شربت تریاک چیست؟

تنتور اپیوم یا شربت تریاک یک شربت خوراکی ضد درد است که اغلب برای دردهای مزمن یا کنترل اسهال تجویز می شود.
شربت تریاک دارای مورفین است و از این رو می تواند حرکات دستگاه گوارش را کنترل کند و به بهبود اسهال کمک کند. برخی از افراد بر این باورند که استفاده از این شربت می تواند به ترک اعتیاد کمک کند، اما این باور کاملا غلط است و به دلیل مقدار زیادی مورفین سبب وابستگی و اعتیاد می شود. با ما در این مطلب همراه باشید تا ببینیم شربت تریاک چیست؟ همچنین شما می توانید برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با داروهای ترک اعتیاد به دیگر مقالات کلینیک نگین مراجعه کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه ترک تریاک چند روز طول می کشد، نه تنها می توانید به همین صفحه در سایت کلینیک نگین مراجعه کنید، بلکه می توانید با مشاوران این مجموعه نیز مشورت کرده و اطلاعات لازم در رابطه با ترک تریاک را به دست آورید.

تعریفی مختصر از شربت تریاک

این شربت به طور کلی از تریاک، الکل و آب درست می شود. موادی که در شربت تریاک مورد استفاده هستند، باید مرغوب باشند و همچنین ناخالصی های تریاک با روشی مناسب باید جدا شوند. شربت تریاک به دلیل ترکیباتی که دارد، یک مسکن قوی به شمار می آید و بیشتر پزشکان برای رفع درد آن را تجویز می کنند.
تاثیر شربت تریاک دقیقا مشابه متادون، مرفین، هروئین و ... است از این رو مصرف زیاد آن سبب لذت و سرخوشی می شود در نتیجه به تسکین درد و کم کردن اضطراب بسیار کمک می کند. اگر این شربت به مدت طولانی مصرف شود، فرد دچار وابستگی می شود و تمایل به مصرف مواد مخدر دیگر نیز در فرد بیشتر خواهد شد.
زمانی که فرد برای تسکین درد خود از شربت تریاک استفاده می کند، به دلیل تجربه نکردن دوباره درد مایل به قطع مصرف شربت تریاک نیست و حتی ممکن است به مرور مصرف خود را بیشتر کند. همین موضوع زمینه اعتیاد را در افراد مصرف کننده بیشتر می کند.

 

این شربت داروی گیاهی تلخی است که غلظت بالایی از مرفین را دارد. از این رو پس از مصرف سبب تسکین درد و حتی سرفه می شود. شربت تریاک به دلیل داشتن تمام آلکالوئیدهای تریاک، مرفین و ... یک مخدر خیلی قوی است و استفاده زیاد از آن موجب وابستگی روانی و جسمانی می شود.
رنگ این شربت قرمز مایل به قهوه ای است و در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها بخصوص سرفه و ضد درد مورد استفاده بوده است. مصرف 100 تا 200 میلی گرم مرفین برای افراد سالم که سابقه مصرف مواد مخدر نداشته اند می تواند کشنده باشد در نتیجه باید دوز مناسب آن را استفاده نمایید.
وابستگی به شربت تریاک باعت افزایش تحمل روانی فرد مصرف کننده می شود و فرد بدون مصرف قدرت انجام کارهای روزمزه خود را ندارد. در نتیجه باید دوز مصرفی خود را دائما افزایش دهد. فرد مصرف کننده بر این باور است که برای رفع درد و رهایی از فشار روانی چاره ای جز مصرف شربت تریاک ندارد و از این جهت در برابر ترک و کم کردن مصرف مقاومت می کند.

شربت تریاک چگونه تولید می شود

برخی افراد شربت تریاک را با مسکن اشتباه می گیرند. این شربت 25 برابر بیشتر از مسکن مورفین دارد. همانطور که در بالا گفته شد، این شربت از تریاک، آب و الکل تهیه می شود و از آنجایی که تریاک تقریبا در آب نامحلول است، برای تولید محلول تریاک باید آن را در الکل حل کرد. در شربت تریاک حداقل 20% الکل مورد استفاده قرار می گیرد. تولید کنندگان شربت تریاک این محلول را به صورت مایعی خوراکی و بی بو از مرغوب ترین تریاک درست می کنند. تریاکی که در این شربت مورد استفاده قرار می گیرد، باید استریل شود تا تمامی ناخالصی ها و آلودگی های میکروبی آن از بین بروند زیرا وجود آن ها مضر و خطرناک است.

شربت تریاک چگونه تولید می شود 

عوارض شربت تریاک چیست

استفاده بی رویه از این شربت سبب وابستگی در افراد می شود و می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. مصرف خودسرانه این دارو عوارض بسیاری دارد که با توجه به شرایط جسمی، دوز مصرف، مدت زمان استفاده و ... این عوارض متفاوت هستند، اما شایع ترین عوارض استفاده از شربت تریاک شامل موارد زیر می شود:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • خارش بدن
  • اختلالات گوارشی
  • کم اشتهایی
  • خشک شدن دهان
  • سرگیجه

مهم ترین عارضه این دارو ابتلا به سیروز کبدی و سرطان است. برخلاف نظر برخی افراد، این دارو نه تنها به درمان کبد چرب کمک نمی کند، بلکه مصرف آن خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. از آن جایی که کبد عضو مهم و کاربردی در بدن است، توجه به سلامت آن جزء واجبات است. یکی از مهم ترین کارهای کبد سم زدایی بدن است. با مصرف تریاک یا شربت تریاک احتمال ابتلا به بیماری های کبدی تا 4 برابر افزایش پیدا می کند. پزشکان استفاده از این دارو را برای افراد مبتلا به بیماری کبدی یا کبد چرب منع کرده است.
افرادی که از این شربت زیاد استفاده می کنند و به آن اعتیاد پیدا کرده اند، نباید ناگهانی و خودسر آن را ترک کنند؛ زیرا ترک غیر اصولی شربت تریاک می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی افراد داشته باشد بنابراین ترک ناگهانی آن هرگز توصیه نمی شود.
مصرف زیاد شربت تریاک می تواند سبب اوردوز شود. قبل از اوردوز، علائم مختلفی مانند نارسایی تنفسی، سرخوشی، یبوست، بی قراری، تنگی مردمک چشم و ... در فرد دیده می شود.

عوارض شربت تریاک چیست 

جوشاندن شربت تریاک

شاید این موضوع را شنیده باشید که جوشاندن شربت تریاک می تواند عوارض آن را کم کند، اما باید بدانید که این موضوع هیچ منبع علمی ندارد. با جوشاندن تمام ناخالصی های شربت از بین می روند و تنها تریاک است که باقی می ماند. در نتیجه با مصرف آن تریاک در پرزهای معده و روده رسوب می کند و به دنبال آن عوارض بیشتری برای سلامتی خواهد داشت. پس از جوشاندن شربت تریاک، تمام آب و الکل تبخیر می شوند، اما آلکالوئید موجود در تریاک باقی خواهد ماند و حتی ممکن است عوارض شدیدتری را به همراه داشته باشد.

اپیوم چیست؟

شربت اپیوم یا مخلوط افیون یک ترکیب گیاهی الکلی است که حاوی حدود ۱۰٪ پودر تریاک (ترکیبی از لاتکس خشخاش) و معادل ۱٪ مرفین (یک آلکالوئید) می‌باشد. این شربت، که از ترکیب تریاک، الکل، و آب به دست می‌آید، دارای طعم بسیار تلخی است و محتوای آن شامل مقادیر مختلفی از آلکالوئیدها نظیر مورفین، کدئین، تباین، و پاپاورین است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود مصرف آن برای افراد عوارض متعددی به همراه داشته باشد و ترک شربت اپیوم نیازمند درمان تخصصی است. تریاک که از لاتکس خشخاش به دست می‌آید، ماده مخدر اصلی این شربت است و آلکالوئید مورفین در تریاک موجود است، همچنین برخی افراد به صورت غیرقانونی از مواد تریاک مشتق شده مانند هروئین استفاده می‌کنند. این شربت به دلیل داشتن تمامی آلکالوئیدهای تریاک، با نام‌های شربت اپیوم یا شربت تریاک شناخته می‌شود. با غلظت بالای مورفین در این شربت، آن را در دسته‌بندی مواد مخدر قرار داده است. علاوه بر این مشتقات مختلف تریاک مانند فنتانیل، متادون، اکسی‌کدون، و هیدروکودون نیز وجود دارند. پزشکان نیز از داروهایی مانند اکسی‌کدون یا مورفین در مواقع جراحی یا درمان درد بیماران استفاده می‌کنند. استفاده از این دارو در حال حاضر تا حدی محدود شده و بیشتر به منظور کنترل اسهال، کاهش درد، و کاهش اثرات قطع مصرف در نوزادان متولد شده از مادران مصرف‌کننده هروئین و مواد مخدر دیگر محدود شده است. متاسفانه برخی افراد که به مواد اعتیادآوری نظیر تریاک یا هروئین وابستگی دارند، به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این شربت استفاده می‌کنند. اما مصرف نامنظم و بیرویه این شربت موجب سوءمصرف و وابستگی به آن می‌شود. این افراد در واقع، یک ماده مخدر را با ماده مخدر دیگری جایگزین کرده‌اند، که عوارض جسمی جبران‌ناپذیری نیز به‌همراه دارد. مصرف ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم مرفین برای یک شخص سالم که به مصرف مواد افیونی وابسته نیست، ممکن است منجر به مرگ شود. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این شربت به شدت اعتیادآورتر از تریاک است. این مسئله نشانگر ضرورت کنترل و نظارت دقیق بر استفاده از این نوع مواد مخدر است.

اپیوم چیست؟

شربت تریاک اصل

جدیدا زیاد می شنوید یا می بینید که تریاک هایی با ناخالصی بالا در بازار وجود دارند که استفاده از آن ها عواقب جسمی سنگینی را به همراه دارد. این عواقب مواردی همچون جنون آنی و روان پریشی، سردرد، سرگیجه، استفراغ، سکته قلبی و مغزی، تعریق و افت فشار و همچنین اختلال در تکلم و حافظه است. زمانی که این ماده در شکل های تقلبی مورد مصرف قرار گیرند در هنگام ترک نیز عوارض شدیدتری بر جای خواهند گذاشت. در هنگام مصرف شربت تریاک با ناخالصی، این ناخالصی ها در پرزهای روده و معده رسوب می کند و باعث ایجاد ترکیبات چسبناک و قیری رنگی در معده می شود. استفاده از شربت تریاک با ناخالصی باعث بروز بیماری هایی همچون سرطان معده و خون می شود. همچنین در این تریاک ها مواد افزودنی ای همچون انواع روان گردان ها را ترکیب می کنند که این مواد در دراز مدت بر خلق و خو شخص مصرف کننده و ریتم زندگی او تاثیرات بسیار مخربی را می گذارد. از سطحی ترین عوارض مصرف شربت تریاک غیر اصل می توان به سردرد، یبوست، افت فشار خون، تهوع و بیقراری اشاره کرد. از اصلی ترین دلایل فروشنده های تریاک و شربت تریاک به ترکیب کردن مواد متفرقه در تریاک و ایجاد ناخالصی برای آن این است که، با این حرکت زمانی که فرد مصرف کننده تریاک خود را از جای دیگری تهیه کند دچار حال جسمانی بدی شده و همین موضوع باعث می شود به محل خرید شک کرده و مجدد به فروشنده ابتدایی مراجعه کند و با این کار فروشنده ای تریاک مشتری های خود را وابسته به خود نگه می دارند. 

مشاوران و متخصصان ما در کلینیک ترک اعتیاد نگین به شما کمک می کنند تا این ماده مضر و خطرآفرین را به آسانی ترک کنید و با ترک تریاک بار دیگر سلامت جسم و روان خود را بازیابید. با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها  
+1
من حدودا 22 سال است که دارم تریاک مصرف می‌کنم وحدودا 2سال است که از اپیوم استفاده میکنم 65 سالمه اوپیوم رامی جوشانم و بصورت خوراکی استفاده میکنم ومصرفم راکنترل میکنم ونمیگذام که زیاد شود چگونه می‌شودمشکلی ندارد ویا چونکه سنم بالاست ترک آن صدمه‌ای به من وارد نمی‌کند
به نقل از اکبر کاظم بیگی:
من حدودا 22 سال است که دارم تریاک مصرف می‌کنم وحدودا 2سال است که از اپیوم استفاده میکنم 65 سالمه اوپیوم رامی جوشانم و بصورت خوراکی استفاده میکنم ومصرفم راکنترل میکنم ونمیگذام که زیاد شود چگونه می‌شودمشکلی ندارد ویا چونکه سنم بالاست ترک آن صدمه‌ای به من وارد نمی‌کند
دوست عزیز من سلام، بسیار خوشحالیم که تصمیم به ترک گرفته اید، شک نداشته باشید که این بهترین تصمیم زندگی شما خواهد بود. لطفا با مشاوران ما در کلینیک تماس بگیرید تا به بهترین نحو شما رو راهنمایی کنند.
اگر 22 سال تونستی کنترل کنی میتونی کم‌ بکنی و اگر مشکلی نداری ترک نکن
به نقل از اکبر کاظم بیگی:
من حدودا 22 سال است که دارم تریاک مصرف می‌کنم وحدودا 2سال است که از اپیوم استفاده میکنم 65 سالمه اوپیوم رامی جوشانم و بصورت خوراکی استفاده میکنم ومصرفم راکنترل میکنم ونمیگذام که زیاد شود چگونه می‌شودمشکلی ندارد ویا چونکه سنم بالاست ترک آن صدمه‌ای به من وارد نمی‌کند

نوش جونت عمو. قطع نکن سنت بالاست. بهترین تریاک داخلشه و شیره ناب ناب داره
نوش جونتون. ترک نکن چون سنت بالاست. تریاک ناب نابه. شیره هم ازش میگیری دیگه چه شود خالص خالصه و هیچی نمیشه. نوش
داداش سلام،پدر من از شربت اپیوم،شیره درست میکنه بعد مصرف میکنه،میشه یه توضیح بدی که ایا خوبه یا ضرر داره؟
ممنون از شما
به نقل از امیر اسدی:
داداش سلام،پدر من از شربت اپیوم،شیره درست میکنه بعد مصرف میکنه،میشه یه توضیح بدی که ایا خوبه یا ضرر داره؟ ممنون از شما
سلام. مصرف شربت اپیوم یا همان شیره اپیوم، یک مواد مخدر قوی و ممنوعه است که از روی گیاه اپیوم به دست می‌آید. مصرف این ماده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی افراد می‌شود. شیره اپیوم، شامل مواد مخدری همچون مورفین و کدئین است که باعث ایجاد بی‌احساسی نسبت به درد و مشکلات جسمی می‌شود.
من مدت 20سال است با وافور میکشم ناراحتی قلبی دارم پروساتتم هم مشکل داره
دکتر گفته نکش نمیدونم
بکشم یانه.
به نقل از علی:
من مدت 20سال است با وافور میکشم ناراحتی قلبی دارم پروساتتم هم مشکل داره دکتر گفته نکش نمیدونم بکشم یانه.
سلام پزشک شما با بررسی کامل و تاریخچه پزشکی شما، می‌تواند تشخیص دقیقی بگذارد و برنامه درمانی مناسبی را برای شما تعیین کند. مهمترین نکته این است که نباید تصمیمات پزشک را خودسرانه بگیرید. باید به نظرات پزشک خود اعتماد کرده و توصیه‌های او را دنبال کنید و وافور را ترک کنید.
درود و خسته نباشید خدمت شما دوست گرامی
ممنون از توضیحات کامل و مفید شما
بنده دوسال است اپیوم مصرف میکنم و به تازگی دچار سردردشدم که مستمر و بی سابقه بوده از کلینیک معتبر هم تهیه میکنم میخواستم بدونم احتمال دارد مربوط به اپیوم باشد..
سوال دوم.. بنده تحصیل کرده هستم وبا تکنیک های اولیه روانشناسی آشنایی دارم به همین جهت هرکسی نمی‌تواند در بنده تاثیر چشمگیری داشته باشه میشه راهنمایی کنید چگونه وبه کجا مراجعه کنم تا از نظر روانی بتونم ترک کنم از نظر جسمی هرچقدر سخت باشه تحمل میکنم همون جور که تا حالا چندین بار ترک کردم عذر می خوام از زیاده گویی..
رفیق شربت رو نجوشون
منم سردرد داشتم که کم کم زیاد میشد و امونم رو بریده بود و هروز شدید تر میشد
خیلی ها رو دیدم که شربت رو به صورت جامد مصرف میکردن و سردرد داشتند
شما بهتره چند وقت اصلا اپیوم مصرف نکنی
و احتمالا چند روز بعد قطع مصرف هم سردرد داشته باشی
یاعلی
سلام.مادر من 80سالشه و بخطر گران شدن تریاک آیا میشه شربت تریاک که بجوشانم و به عنوان خوراکی بهش بدن ضرر داره؟ اصلا چه فرقی با شیره تریاک داره؟
سلام کسی میدونه شربت اوپیوم دولتی تهران کجا داره مت هرجا میرم فقط متادون داره
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول شربت تریاک چیست؟

شربت تریاک چیست؟

این ماده یه شربت خوراکی مسکن و ضد درد است که اغلب برای دردهای شدید و طاقت فرسا و در بعضی موارد برای کنترل اسهال تجویز می شود.

عوارض شربت تریاک چیست؟

از بعضی عوارض شربت تریاک می توان به مواردی همچون خارش، سرگیجه، استفراغ، حالت تهوع، یبوست و کسالت اشاره کرد. 

آیا امکان اوردوز با شربت تریاک وجود دارد؟

بله. با مصرف بی رویه و اشتباه شربت تریاک امکان اوردوز وجود دارد که قبل از اوردوز با حالت هایی همچون نارسایی تنفسی، سرخوشی، یبوست، بی قراری، تنگی مردمک چشم و ... مواجه می شوید. 

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.