پیشگیری از اعتیاد

دلیل اعتیاد چیست؟  با توجه به تحقیقاتی که روی بسیاری از معتادان انجام شده است این موضوع که اعتیاد ناشی از استرس ها و تنش های روانی است ثابت شده. با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی، خانوادگی و فردی ناشی از اعتیاد بسیار نگران کننده و پر رنگ شده است و تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر فرد و جامعه دارد بهتر آن است که تمهیداتی برای پیشگیری از اعتیاد افراد اندیشیده شود. از نظر رونشناسی اصولی برای پیشگیری از اعتیاد وجود دارند که اجرایی کردن آن ها می تواند گام محکمی برای جلوگیری از ابتلا به اعتیاد باشد.
این اصول به سه مبحث ( آگاهی، آموزش، مشاوره ) تقسیم می شوند. هر مبحث شامل زیر شاخه هایی است که در این مقاله به طور اجمالی به آن ها می پردازیم. همچنین شما می توانید برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با داروهای ترک اعتیاد به دیگر مقالات کلینیک نگین مراجعه کنید. 

اصول پیشگیری از اعتیاد


آگاهی به منظور اطلاع از مواردی است که باعث می شوند فرد به اعتیاد گرایش داشته باشد و به سمت آنها روانه شوند. اطلاع از این موارد باعث می شود که جامعه و یا خانواده در صدد رفع این مشکلات برآیند و بدین ترتیب باعث دور ماندن افراد از اعتیاد باشند. مشکلاتی مانند کمبود عزت نفس، افسردگی، اضطراب، فقر مالی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی، کمبود توجه و ... باعث می شوند که جوانان به راحتی به کام اعتیاد کشانده شوند. در واقع مواد مخدر می تواند به منزله تسکین های موقتی برای این افراد محسوب شود.

اصول پیشگیری از اعتیاد 

قدمی محکم در راه پیشگیری از اعتیاد

  • شناخت پیشرفت روند اعتیاد
  • این موضوع که اعتیاد به هر نوع از ماده مخدری در ابتدا برای سرگرمی و برای امتحان استفاده شده است در بسیاری از افراد مصرف کننده صدق می کند پس باور به این موضوع که سرعت درگیر شدن جسم و روح فرد تا چه اندازه است و می تواند به مرور باعث کشش روانی و جسمی شود می تواند نقش پر رنگی در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد داشته باشد.
  • آگاهی از خطرات و عواقب اعتیاد
    اطلاع رسانی از عواقب و تاثیرات مخربی که اعتیاد دارد می تواند توسط مراکز آموزشی و رسانه ها از سنین پایین آموزش داده شود. متاسفانه امروزه برخی تبلیغات مبنی بر اینکه برخی از موادهای های مخدر اعتیاد آور نیستند باعث شده است که مصرف آن ها به طرز وحشتناکی در بین جوانان بالا رود. در همین راستا باید مراکز آموزشی برنامه هایی علیه این تبلیغات کاذب راه اندازی کند و به سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به عواقب و مضرات اعتیاد به هر نوع ماده مخدر کمک کند.
  • آموزش
    آموزش افراد و تقویت روحیه آن ها می تواند تاثیر بسیار مثبتی در نه گفتن آن ها به اعتیاد داشته باشد. از برنامه های آموزشی موثر می توان به موراد زیر اشاره کرد:
  • تقویت عزت نفس
    ریشه بسیاری از مشکلات فردی کمبود اعتماد به نفس است. این مشکلات باید از دوران کودکی و نوجوانی در افراد تقویت شوند تا در بزرگسالی اثرات مخربی روی زندگی او نداشته باشد. مهربان بودن با خود، اعتماد به خود و تلاش برای برطرف کردن نقص ها می تواند تمرین های خوبی برای بالا بردن اعتماد به نفس باشد. فعالیت های هنری و ورزشی نقش بسزایی در این موارد دارند.
  • هدف گذاری در زندگی و تلاش برای آن
    متاسفانه نداشتن شغل و بیکاری یکی از دلایل شایع هجوم جوانان به سمت اعتیاد است. با ایجاد سبک زندگی سالم و تلاش برای ایجاد شغل و فعالیت های سالم و رضایت بخش می توان گام موثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداشت.
  • مشاوره
    مشاوره را می توان در دوره های وسوسه، مصرف مواد و یا لغزش بعد از ترک، از عوامل موثر و تاثیرگذار در دوری از اعتیاد دانست. یک مشاور خوب قطعا می تواند کمک شایانی به پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشته باشد و هم چنین عوامل گرایش به اعتیاد را ریشه یابی کند.

قدمی محکم در راه پیشگیری از اعتیاد 

راه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

برای پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر راه کار های متعددی وجود دارد. عملی ترین و کاربردی ترین این روش ها به شرح زیر هستند:

  • آگاهی و اطلاع رسانی افراد و خانواده نسبت به مضرات اعتیاد
  • راه اندازی مراکز ورزشی و فرهنگی مانند کتابخانه و سالن های ورزشی
  • تلاش برای بالا بردن سطخ سواد آکادمی جامعه
  • ایجاد اشتغال با کارآفرینی
  • تبلیغات گسترده ضد اعتیاد توسط مراکز آموزشی و رسانه ها
  • مبارزه با تولید و توزیع هر نوع مواد مخدر و عدم دسترسی آسان جوانان به آن
  • تقویت عزت نفس و معنویات بخصوص در جوانان
  • همگانی کردن مبارزه با مواد مخدر
  • استفاده از تجربه های کشور هایی که در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق بوده اند.

 راه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

سطوح پیشگیری از اعتیاد

برای پیشگیری از اعتیاد در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالت اقداماتی به عمل می آید. هدف از پیشگیری اولیه این است که فرد از اعتیاد و عوامل مربوط به آن دور باشد و روش های آن افزایش مقاومت فرد و تقویت عوامل دور شدن از اعتیاد است. پیشگیری ثانویه شامل تشخیص به موقع و درمان اعتیاد در اوایل ابتلا به آن است. در این روش از مزمن شدن اعتیاد توسط افرادی که به تازگی شروع به مصرف کرده اند جلوگیری می شود. پیشگیری ثالث زمانی اتفاق می افتد که فرد به اعتیاد مبتلا شده و در واقع اعتیاد در جسم و روان او پیشرفت کرده است.

برنامه پیشگیری از اعتیاد

برنامه های راهبردی و موثر ترک اعتیاد در کلینیک نگین توسط متخصصان و مشاوران بررسی و با توجه به نیاز بیماران چیده شده است. این برنامه ها شامل مواردی هستند تا موثرترین کمک های روانی و جسمی را به بیماران در هر سطحی از مصرف که باشند برسانند. جامع این برنامه ها اینگونه بیان شده است:

  • آنالیز نیاز ها و عوامل وسوسه کننده
  • تعیین اهداف و برنامه ها برای پیشگیری از اعتیاد
  • شناسایی و ارائه منابع مورد نیاز برای پیشگیری از اعتیاد
  • شناسایی منابع مالی در دسترس
  • تعیین وظایف مدیریت و راهبردی
  • انجام برنامه های پیشگیرانه

برنامه پیشگیری از اعتیاد 

برای آگاهی از شیوه های درمانی و نتیجه بخش بودن هر کدام از سطوح پیشگیرانه اعتیاد می توانید از خدمات کلینیک ترک اعتیاد نگین استفاده کنید. در کلینیک نگین تلاش بر این است که افراد در هر سطحی از اعتیاد به بهترین و موثرترین شکل ممکن درمان شوند و با روح و جسمی سالم به جامعه برگردند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.