چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک اعتیاد کنیم؟

افرادی که دچار اعتیاد هستند باید برای ترک و بهبودی از خود تمایل نشان دهند زیرا کمک به آن ها بسیار سخت است. در واقع برخی از افراد معتاد به این باور رسیده اند که مواد مخدر آسیب های زیادی به آن ها وارد کرده و تلاش می کنند تا مصرف مواد اعتیاد آور را کم و آن را ترک کنند. ترک اعتیاد پروسه پیچیده ای است که نباید به صورت یک باره باشد علاوه بر این بهتر است زیر نظر متخصصین و مشاورین ماهر ترک انجام شود. در کل اعتیاد یک مشکل جدی است که باید با روش های صحیحی به فرد معتاد کمک شود تا فرد از دام اعتیاد رها شود. یکی از مهم ترین بخش ترک اعتیاد حمایت و تشویق این افراد است زیرا برخی از افراد معتاد به دلیل اختلالاتی که به دلیل مصرف در آن ها به وجود می آید نمی توانند آسیب هایی که مواد مخدر به آن ها وارد می کند را مشاهده کنند، در واقع مغز آن ها قدرت تحلیل را از دست می دهد و نمی تواند راه صحیح را انتخاب نماید. اگر می خواهید افراد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق کنید ابتدا باید مطمئن شوید فرد اعتیاد خود را قبول دارد و در مرحله انکار نباشد. دوستان، خانواده، آشنایان نزدیک و ... می توانند با حمایت، مقصر ندانستن فرد معتاد، مطالعه و پیدا کردن روشی صحیح، تحلیل مراحل اعتیاد و ... فرد معتاد را به ترک اعتیاد تشویق نمایید.

چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک اعتیاد کنیم؟

راهکارهایی برای کمک به فرد معتاد

هر فرد با توجه به نوع مصرف، میزان مصرف، زمان مصرف و ... برای ترک اعتیاد به راهکاری خاص نیاز دارد در واقع سیستم بدنی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است از این رو باید برای هر فرد روش مناسبی انتخاب شود تا ترک اعتیاد موفقیت آمیز باشد. در این مطلب برخی از راهکارهای مناسب برای کمک به فرد معتاد را مورد بررسی قرار می دهیم. زمانی که یکی از افراد خانواده، دوست یا عزیزی دچار اعتیاد شود دلهره و دلشوره ایجاد می شود و ممکن است سلامت افرادی که با فرد معتاد در ارتباط هستند به خطر بیافتد، افراد نزدیک به فرد معتاد باید کمک کنند فرد اعتیاد خود را بپذیرد و آسیب پذیر بودن آن را هضم کند. علاوه بر فرد معتاد افرادی که با آن در ارتباط هستند باید اعتیاد را قبول کنند تا ترک اعتیاد راحت تر انجام شود. بهتر است نسبت به اعتیاد و انواع آن آشنایی کامل داشته باشید تا روش مناسبی برای ترک پیدا کنید زیرا هر ماده مخدری اثرات مختلفی دارد و نمی توان از یک روش برای درمان استفاده کرد. در کل اعتیاد دارای مراحل مختلفی است و قبل از هر چیزی باید مرحله فرد معتاد بررسی شود که این کار بیشتر توسط روانشناسان و متخصصین با تجربه انجام می شود. پیدا کردن مرحله اعتیاد بسیار مفید است و می تواند در ترک اعتیاد بسیار موثر باشد. افراد معتاد از لحاظ روحی، جسمی، روانی و ... دچار وابستگی هستند از این رو باید روش مناسبی انتخاب کرد که تمامی وابستگی ها بدون هیچ مشکلی از بین روند و بدن از ماده مخدر پاک شود. به طور کلی برای کمک به فرد معتاد باید به حریم خصوصی فرد احترام گذاشت، با او صادق بود و تا حد امکان اعتماد سازی کرد علاوه بر این بایدها برای کمک به افراد معتاد نبایدهایی وجود دارد که باید رعایت شوند. در واقع مهم ترین گام در کمک به افراد معتاد اعتماد سازی است زیرا فردی که دچار اعتیاد است به اعتماد شما خیانت کرده و اعتماد دوباره کاری دشوار است. زمانی که می خواهید به فرد معتاد برای ترک کمک کنید باید دقت کنید که رفتارهای صحیحی از خود نشان دهید زیرا این افراد ممکن است با توجه زیاد شما فکر کنند که تحت کنترل هستند و دچار استرس شوند. اگر می خواهید به فرد معتاد انگیزه بدهید هرگز او را تهدید نکنید زیرا ممکن است اراده فرد سست شود از این رو دقت کنید که از کلمات و حرفای صحیحی برای این افراد استفاده کنید به عنوان مثال نباید مدام از عبارت ترک کن استفاده کرد و بهتر است به جای آن راهکارهای درستی را پیشنهاد دهید.

راهکارهایی برای کمک به فرد معتاد

توجه داشته باشید هرچند شما راهکارهای مناسب در اختیار فرد معتاد قرار دهید کار ساز نیست و تنها زمانی فرد می تواند از راهکارها استفاده کند که خود تصمیم به ترک داشته باشد یعنی باید خود فرد معتاد به تغییر و ترک تمایل داشته باشد. به طور کلی در زیر برخی از راهکارهای مهم را که به ترک اعتیاد کمک می کنند را نام می بریم:

  • پذیرفتن اعتیاد ( فرد باید به مرحله ای برسد که اعتیاد خود را قبول داشته باشد)
  • تصمیم به ترک ( فرد معتاد باید تمایل به ترک داشته باشد)
  • تحقیق و بررسی برای انتخاب روشی صحیح ( ترک اعتیاد با توجه به نوع مصرف، میزان مصرف و ... متفاوت است)
  • آغاز کردن اقدامات پزشکی
  • آگاه کردن فرد در زمینه اعتیاد
  • قاطع بودن در برابر انکار فرد معتاد
  • کم کردن کمک های مالی
  • استفاده کردن از کلمات صحیح به جای تهدید
  • کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه
  • یادآوری کردن توانمندی های فرد معتاد
  • حمایت کردن
  • و ....

انگیزه‌ دادن به معتاد برای ترک اعتیاد

انگیزه دادن به معتاد برای ترک اعتیاد

همانطور که در بالا به آن اشاره شد مهم ترین گام در ترک اعتیاد تمایل فرد به ترک و گرفتن تصمیم قاطعانه برای ترک است. البته ناگفته نماند در برخی موارد با ایجاد انگیزه فرد معتاد اراده کافی برای ترک پیدا می کند از این رو تشویق کردن فرد معتاد ممکن است در ترک بسیار تاثیر گذار باشد. برای ایجاد انگیزه در فرد معتاد می توان از راه های زیر استفاده کرد: 

  • قطع کردن حمایت های مالی
  • اتمام حجت کردن بدون ایجاد احساس گناه
  • توجه نشان دادن به فرد معتاد ( باید این حس را در فرد معتاد ایجاد کنید که طرد نشده و مورد توجه خانواده، دوستان و .. است)
  • ترس از بی آبرویی در محل کار، بین اطرافیان و ...
  • تلاش برای بهبودی و درمان شخص معتاد
  • رها نکردن فرد معتاد به حال خود
  • سرگرم کردن فرد و دور کردن وسوسه برای مصرف
  • و ....

در این مقاله در رابطه با اینکه چگونه فرد معتاد را تشویق به ترک اعتیاد کنیم خواندید برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین در ارتباط باشید و در صورت لزوم مشاوره رایگان دریافت کنید. 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.