مواد استنشاقی

مواد استنشاقی به موادی گفته می شود که بخار، بو یا سم آن از راه بو کشیدن یا استنشاق وارد بدن می گردد، بخار شیمیایی مواد استنشاقی پس از ورود به بدن فرد در مغز مصرف کننده آثاری از خود به جای می گذارد که تاثیرات این مواد در افراد مختلف متفاوت است. دلیل مصرف این مواد می تواند از یک سرخوشی مقطعی شروع شود و تا حدی پیش رود که فرد بدون استفاده آن نتواند شرایط طبیعی داشته باشد. در این مقاله از کلینیک ترک اعتیاد نگین ما به طور تخصصی به مواد مخدر استنشاقی می پردازیم یعنی موادی که جنبه مخدر دارند و استنشاق آن ها باعث اعتیاد می شود. برخی از مواد مانند لاک، اسپری خوشبو کننده، مایعات تمیز کننده و ... نیز از خود مواد شیمیایی متصاعد می کنند که به صورت استنشاقی به بدن انسان وارد می شوند اما نمی توان آن ها را به عنوان ماده مخدر طبقه بندی کرد.

مواد استنشاقی

معنی استنشاقی چیست

استنشاق در معنای لغوی به معنای چیزی را بو کشیدن است در اصطلاح نیز استنشاق کردن به همین منظور به کار می رود. در واقع موادی که از خود گاز های شیمیایی متصاعد می کنند توسط بینی استنشاق می شود. استنشاق از طریق دهان نیز امکان پذیر است. این گاز های شیمیایی می توانند مضر یا مفید باشند. به طور مثال بوی یک عطر می تواند از طریق بینی استنشاق شود و حالاتی را در مغز شما به وجود آورد این حالات ممکن است برای یک فرد حالتی خوشایند مانند مرور یک خاطره باشد و برای فرد دیگری باعث سردرد شود. بسیاری از مواد مخدری که امروزه توسط برخی از افراد استعمال می شود به صورت استنشاقی است یعنی به صورتی است که فرد با بو کشیدن موادی که غالبا شکل ریز و گرد مانندی دارد به سرخوشی یا نئشگی دست پیدا می کند. برای دریافت خدمات ترک اعتیاد می توانید به مرکز ترک اعتیاد نگین مراجعه نمایید.

معنی استنشاقی چیست

انواع مواد مخدر استنشاقی

مواد مخدری که به صورت استنشاقی مصرف می شوند اثراتی را بر روی دستگاه عصبی مرکزی فرد دارند. مواد استنشاقی به دلیل سرعت بالایی که در عملکرد دارند، توسط افراد بیشتری،  مصرف دارند و سریع تر وارد بدن می شوند این مواد به ریه، خون و سلول های مغزی وارد می شوند. اثرات مواد مخدر استنشاقی از پنج دقیقه تا نیم ساعت بعد از مصرف ظهور پیدا می کند و تا ساعت ها پس از مصرف، اثرات آن در بدن باقی می ماند. برخی از مواد استنشاقی مانند کوکائین، شیشه و... وجود دارند. بسیاری از مواد به صورت بو کشیدن عمیق یا اسنیف کردن نیز به صورت استنشاقی مصرف می شوند. برخی مواد مانند ماری جوانا و حشیش به شکل سیگار ساخته یا به اصطلاح رول می شوند و مصرف آن به صورت اسنیف کردن صورت می گیرد. موادی که به صورت استنشاقی مصرف می شوند معمولا به آسانی در دسترس قرار می گیرند و دارای قیمت ارزانی هستند به همین دلیل گرایش برای مصرف آن ها به شدت بالاست. به امید روزی که هیچ فرد معتادی در جامعه نداشته باشیم و همه افراد با سطح بالایی از آگاهی به مصرف انواع مواد مخدر از جمله مواد استنشاقی، نه قاطع بگویند.

انواع مواد مخدر استنشاقی

چگونگی تاثیر مواد استنشاقی

مکانیسم اثر مواد استنشاقی به این شکل است که پس از بو کشیدن این مواد به سرعت از طریق ریه ها جذب می شوند و خود را به خون می رساند، بعد از آن توسط قلب پمپاژ شده و به اندام های دیگر بدن از جمله مغز می رسد. این مواد به مرور باعث از بین رفتن میلین سلول های عصبی می شوند این موضوع باعث می شود که هدایت و انتقال پیام های عصبی با مشکل مواجه شوند. اثراتی که مواد استنشاقی بر روی فرد می گذارند ممکن است با علائمی هم چون گیجی، عدم تمرکز در تکلم، تاری دید،خواب آلودگی و ... شروع شود. برخی از افراد برای بیشتر شدن اثرات مواد استنشاقی آن را در کنار الکل مصرف می کنند. مصرف مواد استنشاقی می تواند اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی داشته باشد. اثرات بلند مدت برای افرادی که گرفتار این مواد شده اند نمود پیدا می کند اثرات کوتاه مدت این مواد مواردی از جمله ضعف، دو بینی، ضعف عضلانی، بی اشتهاییی، سرگیجه، مسمومیت و ... را شامل می شود. برای ترک هر نوع مواد مخدر از جمله مواد استنشاقی باید به کلینیک ترک اعتیاد نگین مراجعه کرد. کلینیک ترک اعتیاد نگین با خدمات روانکاوی، روانشناسی اعتیاد و جلسات درمانی روانشناختی که برای افراد انجام می دهد، بهترین روش ها را برای درمان و سم زدایی مصرف کنندگان مواد استنشاقی مخدر در نظر می گیرد.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.