلی استفاده مداوم از مواد مخدر می تواند در مغز تغییراتی ایجاد نماید و در فرد احساسی را به وجود می آورد که باید ماده مخدر استفاده کند. علاوه بر این مواد اعتیاد آور توانایی تصمیم گیری را از فرد می گیرد و اجازه نمی دهد فرد معتاد به صورت عاقلانه تصمیم بگیرد و درست فکر کند از این رو برای ترک باید از پزشکان و روانشناسان ماهر کمک گرفت تا به صورت تدریجی فرد معتاد درمان شود و بدن از ماده مخدر پاک شود. دکتر برای ترک اعتیاد مراحل گوناگونی در نظر دارد و با توجه به نوع مصرف، میزان مصرف، شدت مصرف و ... درمان های متفاوتی برای آن در نظر می گیرند، اما به طور کلی برای ترک باید نکات مهمی را در نظر داشت تا ترک موفقیت آمیز باشد و فرد دوباره دچار اعتیاد نشود. سخت بودن ترک اعتیاد بیشتر به خاطر علائم خماری است که اغلب به دو صورت شدید و ضعیف در فرد بروز می کند. اگر بیمار به صورت اصولی و زیر نظر پزشک و متخصص اقدام به ترک کند این علائم مدیریت می شوند و فرد کمتر اذیت خواهد شد.

چرا ترک اعتیاد سخت است

چرا غلبه بر اعتیاد دشوار است؟

همانطور که گفته شد اعتیاد بر روی مغز و عملکرد آن تاثیر دارد از این رو پس از مدتی مغز دیگر توانایی تصمیم گیری صحیح را ندارد و همین امر سبب می شود فرد معتاد نتواند بر اعتیاد خود غلبه کند. داروهای غیرقانونی و مواد مخدر چه صنعتی و چه سنتی همگی سبب تغییر در نحوه عملکرد مغز می شوند و پس از گذشت مدتی در صورت استفاده نکردن از این مواد مغز و بدن فرد بیمار نمی تواند عادی عمل کند و انتظار می کشد تا این مواد به بدن وارد شود. با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که هرچه فرد بیشتر از مواد اعتیاد آور استفاده کند بدن بیشتر وابسته می شود از این جهت فرد با سرعت بیشتری معتاد خواهد شد. طبق تحقیقات و بررسی هایی که انجام شده اعتیاد نوعی بیماری مغزی است اما قابل درمان است و با رعایت برخی نکات می توان تا حد زیادی آن را رفع کرد. در واقع اگر فردی تصمیم به ترک داشته باشد باید بر اعتیاد خود غلبه کند و تمایل و اراده برای درمان داشته باشد. عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند غلبه بر اعتیاد را دشوار کنند. در کل رها کردن ماده ای که بدن به آن وابسته است کار سختی است زیرا پس از قطع مصرف این مواد بدن از خود واکنش نشان می دهد و تا زمانی که به طور کامل مواد مخدر از بدن خارج نشده باشد بدن سم زدایی نمی شود. با توجه به مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد افراد معتاد برای کم کردن علائم خماری دوباره به مصرف مواد روی می آورند از این رو در مرحله سم زدایی افراد تمایل شدیدی به مصرف ماده مخدر دارند و همین امر سبب می شود غلبه بر اعتیاد دشوار شود. مواد مخدر از هر نوعی که باشد آسیب های جدی را به شخص مصرف کننده و حتی اطرافیان آن ها وارد می کند و می تواند سبب ایجاد مشکلات جسمی و روانی شود. اعتیاد نه تنها بر زندگی فردی بلکه بر اعضای خانواده نیز تاثیر منفی دارد پس بهتر است با بررسی و مطالعات در مورد انواع اعتیاد روش درمانی صحیحی را انتخاب کرد و تا حد امکان به فرد معتاد انگیزه داد تا بتواند بر ترک اعتیاد غلبه کند.

چرا غلبه بر اعتیاد دشوار است؟

چرا قطع مصرف مواد و تحمل علائم خماری تا این حد برای بیماران دشوار است؟

استفاده از مواد مخدر وابستگی در فرد ایجاد می کند از این رو قطع مصرف مواد و تحمل علائم خماری تا حد زیادی برای بیماران سخت می شود. همانطور که می دانید قطع ماده مخدر می تواند علائم سنگینی داشته باشد و فرد دچار علائم مختلفی شود که این علائم با توجه به بدن فرد، نوع مصرف، میزان مصرف و ... ممکن است کاملا متفاوت باشد، اما به طور کلی این علائم برای افرادی که می خواهند ترک کنند بسیار آزار دهنده است و قطع ناگهانی و یهویی این مواد می تواند بروز علائم را دو چندان کند. باید به فرد معتادی که قصد ترک دارد این آگاهی را داد که این علائم موقتی هستند و پس از گذشت چند روز از بین می روند، حداکثر زمانی که نیاز است تا علائم خماری از بین برود دو هفته است البته این علائم با توجه به ماده ای که استفاده می شود متفاوت است و اغلب شامل بدن درد، حالت تهوع، سردرد و ... است و وقتی فرد دچار این علائم می شود میل زیادی به بازگشت به اعتیاد دارد. با این تفاسیر توصیه می شود فرد حتما تحت نظر پزشکی متخصص اقدام به ترک کند تا علائم خماری، اختلالات بعد از ترک و ... قابل تحمل تر باشند. در کل وابستگی به ماده مخدر تحمل علائم خماری را سخت می کند از این رو نباید به یکباره و خودسرانه ماده مخدر را ترک کرد.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.