نالتروکسان چیست و ترک اعتیاد با آن چگونه است؟

 

نالتروکسان یکی از داروهای ضد مخدر شناخته شده در جامعه علمی است که در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شود. کارکرد این دارو به این صورت است که میل فرد را به ماده مخدر مصرفی، کم کرده و راه مخدر برای ورود به مغز سد می کند. نالتروکسان اثر مخدر را خنثی می کند. از این دارو می توان برای ترک الکل نیز استفاده کرد. مصرف این دارو باعث کم کردن و در نهایت قطع کردن مشروبات الکلی می شود.

انواع نالتروکسان

داروی نالتروکسان را می توان هم به عنوان قرص و کپسول از طریق دهان و هم از طریق آمپول مصرف کرد. این دارو باید تحت نظر پزشک متخصص و در دوزهای مشخصی مصرف شود. این دارو به سه صورت تولید و در بازار عرضه می شود. بیماران درگیر اعتیاد می توانند در مرکز ترک اعتیاد نگین با کمک متخصصین این مرکز و با استفاده از انواع مسکن قوی برای ترک اعتیاد، دردهای بدنی دوره ترک را به گونه ای قابل تحمل سپری کنند.

قرص نالتروکسان

قرص نالتروکسان

قرص نالتروکسان برای افراد بیماری که در بیمارستان بستری شده اند، استفاده می شود. این قرص را پزشک متخصص با توجه به میزان اعتیاد بیمار تجویز می کند. در حالت نرمال حداقل روزانه یک بار باید این قرص از طریق دهان مصرف می شود. بیشتر بیماران از نالتروکسان به صورت قرص استفاده می کنند.  هنگام استفاده از قرص نالتروکسان باید به ساعت مصرف و دوز مصرفی دقت کرد؛ زیرا در صورت عدم مصرف درست، فرد دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده و عوارض مصرف باز می گردد.

 آمپول نالتروکسان

آمپول نالتروکسان

استفاده از آمپول نالتروکسان ار مصرف قرص آسان تر است و به همین دلیل همانند قرص رایج است. این آمپول با نام تجاری ویویترول (Vivitrol) نیز، شناخته می شود و باید در عضله تزریق شود. آمپول نالتروکسان معمولا به صورت ماهیانه تزریق می شود. این آمپول عوارضی ندارد و فقط ممکن است هنگام زدن، کمی درد داشته باشد. به طور معمول آمپول نالتروکسان را بصورت ماهیانه به افراد بیمار تزریق می کنند.

ایمپلنت نالتروکسان

ایمپلنت

این روش یکی از جدیدترین روش های مصرف نالتروکسان است که با تازگی توسط متخصصین ابداع شده است.  این روش یک عمل سرپایی است و نالتروکسان را در دیواره شکم قرار می دهند و فرد پس از عمل و مرخص شدن از مرکز ترک اعتیاد، هیچ تمایلی به ماده مخدر نخواهد داشت. این دارو پس از چند روز شروع به تاثیرگذاری کرده و بین 2 الی 6 ماه در فرد بیمار تاثیر گذار خواهد بود.

همیشه میل به مصرف مجدد و وسوسه‌ی مصرف دوباره، فرد بیمار را در طول درمان اذیت کرده و در برخی موارد باعث لغزش فرد می شود. ایمپلنت نالتروکسان از این میل به مصرف جلوگیری می کند و کار ترک را راحت تر می کند. به همین علت این روش یک روش تضمینی برای ترک است. یکی از بهترین ویژگی های ایمپلنت نالتروکسان، اثرگذاری خودکار آن است و نیازی نیست فرد هر روز مراقب زمان مصرف داروی خود باشد. اما حواستان باشد این روش از آنطرف که تاثیر  بیشتر و حداکثری دارد، از آنطرف هم در صورت مصرف دوباره عوارض شدیدتری از خود نشان می دهد.

عوارض مصرف نالتروکسان

این دارو هرچقدر هم کاربردی باشد و افراد را از مهلکه بیماری اعتیاد نجات دهد، از آنطرف ممکن است برای برخی عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض عادی است و خودبخود رفع می شود. اما بروز برخی از عوارض جدی است و باید به پزشک اطلاع داده شود. برخی از عوارض نالتروکسان عبارتند از:

  • توهم
  • سر درد
  • افسردگی
  • معده درد
  • ورم دست و پا
  • اختلالات خواب
  • بی قراری و اضطراب
  • حالت تهوع و سرگیجه
  • درد عضلانی و مفصلی
  • تاری دید و تنگی نفس

در صورتی که هر یک از  این عوارض ادامه دار باشد یا بدتر شود، باید هرچه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

ترک اعتیاد با نالتروکسان

همانطور که گفتیم داروی نالتروکسان باعث خنثی شدن اثر مواد مخدر روی مغز می شود. مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک انجام شود و در کنار آن از کمک روانشناس استفاده کرد. این دارو نیز مانند دیگر داروهای ترک اعتیاد بخشی از برنامه ترک است و فقط با مصرف آن پروسه درمان کامل نمی شود.

تفاوت نالتروکسان با دیگر داروهای ترک مواد مخدر

هر داروی مخدری با مخدر دیگر ساختار متفاوتی دارد و با توجه به نوع ماده مخدر و دوز مصرفی پزشک تشخیص می دهد که چه دارویی مصرف کند. داروی نالتروکسان بر عکس متادون و ب2 اعتیادی ندارد و فرد را به خود وابسته نمی کند. به دلیل اینکه این ضد مخدر خاصیت اعتیادآوری ندارد، پس مصرف آن فرد را دچار سرخوشی و نئشگی نمی کند.

سخن آخر

داروی نالتروکسان از آن دست داروهای تقریبا جدیدی است که برای ترک مواد مخدر استفاده می شود و بر عکس دیگر داروهای ترک، وابستگی ایجاد نمی کند. البته که تمامی اینها فقط و فقط به خود فرد بستگی دارد و تا زمانی که تصمیم قطعی به ترک نداشته باشد، هیچ کدام از اینها به او کمک نخواهد کرد.

دیدگاه‌ها  
سلام جناب،برادرم 12سال بود که روزی 10cc متادون مصرف میکرده،الان 40روزه ترک کرده ولی هنوز توی آزمایش کیت ادرارش متادون موجوده،در مورد قرص و آمپول و ایمپلنت نالتروکسان تحقیق کردم،میخام راضیش کنم استفاده کنه،میخاستم در مورد ارزانترین نوعش که قرصش هستش و باید یکسال مصرف کنه هزینشو بدونم،آیا شما فقط نسخه میکنید و باید از داروخانه ها تهیه کنیم؟
جناب محمد عزیز حتما تحت نظر پزشک باشید. این موضوع رو با پزشک باید مطرح کنید و راه درمانی صحیح رو ادامه دهید. می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از متخصصان کلینیک نگین مشاوره دریافت کنید.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.