مواد مخدر و سرطان | خطر ابتلا به انواع سرطان

همانطور که می دانید، انواع مواد مخدر علاوه بر ضرر و زیانی که برای روح و روان فرد مصرف کننده دارند، می توانند سبب بروز بیماری های گوناگونی شوند. یکی از بیماری های شایع که بیشتر مصرف کنندگان مواد مخدر به آن مبتلا می شوند، سرطان است. سرطان در اثر مصرف هرگونه مواد مخدری مانند الکل، ماریجوانا، تریاک، ال اس دی و ... به وجود می آید. با ما در این مطلب همراه باشید تا ارتباط میان مواد مخدر و سرطان را به طور دقیق بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع مواد مخدر می توانید به مقالات سایت نگین مراجعه کنید. 

بین مواد مخدر و سرطان چه ارتباطی وجود دارد؟

اکثر افراد آگاهی نسبی در مورد خطرات مواد مخدر و اعتیاد دارند، اما بهتر است بدانید ترک غیر اصولی و ناگهانی این مواد می تواند عوارض جدی تری را به همراه داشته باشد. سرطان بیماری کشنده ای است که در اثر مصرف مواد مخدر در فرد مصرف کننده پدیدار می شود. میزان مصرف، نوع مصرف و مواد مصرفی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.
در کل سرطان بیماری است که در آن سلول های بدن به صورت غیر عادی شروع به تقسیم شدن می کنند، سپس این سلول ها به بافت های سالم بدن حمله می کنند و سبب مختل شدن عملکرد عادی سیستم بدن می شوند. در نتیجه این بیماری می تواند بسیار جدی باشد و منجر به مرگ شود.

بین مواد مخدر و سرطان چه ارتباطی وجود دارد؟

عوامل بسیاری وجود دارند که سبب ایجاد سرطان می شوند؛ عواملی مانند سن، سابقه خانوادگی و ... اما بخش بیشتر ابتلا به سرطان در کنترل خود فرد است و با استفاده از مواد مضر مانند مصرف مواد مخدر می تواند تا حد زیادی ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اکثر مواد مخدرها را می توان با روش های گوناگونی مصرف. به عنوان مثال تزریق مواد مخدر یکی از پر زیان ترین روش های مصرف است. در تزریق اغلب از یک سرنگ استفاده می کنند در نتیجه انتقال اکثر بیماری ها بخصوص هپاتیت بیشتر است و اگر فرد مبتلا به هپاتیت اقدام به درمان نکند، به سرطان کبد مبتلا می شود.
همانطور که در بالا گفته شد، مدت زمان مصرف نیز تاثیر بسیاری در ابتلا به این بیماری دارد. افرادی که در درازمدت مواد مخدر مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. جالب است بدانید برخی از کودکان که دچار اختلالات کم توجهی یا بیش فعالی هستند و از ریتالین استفاده می کنند، دچار ناهنجاری های کروموزومی می شوند و از این رو احتمال ابتلا به سرطان در آن ها افزایش پیدا می کند.
در واقع مواد مخدر از ترکیبات شیمیایی تهیه می شوند و در هنگام تولید سمومی وارد آن ها می شود. این مواد شیمیایی و سموم برای افرادی که با آن ها سر و کار دارند، بسیار خطرناک هستند و می توانند ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهند. به عنوان مثال در ماده مخدر شیشه مواد سمی زیادی استفاده می شود. سم کارسینوژنی که در شیشه، سیگار و بنزن وجود دارد، سرطان زا و بسیار خطرناک است.
علاوه بر مصرف ماده مخدر، قرار گرفتن در معرض دود این مواد و تنفس در هوای آلوده نیز سبب شده سالانه 7500 نفر غیر معتاد به سرطان ریه مبتلا شوند و جان خود را از دست بدهند. با توجه به این موارد می توان تاثیرات غیر مستقیم مواد مخدر را نیز در نظر گرفت و برای کاهش ابتلا به انواع سرطان اقدامات لازم را انجام داد.

بین مواد مخدر و سرطان چه ارتباطی وجود دارد؟ 

رابطه اعتیاد و سرطان چیست

همانطور که گفتیم، اعتیاد و سرطان رابطه ای مستقیم دارند. به گونه ای که هر چه اعتیاد با دوز و مدت زمان بیشتری باشد، ابتلا به سرطان در افراد مصرف کننده افزایش پیدا می کند. از آن جایی که ایران از پر مصرف ترین کشورهای دنیا است که ماده مخدر تریاک استفاده می کنند، درصد بیشتری از مصرف کنندگان آن دچار سرطان می شوند.
یکی از باورهای غلط که سبب افزایش افراد معتاد به تریاک شده، باور درمان گری و شفابخشی این ماده است زیرا در گذشته تریاک به عنوان ماده ای مفید برای بدن شناخته شده بود، اما با پیشرفت علم این باور نادرست رد و ثابت شد استفاده طولانی از تریاک سبب ایجاد بیماری های مختلفی از جمله انواع سرطان می شود.
رابطه ای که بین مواد مخدر و سرطان وجود دارد، موضوع بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود. با در نظر گرفتن مطالبی که در بالا گفته شد، متوجه ارتباط مستقیم این دو با هم شدیم. مصرف مواد مخدر علاوه بر به خطر انداختن سلامت روانی و جسمانی، سبب بروز بیماری لاعلاج سرطان می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده مواد مخدر می تواند تا 90% سبب ایجاد سرطان ریه، 30% بروز سرطان مثانه و 20% بروز سرطان دستگاه گوارش و دیگر سرطان ها شود.

رابطه اعتیاد و سرطان چیست 

آیا اعتیاد باعث سرطان می شود

مواد مخدر به تنهایی می تواند سبب ایجاد سرطان شود. علاوه بر این استفاده از نیکوتین به همراه الکل می تواند تا حد زیادی ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مصرف مواد مخدر به همراه الکل سبب سرطان دهان، حنجره، گلو و مری می شود. روش مصرف، ترکیب مواد مخدر، مدت زمان مصرف، نوع مواد مصرفی و ... می تواند نقش زیادی در چگونگی بروز سرطان داشته باشد. با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده می توان ثابت کرد که اعتیاد سبب بروز انواع سرطان در فرد مصرف کننده می شود.
پزشکان ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین به افراد معتاد کمک می کنند تا با ترک اعتیاد خود، خطر ابتلا به انواع سرطان را در خود کاهش دهند، و زندگی سلامت و شادابی را در پیش بگیرند. با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ها  
با سلام آیا فردی که براثر اعتیاد به تریاک وشیره به سرطان مری دچار شده باترک اعتیاد سلامت خود را بازمی یابد؟.البته شیمی درمانی شده ودر حال حاضر مشکلی ندارد.لطفآ جواب رابه ایمیل داده شده ارسال کنید.ممنون
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.