سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر خلاف تصور وزارت بهداشت فروش داروهای شبه مخدر از داروخانه‌های دولتی باعث موج جدیدی از وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر می‌شود  به‌ هیچ وجه مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست.داروپرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان گفت: اقدام وزارت بهداشت نسبت به اختصاص داروهای شبه مخدر ه داروخانه‌های دولتی مانند ژلوفن مرفین به هیچ‌وجه مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر نبوده و این امر بارها به وزرات بهداشت اعلام شده است بنابراین تأکید داریم بر طبق روال گذشته این داروها در مراکز ترک اعتیاد تجویز و در همان محل ثبت و تزریق شود. این در حالی است که تجویز و فروش آن در داروخانه‌ها می تواند اثرات سوئی داشته باشد.

وی افزود: فروش داروهای شبه مخدر در برخی داروخانه‌های دولتی ماجرای فروش داروهایی چون ترا-ما-دول و استامینوفن کدئین را تکرار می‌کنند. کنترل و نظارت بر عرضه آن را ازدست خارج می‌کند. این در حالی است که این داروها  به‌راحتی در دسترس بیماران قرار گرفته و منجر به وابستگی و اعتیاد تعداد قابل توجهی از مردم به این مواد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با عملی کردن این طرح مواد جدیدی را در اختیار داروخانه‌ها قرار داده و موج جدیدی از اعتیاد و وابستگی موادی چون اکسی‌کدن را منجر می‌شود.

وی عنوان کرد:ارائه داروهای شبه مخدر به داروخانه‌ها کمکی به درمان نمی‌کند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به این قضیه نگاه خوشبینانه‌ای ندارد. لازم به ذکر است با تجهیز داروخانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به این داروها می‌توان نیاز بیمارانی که دارای درد مزمن و حاد هستند را تأمین کرده و فروش خارج از کنترل و نظارت آن را تحت نظر گیرند اما تجویز آن در داروخانه ها منجر به نشت دارو و افزایش بحران جدید و وابستگی و اعتیاد به مواد نو خواهد شد.

افشار گفت: برخلاف تصور وزارت بهداشت فروش داروهای شبه مخدر در برخی داروخانه‌های دولتی قابل کنترل و  نظارت نیست اما تجویز و ثبت رایانه‌ای آن در مراکز درمانی کاملاً کنترل شده تاپایان هر ماه گزارش کامل تجویز و تزریق آن به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود.

وی افزود:‌ در حال حاضر داروهای شبه مخدر در مراکز ترک اعتیاد تجویز، ثبت و تزریق می‌شود و  در داروخانه‌های دولتی این امکان وجود ندارد.

منبع: میزان 96.04.25

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.