علائم ظاهری خوردن مشروب

الکل تاثیر خود را از اولین لحظه ای که وارد بدن انسان می شود، شروع می کند. درست است که مصرف یک لیوان شراب برای صرف غذا دلیلی برای نگرانی نیست اما اثرات تجمعی نوشیدن شراب، آبجو یا مشروبات الکلی می تواند عوارض آن را به همراه داشته باشد. برای روشن شده موضوع، در ادامه به اثراتی که الکل بر بدن می گذارد می پردازیم.

اثرات مخرب نوشیدن الکل بر بدن

نوشیدن یک لیوان مشروب الکی در روز ممکن است آسیب کمی به سلامت کلی انسان وارد کند. اما اگر این عادت رشد کند، یا اگر فرد احساس کند که پس از گذشت تنها یک لیوان، به سختی متوقف می شود، اثرات تجمعی می تواند افزایش یابد. در ادامه برخی از آسیب های مصرف نشویدنی های الکی بر بدن انسان را شرح می دهیم.

علائم ظاهری خوردن مشروب

غدد گوارشی و غدد درون ریز

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث فعال شدن ناگهانی آنزیم های گوارشی تولید شده به وسیله لوزالمعده شود. ایجاد این آنزیم ها به التهاب موسوم به پانکراتیت تبدیل می شود. پانکراتیت قابلیت تبدیل شدن به یک بیماری طولانی مدت را دارد.

آسیب التهابی

کبد ارگانی است که به تجزیه و از بین بردن مواد مضر از بدن، از جمله الکل کمک می کند. مصرف الکل برای مدت طولانی، در این فرآیند دخالت کرده و فشار مضاعفی را به سیستم پاکسازی کبد وارد می کند. مصرف الکل همچنین خطر ابتلا به التهاب مزمن کبد و سیروز کبد را افزایش می دهد.
بیماری کبد تهدید کننده زندگی است و منجر به جمع شدن سموم در بدن می شود. زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند، زیرا بدن زنان الكل بیشتری جذب می كند و برای پردازش آن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. زنان همچنین سریعتر از مردان به آسیب کبدی دچار می شوند.

علائم ظاهری خوردن مشروب

سطح قند

کار لوزالمعده تنظیم انسولین بدن و پاسخ به گلوکز است. هنگامی که لوزالمعده و کبد به درستی کار نمی کنند، انسان خطر ابتلا به قند خون یا هیپوگلیسمی را افزایش می یابد. یکی دیگر از عوارض آسیب دیدگی لوزالمعده، مانع تولید انسولین شدن است. این موضوع باعث ابتلا به هایپرگلیسمی یا قند بیش از حد در خون شود.
اگر بدن نتواند سطح قند خون را مدیریت و متعادل کند، ممکن است عوارض جانبی بیشتری را در ارتباط با دیابت تجربه کند. دوری از الکل به خصوص برای افراد دیابتی و یا هیپوگلیسمی بسیار مهم است.

سیستم عصبی مرکزی

یکی از ساده ترین راهها برای درک تأثیر الکل، نحوه تأثیر آن بر سیستم عصبی مرکزی است. الکل می تواند ارتباط بین مغز و بدن را کاهش دهد. این کار هماهنگی را دشوارتر می کند. ممکن است فرد مصرف کننده تعادل سختی داشته باشد. در این شرایط هرگز نباید بعد از نوشیدن رانندگی کرد.
مصرف نوشیدنی های الکلی باعث می شود تا مغز در ایجاد خاطرات طولانی مدت دچار مشکل شود. این کار باعث تضعیف درک واضح و انتخاب منطقی مغز می شود. در این حالت ممکن است آسیب لوب فرونتال در فرد پیش بیاید. این قسمت از مغز به علاوه داشتن نقش های حیاتی، مسئولیت کنترل عاطفی، حافظه کوتاه مدت و قضاوت را نیز بر عهده دارد.

علائم ظاهری خوردن مشروب

وابستگی

برخی از افرادی که به شدت نوشیدنی الکلی می نوشند ممکن است در آنها وابستگی جسمی و عاطفی به الکل ایجاد شود. ترک الکل برای آنها می تواند دشوار و تهدید کننده باشد. در نتیجه، بسیاری از افراد به دنبال سم زدایی پزشکی هستند تا هوشیار شوند.

دستگاه گوارش

ارتباط بین مصرف الکل و دستگاه گوارش ممکن است فوراً مشخص نباشد. عوارض جانبی اغلب پس از آسیب دیده می شوند. و هرچه بیشتر بنوشید، این آسیب بیشتر می شود. نوشیدن می تواند به بافت های موجود در دستگاه گوارش آسیب برساند و از هضم مواد مغذی و ویتامین ها در روده جلوگیری کند.
برای افرادی که به شدت می نوشند، زخم یا بواسیر، غیر معمول نیست. و ممکن است باعث خونریزی خطرناک داخلی شوند. در صورت عدم تشخیص و درمان زودرس ، زخم می تواند کشنده باشد. کسانی که به طور مکرر مشروب می نوشند بیشتر در معرض سرطان در دهان، گلو، مری، روده بزرگ یا کبد قرار دارند.

علائم ظاهری خوردن مشروب

سیستم گردش خون

الکل می تواند روی قلب و ریه ها تأثیر بگذارد. افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند نسبت به افرادی که نمی نوشند، خطر بیشتری درمورد مشکلات قلبی دارند. این مورد در زنان نسبت به مردان بیشتر است.
عوارضی که در سیستم گردش خون ایجاد می شوند شامل موارد زیر است:

  • فشار خون بالا
  • پمپاژ نامنظم قلب
  • سکته مغزی و قلبی
  • بیماری های قلبی

سلامت جنسی و تولید مثل

ممکن است فکر کنید نوشیدن الکل می تواند بازداری را کاهش دهد. اما واقعیت کاملاً متفاوت است. مردانی که زیاد می نوشند اختلال در نعوظ را تجربه می کنند. نوشیدن سنگین الکل همچنین می تواند از تولید هورمون جنسی جلوگیری کند و میل جنسی را کاهش دهد.
زنانی که زیاد می نوشند، ممکن است قاعدگی در آنان متوقف شود. این به آن معنا است که زنان بیشتر در معرض خطر برای نا باروری قرار دارند. در زنانی که در دوران بارداری به شدت می نوشند، خطر جدی جنین و باروری را تهدید می کند.

علائم ظاهری خوردن مشروب

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.