ترک اعتیاد با نوروفیدبک


اعتیاد هم مانند یک سرماخوردگی سخت است که باید برای ترک آن از داروهای مناسب و تحت تجویز پزشک استفاده کرد. این داروها و روش ها، به ترک راحت تر فرد کمک کرده و عوارض جانبی مواد مخدر را کمتر می کنند. یکی از این روش ها نوروفیدبک است. نوروفیدبک در طولانی مدت به عنوان یک مکانیزم خود تنظیمی مغز، در ارتقاء سلامت فرد عمل ‌می کند.
نوروفیدبک یک دستگاه است که امواج مغز را اندازه گیری کرده و با کم و زیاد کردن امواج، در قالب بازی یا فیلم آن را اندازه گیری می کند. مغز با آگاهی از وضعیت موجود، امواج مغزی ایجاد شده را شناسایی و به آنها آگاه است و برای رسیدن به طول موج مناسب تلاش خود را می کند. با این کار مغز در تلاش برای اصلاح عملکرد خود است. پس از چند بار تکرار، مغز این کار را یاد گرفته و خود تنظیم می کند. این روش جزو روش های بلند مدت برای ارتقاء سلامت بدن است که به عنوان یک مکانیزم خود تنظیمی بر روی مغز کار می کند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش ایمن و بدون درد برای درمان ترک اعتیاد است که با استفاده از چند سنسور که به آن الکترود می گویند، به سر بیمار متصل می شود. در درمان با نوروفیدبک بر اساس پروتکل های مشخص بازخوردهای این الکترودها در جهت رفع نابهنجاری های امواج مغزی بر می آیند. این اطلاعات بر روی دو مانیتور ظاهر شده و از این اطلاعات برای بررسی حال بیمار استفاده می شود. وقتی که امواج مغزی و فرایندهای ناهشیار آن متغیر شود، بر روی مانیتور این تغییرات ظاهر می شود.
رایج ترین حالت استفاده برای نوروفیدبک، فرد بیمار در ب بازی ویدیوئی انجام می دهد. تفاوت این بازی با دیگر بازی های ویدئویی این است که نباید از آن دست های خود استفاده کنید و با الگوهای امواج مغزی این کار را انجام دهید.
فرد تحت درمان با بازی امواج مغزی خود را روی مانیتور ارائه می کند و پزشک با توجه به امواج مغزی تحلیل های لازمه را انجام می دهند. ستاد مبارزه با مواد مخدر یک پژوهش بر روی نزدیک به 100 نفر از افرادی که به بیماری اعتیاد به شیشه دچار شده اند، با هدف ترک اعتیاد و تاثیر نوروفیدبک بر روی ترک انجام داد و نتیجه آن را با ترک با دارو مقایسه کرد.

روش کار نوروفیدبک

اساس کار نوروفیدبک، بر روی امواج مغزی بیمار است. در ارتباط با افراد بیمار، تحقیقات مختلفی انجام شده در زمینه عصب روان شناختی نشان دهنده وجود آسیب و عدم تحول بهنجار در عملکرد مغزی انجام داده است. نتایج مطالعات EEG نشان داد که مغز بیمار در زمینه فعالیت امواج آلفا، بتا و دلتا دچار مشکل بوده و این نوع نابهنجاری ها در عملکرد مغزی آنها، پایه بسیاری از حالات روانی نامتعادل آنها، عوارض ایحاد شده و ولع مصرف در آنها است.
این نابهنجاری ها می توانند باعث ایجاد بسیاری از مشکلات مختلفی اعم از اعتیاد، اضطراب، افسردگی، مشکلات شناختی و تمایل به ادامه مصرف در آنها باشد. از جمله نقاط مثبت این روش نسبت به روش های دارویی، بی ضرر بودن آن برای محیط بیوشیمیایی مغز است.
نوروفیدبک تنها از بررسی امواج دلتا، تتا، آلفا و بتا که از مغز ساطع می شود، برای عملکرد بهتر مغز بهره می برد. پژوهش های متخصصان مغز و اعصاب ثابت کرده است که امواج تتا امواجی هستند که با کارآیی بالاتر و افزایش خلاقیت، امواج بتا با قدرت تمرکز و دیگر فعالیت های شناختی و امواج آلفا با آرامش و امواج دلتا با خواب عمیق و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند.

عوارض ترک با نوروفیدبک

عوارض ترک با نوروفیدبک

استفاده از این تکنولوژی برای ترک اعتیاد، یکی از کم ضررترین و ایمن ترین روش های برای ترک اعتیاد نه تنها در ایران که در سراسر جهان است. نوروفیدبک یکی از جدیدترین روش های موجود در این زمینه است و تاکنون بهترین نتیجه را داشته است. استفاده از تکنولوژی نوروفیدبک علاوه بر ترک اعتیاد در زمینه بیماری های مختلفی مانند اوتیسم، بیش فعالی، وسواس، میگرن و اختلال تکلم نیز به کار می رود.
نوروفیدبک باعث از بین رفتن عادت وابستگی به مواد شده و باعث ایجاد تغییرات مثبت در خلق و خو و کنترل عوارض جانبی اعتیاد می شود.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.